Risteilyn ohjelma

Puoluekokous2018 2 yläkuva pääsky.jpg

Keskustan vaaliristeilyn 2019 ohjelmasisältö

(muutosvarauksin)

Laivalla on jälleen kattava yhteiskunnallisten keskustelujen sarja ja monipuolinen koulutustarjonta etenkin kevään vaalien ehdokkaille ja heidän tiimeilleen. Keskustelut on suunniteltu siten, että yleisöllä on mahdollisuus osallistua niihin kantaa ottaen ja kysymyksiä esittäen vahvan vuorovaikutuksen hengessä.

Lisäksi lähes koko risteilyn ajan 7. kerroksen aulatilassa päivystää Keskustan infopiste, someklinikka sekä Keskusta-applikaation tukipiste. Siellä saat vinkkejä ja opastusta sosiaalisen median käyttöön sekä perehdytystä Keskusta-APPin käyttöön. Voit samasta pisteestä selvittää jäsennumerosi, jota tarvitaan sovelluksen käytössä.

Lauantain ohjelma

klo 17 – 17.30

Avaus, puoluejohto
Huom! Avaustilaisuutta voi seurata screeniltä myös Upstairs Pubissa ja kokoustilan auditoriossa.

Klo 17.45 – 18.30

Yökerho, Club Mar
Tuumasta toimeen – Kuinka sosiaaliturvaa pitäisi uudistaa?
Keskustan uuden periaateohjelman mukaan sosiaaliturva ja palvelut tarvitsevat ihmislähtöisen vallankumouksen. Onko Keskustalla avaimet ja ratkaisut tähän? Sosiaaliturvan uudistamisesta keskustelevat perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko, professori Olli Kangas ja MustRead-julkaisun strategi Heikki Pursiainen. Tilaisuuden vetää varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Auditorio
Tie kansanedustajaksi – monta oikeaa tapaa!
Keskustan kansanedustajia ja mahdollisesti muitakin juttelemassa siitä, miten kansanedustajaksi tullaan. Elävänä esimerkkinä keskustan istuvia kansanedustajia eduskuntaryhmän puheenjohtajan, kansanedustaja Antti Kaikkosen johdolla. Tuottajana Keskustan eduskuntaryhmä.

Mitä tehdä, kun usko omaan tekemiseen meinaa loppua? Pitääkö jokaiseen kyselyyn vastata? Entä silloin, kun kysytään, mutta ei tiedä vastauksia? Pitääkö olla enemmän näyttelijä ja vähemmän asiantuntija vai toisinpäin?

Kohti europarlamenttivaaleja!
Viron entinen pääministeri, europuolue ALDEn euroohjelmatyöryhmän puheenjohtaja Taavi Rõivas tervehdyksen ohella eurovaaliehdokkaamme valtaavat Pubin.

Kampanjakoulutus – Näin menestyt kevään vaaleissa
Vaaleihin on reilu kaksi kuukautta: kuinka varmistat kampanjanne menestymisen ehdokkaana tai kampanjapäällikkönä? Miten saan viestini läpi? Kuinka tehostaa tiimi iskuun kampanjan aktiivisimpaan vaiheeseen, mikä merkitys on vahvalla vaalitiimillä ja oikealla vastuunjaolla menestyäkseen vaaleissa?
Valmentajana Sallamaarit Markkanen – Political Consultant, Blic

Kokoustila S21+22

klo 18.45 – 19.30

Yökerho, Club Mar
Silta yli murroksen osaamisen keinoin
Koulutus ja työelämä muuttuvat. Robotiikka, tekoäly ja digitalisaatio vievät työpaikkoja ja muuttavat nykyisiä työtehtäviä. Uudelleen koulutuksen tarve on valtava. Miten viemme muutoksen läpi hallitusti ja turvallisesti? Mitä tämä tarkoittaa yksittäisen ihmisen ja koko koulutusjärjestelmän kannalta niin lasten ja nuorten kuin aikuistenkin osalta? Ratkaisumalleja pohtivat Sitran projektijohtaja Helena Mustikainen ja Keskustan koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Tuomo Puumala. Keskustelua luotsaa puolueen varapuheenjohtaja Juha Rehula.

Ilmastonmuutos ja vastuullisuus yritystoiminnassa
Maailman pelastaminen ja ilmastonmuutoksen torjuminen voivat olla myös liiketoimintaa. Ratkaisuja esittämässä Keskon yhteiskuntasuhdejohtaja Eeva Salmenpohja, Sitran hiilineutraalin kiertotalouden asiantuntija Oras Tynkkynen, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sekä elinkeinoministeri Mika Lintilä. Keskustelua innostaa ja tarvittaessa suitsii muovintorjuja, kansanedustaja Hanna Kosonen.

Voittaminen ja häviäminen politiikassa
Sotkamon puoluekokouksessa kiitosta saanut Tuhma Tyttö? naisen paikka politiikassa - paneelikeskustelu saa yleisön pyynnöstä jatko-osan vaaliristeilyllä! Yleisön mukaan ottava paneelikeskustelu voittamisesta ja häviämisestä, politiikan ylä- ja alamäistä ja niihin suhtautumisesta. Asioita mittasuhteisiinsa pistämässä tohtori Pekka Perttula ja Kirsi Ojansuu-Kaunisto, muut keskustelijat varmistuvat myöhemmin. (Tuottajana Maaseudun Sivistysliiton Tuhmat Tytöt -tiimi)

Periaatteessa
Hetki periaatteesta ja keskustalaisuudesta. Kuulemme lavalla hissipuheita ja dialogeja, joissa pohditaan keskustalaisuutta ja aatetta suurella palolla. Kuuluuko keskustalainen aate 2020- luvulle ja millä tavoin. Periaatteessa-keskustelun juontaa Tytti Määttä, lauteilla Anna Ranki, Teppo Säkkinen sekä Keskustan oma some-persoona Mikko Kärnä.

Kokoustila S31
Hyvästi sääntö-Suomi – tervetuloa mahdollistavat maakunnat ja palvelevat viranomaiset!
Keskustan johdolla on kevennetty valtavasti rakentamisen, maatalouden, arjen ja yrittämisen byrokratiaa. Seuraavaksi on tavoiteltava palvelulupausta koko julkishallinnossa – viranomaisten on muututtava valvojista valmentajiksi. Kansanedustajat Olavi Ala-Nissilä, Pertti Hakanen ja Marisanna Jarva kertovat parhaat palat satojen purettujen normien joukosta ja keskustelevat siitä, miten joka puolella Suomea voidaan toteuttaa viranomaiskulttuurin vallankumous. Tuottajana Keskustan eduskuntaryhmä.

Keskustayhdistyksen sääntöjen päivittäminen
Keskustan järjestöpäällikkö Pekka Reponen opastaa ja käy seikkaperäisesti läpi, miten päivittää Keskusta-yhdistyksen säännöt tuoreimpiin ns. mallisääntöihin. Jokaisesta yhdistyksestä soisi löytyvän edustaja tähän koulutukseen, joka järjestetään molempina päivinä.

Kokoustila S21+22

klo 19.45 – 20.30

Luottamuksen apilan puhekilpailu
Ole rohkea ja osallistu puhekilpailuun, jossa voit näyttää kuka parhaiten taitaa Keskustan luottamuksen apilan prinsiipit, kiteytykset ja mieleen jäävät sanankäänteet parin minuutin puheessa.

Voittaja palkitaan erikoispalkinnolla.

Ekologisempi kaupunki
Parhaita ilmastotekoja, keinoja ja kehityskohteita ilmastoystävällisemmäksi kaupungiksi pohtivat ja ratkaisuja esittävät Espoon Keskustan puheenjohtaja Arja Ryynänen sekä ministerit Kimmo Tiilikainen ja Anu Vehviläinen. Keskustelua johtaa Vilhartti Hanhilahti.

Upstairs Pub
Onko työtä, riittävätkö rahat?

Akava-yhteisön järjestämässä keskustelussa Akavan työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko ja elinkeinoministeri Mika Lintilä keskustelevat ajankohtaisista työelämän teemoista. Keskustelua johdattelee Akavan asiantuntija Anu Tuovinen.

Minun Keskustani - mitä voin tehdä voittomme eteen
Monen tahon kunnioittama Keskustan kenttätyö on voima, joka lähtee jäsenistön kuuluisasta yhteisöllisyydestä. Meihin ei istu jokumuu-ajattelu. Toimivista kampanjoinnin käytännöistä haastattelemassa varapuheenjohtaja Juha Rehula.

Keskustan vaaliohjelma annospaloina
Varapuheenjohtaja Katri Kulmuni paloittelee puolueen eduskuntavaaliohjelman teema- annoksiksi. Yleisö kysyy ja haastaa.

Motivointi yhdistystoiminnassa -johtamiskoulutus
Keskustan järjestöpäällikkö Pekka Reponen perehdyttää käytännön oppeihin, miten motivoida paremmin yhdistystoimijoita ja myös hallituksen jäseniä vaikuttavampaan järjestötoimintaan.

Kokoustila s21+22

Huom! Klo 20.30-21.30

Nuorkeskustan vaalistartti!
Nuorkeskusta starttaa vaalit NYT! Meillä on mahtavia nuoria ja opiskelijoita ehdokkaina kevään vaaleissa, kokoonnumme kaikki yhteen juhlistamaan ehdokkaitamme ja aloittamaan vaaliurakan yhdessä.

klo 20.45 – 21.30

Kaupungissa on Keskusta -verkostotapaaminen
Keskustan kaupunkiverkoston toimijat tapaavat yleisön pyynnöstä laivalla. Kuhmon kaupunginjohtaja ja entinen Turun    kaupunginvaltuutettu Tytti Määttä pitää  tsemppauspuheenvuoron. Järjestösuunnittelija Matias Ollila esittelee Keskustan kaupunkistrategian seuraavat askeleet.

Sunnuntain ohjelma

klo 9.30 – 10.15

Yökerho Club Mar
Turvaton ilmasto
Ilmastonmuutos on suuri turvallisuuskysymys. Ilmasto vaikuttaa ihmisten turvallisuuteen kaikkialla maailmassa esimerkiksi konfliktien, luonnonkatastrofien ja geopolitiikan kautta. Kansanedustaja Matti Vanhanen, Keskustaopiskelijoiden Laura Hämäläinen, Plan International Suomen vaikuttamistyön asiantuntija Niina Nurkkala ja kansanedustaja Mikko Savola keskustelevat siitä, tarkastelemmeko ilmastoa riittävästi myös ulko- ja turvallisuuspolitiikan näkökulmasta.

Tasavallan juhlavuosi, 1919 – 2019
Suomi 100 – 2018, suomalainen tasavalta 100 – 2019. Molemmat ansaitsevat suuret juhlat. Miksi vuosi 1919 on niin merkittävä Suomelle, ja miksi se on tärkeä Keskustalle? Sovinnollisuuden hengessä vuoden 1919 hallitusmuotoa popularisoivat tutkija Jenni Karimäki, historioitsija Kati Katajisto sekä Keskustan historiatoimikunnan puheenjohtaja Tytti Isohookana-Asunmaa. Puheenvuorot jakaa toimittaja Henna Lammi.

Upstairs Pub
Hyvinvointia ja terveyttä edistetään yhteisvoimin
Mitä kunta voi tehdä ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi? Mikä on tulevan maakunnan rooli? Mitä järjestöt ovat tehneet ja voivat jatkossakin tehdä? Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä keskustellaan konkreettisten esimerkkien valossa. Hyviä käytäntöjä tuovat esiin Lapinjärven kunnanjohtaja Tiina Heikka, joka on myös myös Kuntaliiton Me uskaltajat -verkoston kokeilulähettiläs sekä eri järjestöjen edustajia. Keskustelua vauhdittaa puolueen varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen.

Arcade
Mitä sinä tekisit opetusministerin salkulla?
Tämä ei ole paneeli, tämä on tahtotila. Tässä ohjelmaosuudessa pureudutaan 70-luvulle keskustalta jääneeseen ministerinsalkkuun. Pelkän salkun sijaan, meitä kiinnostaa sen sisältö. Mitä sinä siis tekisit opetusministerinä? Keskustaopiskelijat kysyy ja vastaajina yleisön lisäksi ovat mm. Suomen opiskelijakuntien liiton koulutuspoliittinen vastaava Anniina Sippola, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala, elinkeinoministeri Mika Lintilä, Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Auli Piiparinen sekä Akavan koulutuspoliittinen asiantuntija Ida Mielityinen. Keskustelua juontaa Emmi Paajanen. Tuottajana Keskustaopiskelijat ry.

Keskusta-aatteen ABC kuvin ja sanoin
Poliittinen    asiantuntija    Ilkka    Miettinen    tiivistää    keskusta-aatteen    ytimet    vanhojen vaalijulisteiden ja uuden periaateohjelman kautta.

Keskustayhdistyksen sääntöjen päivittäminen

Kampanjakoulutus – Näin menestyt kevään vaaleissa
Valmentajana Sallamaarit Markkanen – Political Consultant, Blic

Klo 10.30 - 11.15

Realistinen vihreys
Keskustan arvoihin kuuluu kestävä luontosuhde. Mikä sen taustalla on, ja mitä se tarkoittaa tässä päivässä? Voiko ympäristöteema olla vain irrallista hetken trendiä? Aihetta kiteyttävät Turun yliopiston tutkija Jenni Karimäki, ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen, Keskustan vihreydestä väitöskirjan tehnyt Timo Kaunisto sekä muovintorjuja, kansanedustaja Hanna Kosonen. Juontajana Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.

Arja Korisevan esiintymiskoulutus
Miten kohtaat toisen vaikuttavasti? Jää mieleen ihmisenä ihmiselle, joka myös muistaa viestisi.

Sähkö tulee töpselistä
Miten varaudun yksilönä yhteiskunnan toimintahäiriöihin ja mitä voin tehdä yhteiskunnan hyväksi? Kulkeeko viesti yhteiskunnan kriisitilanteissa? Onko kotivara kunnossa?

Aiheesta keskustelevat Naisten Valmiusliiton pääsihteeri Kaarina Suhonen, kansanedustaja, puolustusvaliokunnan jäsen Mikko Savola ja erityisasiantuntija Kirsti Haimila Puolustusministeriöstä. Aiheeseen johdattaa varapuheenjohtaja Juha Rehula. Jaossa virtaa 50 ensimmäiselle! Tuottajana Suomen Keskustanaiset.

Työ+perhe=elämä?
Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko ja Tehyn varapuheenjohtaja Anna-Leena Brax pohtivat työelämän ja perhe-elämän haasteita, ja ratkaisuja, joita seuraavan hallitusohjelman pitäisi toteuttaa.

Mikä Kepussa v'#@ttaa?
Keskustanuoret järjestävät keskustelutilaisuuden, jossa tarkastellaan monesta eri näkökulmasta Keskustaa liikkeenä ja etenkin sen outouksia ja asioita mitkä ovat aiheuttaneet harmitusta ja suoraan sanoen v*tutusta. Keskustaakin tulee tarkastella itseironisella ja myös kriittisellä tavalla. Tulkaa nauttimaan hauskasta ja myös sivaltavasta keskustelusta. Tuottajana Suomen Keskustanuoret.

Motivointi yhdistystoiminnassa -johtamiskoulutus

klo 11.30 – 12.30

Päätös, puoluejohto

Huom! Päätöstilaisuutta voi seurata screeniltä myös Upstairs Pubissa ja kokoustilan auditoriossa.