Suomen talous kasvaa. Yli satatuhatta ihmistä on saanut töitä hallituskaudellamme. Lisää tulee joka viikko, kaikkialle Suomeen. Valtion velkaa päästään lyhentämään ensimmäisen kerran vuosikymmeneen. Ja talouskasvu on nostettu Euroopan hänniltä kärkeen.

Vaalikausi ei kuitenkaan ole ollut helppo. Virheitäkin on taatusti tehty.

Mutta se on selvä, että Suomi on tuntuvasti paremmassa kunnossa kuin neljä vuotta sitten. Ja sitä kautta maamme tulevaisuus on kestävämmällä perustalla.

Vyönkiristys on tarkoittanut myös viheliäisiä päätöksiä. Monet niistä ovat olleet tuskaisia meille Keskustan kansanedustajille. Nyt voimme kuitenkin viimein laittaa jotain myös viivan päälle.

Eduskunta keskusteli tällä viikolla ensi vuoden budjetista. Tulevana vuonna nostetaan esimerkiksi pienimpiä eläkkeitä ja köyhimpien lapsiperheiden päivärahoja.

On satavarmaa, että näitä parannuksia ei olisi tullut ilman Keskustaa. Perusturvan parantamista on jatkettava ilman muuta myös lähivuosina, lapsiperheistä pieneläkeläisiin. Tärkeintä on saada kaikki mukaan.

Työttömyyttä on vielä liian monessa kodissa. Siksi työllisyyttä on edelleen parannettava. Myös yhä useammalla osatyökykyisellä on oltava mahdollisuus rakentaa hyvää elämää itselleen ja läheisilleen.

Ihmisten välisen tasa-arvon kannalta on välttämätöntä, että sote- ja maakuntauudistus hyväksytään eduskunnassa alkuvuoden mittaan. Kunnossa olevia sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitsevat eniten yhteiskuntamme vähäosaiset.

Lapsiperheköyhyys ja nuorten syrjäytyminen ovat yhteiskuntamme vakavimpia ongelmia.

Köyhimpiä perheitä on autettava täsmätoimin, kuten puheenjohtaja Juha Sipilä on todennut. Lisäksi esimerkiksi perheiden kotiapua on edelleen lisättävä. Myös perhevapaauudistus tarvitaan. Mutta sen oltava perheille parannus, ei leikkaus.

Nuoria puolestaan on tuettava niin, että jokainen suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon. Keskusta lisäisi myös opettajia kentällä. He olisivat nimenomaan nuorten rinnalla arjessa - työpaikoilla ja kouluissa.

Keskustalle tasa-arvo on tarkoittanut aina myös Suomen eri osien välistä tasa-arvoa. Talouden matokuuri on valitettavasti johtanut siihen, että jonkun verran valtion palveluja ja työpaikkoja on jouduttu viime vuosina lopettamaan. Toisaalta yksityisen puolen työpaikkoja on saatu jokaiseen maakuntaan monin verroin enemmän.

Lähivuosina voimavaroja voidaan ja pitää laittaa enemmän myös koko maan tasapainoisen kehityksen turvaamiseen. Työpaikkoja, palveluja, koulutusmahdollisuuksia ja kunnossa olevia liikenneyhteyksiä on oltava myös tulevaisuudessa kaikkialla Suomessa.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on tehtävä maailmanlaajuisesti kaikki mahdollinen. Sitä ei kuitenkaan pidä hyväksyä, että uudistukset maksatetaan yksinomaan köyhimmillä ja maakuntien ihmisillä. Kyllä liikkumisen ja ylipäätään elämisen edellytykset on turvattava myös selkosilla.

Ehkäpä isoin asia itselleni kuluneista neljästä vuodesta on, että saamme viimeinkin sotaveteraanien palvelut kuntoon. Eduskuntaryhmät sopivat yhteisesti tästä johdollani. Veljet saatetaan viimein samalle viivalle.

Kaikki ei aina mene kuin Strömsössä, mutta kyllä täällä Arkadianmäellä tehdään myös oikeita asioita – ja pystytään yhteistyöhön.

Sitä on mielestäni tulevaisuudessa tehtävä vielä enemmän ja myös yli hallitus-oppositiorajan. Epävarmassa maailmassa yhteistyöhön pystyminen ja omien asioidemme kunnossa pitäminen ovat Suomen turva.

Keskustan eduskuntaryhmässä olemme yhteistyöhön pystyneet, vaikka ajat ovat olleet poikkeukselliset. Lämmin kiitos siitä kaikille kollegoille ja etenkin heille, jotka eivät enää seuraavissa eduskuntavaaleissa ole ehdolla. Takana on vuosien ja vuosikymmenien työ isänmaan ja kotiseudun parhaaksi.

Toivotan koko eduskuntaryhmän puolesta sinulle ja läheisillesi levollista joulunaikaa ja hyvää alkavaa uutta vuotta. Muistetaan näinä päivinä myös niitä kanssaihmisiämme, joilla syystä tai toisesta ei mene hyvin. Heitä on paljon.

Aina ei ole kyse rahasta – inhimillisyys ei maksa mitään. Inhimillisyyttä ja toisista ihmisistä välittämistä tarvitaan tässä maassa lisää. Hyvää Joulua.

Antti Kaikkonen
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja