Risteilyn ohjelma

klo 18.30 – 19.00

Tasapainossa eteenpäin!
Teatteri Europa, kansi 6

Puheenjohtaja Juha Sipilä, varapuheenjohtajat Katri Kulmuni ja Juha Rehula, puoluesihteeri Jouni Ovaska sekä presidenttiehdokas Matti Vanhanen vievät meidät risteilytunnelmiin ja kohti menestyksekkäitä presidentinvaaleja.

klo 19.00 – 20.30

Vuorovaikutuksen sietämätön
keveys Teatteri Europa, kansi 6

Onko viesti hukassa ja kanava tukossa? Näe ja koe, mitä kansa ei enää näe, koe ja ymmärrä. Puheyrittäjä, näyttelijä Ismo Apell johdattaa meitä ihmisten kohtaamiseen politiikan kentillä.

klo 22 – 22.30

Maakuntien Suomi –visa
Teatteri Europa, kansi 6

Vaakunat, maakuntalaulut ja –kukat hallussa? Kokoa oman maakuntasi joukkue ja tule testaamaan maakuntatietämyksesi Kuntaliiton järjestämässä leikkimielisessä joukkuekisassa, jonka junailevat varatoimitusjohtaja Timo Reina, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Esa Nieminen sekä markkinointipäällikkö Maritta Mäkelä.

Keskustanuorten puheenjohtajaehdokkaiden teemapaneeli
Kokousosasto, kansi 12, kokoustila 17 – 20

Kuka johtaa nuorkeskustaa kohti tulevia eduskuntavaaleja? Mitä mieltä puheenjohtajaehdokkaat ovat Keskustan tulevaisuudesta? Ovatko ajankohtaiset kokonaisturvallisuuden termit hallussa?

Keskustanuoret valitsevat uuden puheenjohtajan liittokokouksessaan Joensuussa 28.–29.10.2017. Puheenjohtajaehdokkaiden teemapaneeliin ovat tervetulleita kaikki tilaisuuteen mennessä ehdokkuutensa julkaisseet. Tule kuuntelemaan tulevaisuuden keskustajohtajia ja heidän näkemyksiään.

Sunnuntai

klo 9.30 – 10.15

Kysy, keskustele ja ota kantaa – ministerit kuulolla
Teatteri Europa, kansi 6

Tentissä ovat mukana pääministeri Juha Sipilä, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Keskustelua johdattaa kansanedustaja Aila Paloniemi.

klo 10.30 – 11.15

Laitetaan yhdessä Keskustaa
kuntoon Teatteri Europa, kansi 6

Meillä on paljon tehtävää. Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkosen luotsaamassa keskustelussa haetaan yhdessä ratkaisuja puoluetyön kehittämiseen. Tule mukaan ja kerro mielipiteesi. Paikalla ovat myös Juha Sipilä, Juha Rehula, Katri Kulmuni ja Jouni Ovaska.

Hyvinvointivaltio vai hyvinvointiyhteiskunta:
mistä hyvinvointimme syntyy ja kenellä on siitä vastuu?
Kokousosasto, kansi 12, auditorio

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko ja Sitran vanhempi neuvonantaja Liisa Hyssälä keskustelevat tulevaisuuden hyvinvoinnista. Tilaisuuden juontaa toimittaja Timo Laaninen.

klo 11.30 – 12.15

Sote- ja maakuntauudistuksella
tasa-arvoisempaan Suomeen
Teatteri Europa, kansi 6

Sote- ja maakuntauudistuksen kyselytunnilla sinä kysyt ja perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko sekä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen vastaavat. Kyselytunnilla puhetta johtaa toiminnanjohtaja Pauliina Maukonen-Kärkkäinen.

Työelämä vai työ ja elämä?
Kokousosasto, kansi 12, auditorio

Tule evästämään Keskustan vaihtoehtoa työelämän uudistamiseksi. Keskustelua virittää varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Eriarvoistavan mallin peruskorjaus -
kohti kansalaispalvelusta Kokousosasto,
kansi 12, kokoustila 17 – 20

Miltä asevelvollisuus näyttää 2020-luvulla? Tarvitaanko pakollista asevelvollisuutta nykypäivän Suomessa? Miten nykyjärjestelmän eriarvoisuuteen voitaisiin puuttua?
Keskustanuorten luonnos kansalaispalvelusmalliin siirtymisestä ensimmäistä kertaa nähtävillä. Tilaisuudessa käydään pyöreän pöydän keskusteluita ja kuullaan kommenttipuheenvuoroja asevelvollisuuden tulevaisuudesta. Tilaisuuden avaa Hilkka Kemppi, ensimmäisen kommenttipuheenvuoron käyttää Matti Vanhanen ja tilaisuuden juontaa Antti Grönlund.

klo 12.30 – 13.30

Turvallisempi Suomi
Teatteri Europa, kansi 6

Tilaisuuden alussa kuullaan presidenttiehdokas Matti Vanhasen puheenvuoro presidentinvaalien merkityksestä Suomelle.
Puheenvuoron jälkeen keskustelua arkipäivän turvallisuudesta ja välittämisestä Matti Vanhasen kanssa käyvät kansliapäällikkö Päivi Nerg ja historioitsija Teemu Keskisarja. Keskustelua johdattaa kansanedustaja Mikko Kärnä.

klo 12.30 - 13.15

Keskustalainen sivistyspolitiikka puntarissa
Kokousosasto, kansi 12, kokoustila 17 – 20

Hautautuuko sivistys säästöjen alle? Mikä on Keskustan sivistyspolitiikan suunta? VTT Tytti Isohookana-Asunmaa ja kansanedustaja Marisanna Jarva pohtivat tulevaa historian ja arkitodellisuuden valossa. Keskustelua luotsaa koulutuspoliittinen asiantuntija Anniina Sippola SAMOK:sta.

Kaupungissa on Keskusta
Kokousosasto, kansi 12, auditorio

Back to school - Espoon Keskustan esimerkin perheiden kohtaamiseksi esittelevät Abdihamiid Ismail, Arja Ryynänen, Raul Kajak ja Naomy Hyvönen. Tilaisuudessa arvotaan Back to school -aloituspaketti.

klo 13.30 – 14.15

Suomalaista ruokaa pöytään
– mistä ja miten?
Kokousosasto, kansi 12, kokoustila 17 – 20

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä sekä kansanedustajat Sirkka-Liisa Anttila ja Hannakaisa Heikkinen keskustelevat suomalaisen ruuantuotannon tulevaisuudesta, viljelijöiden jaksamisesta sekä muista ajankohtaisista aiheista. Tilaisuutta luotsaa Keskustan Pohjois-Savon piirin puheenjohtaja Juha-Pekka Rusanen.

klo 13.45 – 15.00

Suomi 100 Itsenäisyys, tasavalta, eheytys
- Maalaisliiton rooli Suomen itsenäistymisessä

Suomen tie itsenäisyyteen
YTT Risto Volanen
Maalaisliiton rooli valtiomuototaistelussa
VTT Tytti Isohookana-Asunmaa
Eheytyspolitiikan alku Suomessa
FT Kati Katajisto

Tilaisuuden juontaa VTT Pekka Perttula

klo 14.30 – 15.15

Kotikuntien ja maakuntien yhteistyö toimivaksi Kokousosasto,
kansi 12, kokoustila 17 – 20

Kuntien ja maakuntien tehtävistä, työnjaosta ja vaikuttamisesta keskustelevat Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina, Pohjois-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtaja Hanna Huttunen ja Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton projektipäällikkö Aleksi Koivisto. Keskustelua johdattaa kansanedustaja Arto Pirttilahti.

Kaupungissa on vaihtoehto
– Keskusta Kokousosasto, kansi 12, auditorio

Keskustalaisesta kaupunkipolitiikasta keskustelevat puoluesihteeri ja Tampereen kaupunginvaltuutettu Jouni Ovaska, varapuhemies ja Jyväskylän kaupunginvaltuutettu Mauri Pekkarinen sekä Keskustan Helsingin piirin puheenjohtaja Ville-Veikko Rantamaula. Puhetta johtaa Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen, varavaltuutettu Maija Vanhanen.

klo 15.30 - 16

Eteenpäin, Keskusta!

Puheenjohtaja Juha Sipilä.

Muuta

Tule tapaamaan ja juttelemaan
Kokousosasto (kansi 12)

15.10. klo 9.30 – 10.15

Nostoja Johannes Virolaisen elämäntyöstä
Kokoustila 22 + 23

FT Kati Katajiston kirjoittama valtioneuvos Johannes Virolaisen elämäkerta on juuri julkaistu. Kirjassa hän esittelee myös uusia tulkintoja Virolaisen elämää koskevan valtaisan arkistoaineiston pohjalta. Tule kuuntelemaan Katin ajatuksia ja kertomaan omia kokemuksiasi ja muistikuviasi Virolaisen Jussista.

klo 10.30 – 11.30

Evästystä Ahti Pekkalan elämäkertatyön aloittamiseen
Kokoustila 22 + 23

Lähiaikoina aloitellaan puolueen pitkäaikaisen varapuheenjohtajan Ahti Pekkalan elämäkerran kirjoittamista. Nyt kartoitetaan henkilöitä, kokemuksia ja näkemyksiä Pekkalan poliittisen uran varrelta. Jos muistat jotain, mitä voi hyödyntää elämäkertatyössä, käy jututtamassa Pekka Perttulaa ja sopimassa esimerkiksi myöhemmin tehtävästä haastattelusta. VTT Pekka Perttulalta on vastikään julkaistu V.J. Sukselaisen elämäkerta. Voit tulla juttelemaan myös Sukselaiseen liittyvistä kokemuksista ja muistoista.

klo 10.30 – 11.30

Kuntaliiton väkeä
Kokoustila 14 + 15

Tule keskustelemaan ja kysymään sote-ja maakuntauudistuksesta Kuntaliiton väeltä. Paikalla ovat varatoimitusjohtaja Timo Reina, viestintä-ja yhteiskuntasuhdejohtaja Esa Nieminen sekä markkinointipäällikkö Maritta Mäkelä.