Puheenjohtajan palsta

Keskusta.fi / Kainuu / Suomeksi / Kunnat / Sotkamo / Puheenjohtajan palsta

Sotkamolehti 26.1.2018

Kansalaisten valta

Presidentin vaalissa valitsemme Suomea johtavaa henkilöä seuraavaksi kuudeksi vuodeksi. Tämä tylsänkuuloinen lause kätkee äärettömän suuren sisällön. Sadan vuoden ajan suomalaiset ovat valinneet itselleen hallitsijansa. Samaan aikaan tiedämme satoja valtioita ja kansoja, joissa valtaa ovat pitäneet tai vielä pitävät diktatuurit, keisarit, kuninkaat tai jopa tasavallan presidentit, joita ei ole vapailla vaaleilla valittu. Suomessa asiat ovat tältä osin ollut hyvin jo pitkään ja vuosien aikana on rakentunut maailman onnellisin kansa.

Pohdinta presidenttiehdokkaista ja oman ehdokkaan valinta koostuu heidän arvoistaan ja historiastaan, kokemuksesta ulkopolitiikassa, mielikuvasta johtajana sekä ehdokkaiden kannanotoista mm. kansakunnan yhtenäisyyden osalta. Eroja ehdokkaissa on. Kuka on Kainuulle ja Sotkamolle paras vaihtoehto? Halutaanko edelleen, että oikeistolainen kaupunki- ja yksilökeskeinen valtavirtaus saa jatkoa? Tärkeää on äänestää tulevaisuuden näkökulmasta.

Politiikkaan sisältyy aina kokonaisuus, joka tulisi päätöksenteossa ymmärtää. Mutta pienistä asioista koostuvan kokonaisuuden muokkaaminen täydellisesti toimivaksi yhteiskunnaksi on haastavaa. Jokainen sotkamolainen varmasti löytää kehitettävää ympäristöstään - jostakin pienemmästä tai suuremmasta asiasta: “Kunpa tämä olisi toisin”. Ja samaan aikaan haukkuu päättäjät joko kunnassa tai eduskunnassa. Kotipoliitikoinnista lähteneet ajatukset ovat arvokkaita päättäjille ja viranhaltijoille. Ajatuksia kannattaa jalostaa keskusteluissa läheisten kanssa ja viedä eteenpäin, niin hyvä yhteiskunta voi olla jo askeleen lähempänä.

Kävin itse jo ennakkoon äänestämässä ja valitsin ajankohdan, jonka arvelin olevan kiireetön. Kuitenkin jouduin ensimmäistä kertaa jonottamaan äänestyspaikalla. Sotkamolaiset ovat liikkeellä ja presidentinvaalit kiinnostavat. Hyvä näin. Äänestämässä käyminen antaa myös moraalisen oikeuden vapaasti arvostella yhteiskunnan tilaa.

Koulukirjoissa opetetaan: äänestä, niin suoritat kansalaisvelvollisuuden. Tämähän on hyvä oppi. Mutta demokraattinen päätöksenteko pohjautuu puoluevaltaan ja silloin kansalaisvelvollisuuttaan äänestämässä käyvät äänestävät ehdokkaista, jotka puolueet ovat jo ennalta valinneet. Kuten tässä presidentinvaalissa. Enää emme voi valita näiden ehdokkaiden ulkopuolelta jotakin mielestämme parempaa henkilöä. Siksi olisi hyvä jokaisen olla jonkin puolueen jäsen - puolueen, jonka kokee omia arvoja lähinnä olevaksi.

Jäsenyys antaa vaikutusvallan puolueessa. Esimerkiksi meillä keskustalaisilla tänne Kainuuseen on tulossa ensi kesänä jäsenvaali, jossa valitaan meille vuoden 2019 kolme kainuulaista kansanedustajaehdokasta. Toivon, että tuolloin olisi runsaasti sotkamolaisia valitsemassa itselleen sopivaa eduskuntavaaliehdokasta. Jäsenyys puolueessa on nykyään merkittävämpi kuin viime vuosisadalla, koska jäsenmäärä on pienempi. Nyt pienempi ryhmä pystyy vaikuttamaan maakunnallisiin päätöksiin helpommin kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten. Siksipä kehotankin ainakin meitä keskustalaisia kuntavaaleissa äänestäneitä pohtimaan jäsenyyttä ja osallistumaan yhteiskunnan kehittämiseen. Tulevaisuus tehdään nyt.

Menestystä vauhdissa olevalle vuodelle toivottaen

Matti Lukkari, Sotkamon Keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtaja