Asevelvollisuus

Viikon kysymys asevelvollisuus yläkuva.jpg

Taustaa: Loppuvuodesta 2019 kysyimme isänmaan puolustamisesta, jolloin yleinen asevelvollisuus sai vahvan kannatuksen omana osoituksenaan suomalaisten vahvasta maanpuolustustahdosta.

Keskusta kannattaa koko Suomen kattavaa maanpuolustusta, jonka ytimessä on yleinen asevelvollisuus.

Kysymys: Miten ensisijaisesti kehittäisit yleistä asevelvollisuutta muuttuvassa maailmassa?

a) kehittämällä siviilipalvelusta paremmin yhteiskuntaa ja yksilöä palvelevaksi 9,76
    b) lisäämällä mahdollisuuksia hyödyntää omaa siviiliosaamista armeijassa 39,02%
    c) helpottamalla opintojen edistämistä varusmiesaikana 14,63%
    d) lisäämällä reserviläisten kertausharjoituksia 4,88%
    e) laajentamalla naisten asepalvelusta 31,71%

Viikon kysymyS ASEVELVOLLISUUS.jpg

Kommentit:

Toivon kaikille pakolliseksi joko asepalvelusta tai ns. kansalaispalvelusta, jossa opitaan taidot huolehtia yhteiskunnan perustarpeista poikkeustilanteissa.

Tiina Loukola

Tekemällä asevelvollisuudesta oikeasti tasa-arvoisen. Nyt se on Suomen suurin tasa-arvo ongelma.

Mika Paavola

Suomessa ei ole yleistä asevelvollisuutta vaan puoliyleinen sukupuolitettu asevelvollisuus. Kysymyksen asettelu on siis väärä.
Minusta naiset tekevät nyt jo ihan tarpeeksi mm. synnyttävät lapset, käyvät töissä, kouluttautuvat usein pidemmälle, kuin miehet. Pitäisikö naisten hoitaa vielä yli puolet maanpuolustuksestakin? Naisten kohdalla asevelvollisuus saisi pysyä vapaaehtoisena. Sen sijaan miesten kohdalla tulisi miettiä, mistä johtuu, että vain noin 70% miehistä käy nykyisin armeijan. Ja panostettava tuon prosentin nousuun. Yleisesti sen sijaan armeijaa voisi markkinoida hyvänä vaihtoehtona molemmille sukupuolille ilman pakollisia kutsuntoja.

Vaihtoehdoista puuttuvat jostain syystä kaikki nykymallia vapaaehtoisuuden/valikoivuuden suuntaan muuttavat ehdotukset. Avoimeksi jää myös, miksi tällä hetkellä hyvin laajan kirjon palveluspaikkoja (=monilla sivareilla mahdollisuus palvella itselle sopivissa tehtävissä) pitäisi ruveta radikaalisti muuttamaan, kun sen jälkeen se erittäin todennäköisest palvelisi sekä yksilöä että yhteiskuntaa nykyistä huonommin.

Kaj Raninen

Nykyinen vain toista sukupuolta pakottava järjestelmä on ehkä Suomen vakavin ihmisoikeusongelma. Ja toisaalta se ei tarjoa uskottavaa puolustuskykyä Venäjää vastaan. Molemmat ongelmat voidaan ratkaista Nato-jäsenyydellä ja vapaaehtoisella ja sukupuolineutraalilla asepalveluksella.

Jussi Mäkipelto

Yleinen asevelvollisuus myös naisille pakolliseksi.

Tasa-arvo

Mielestäni asevelvollisuus on osa maanpuolustusta ja kriisien hallintaa. Olisi hyvä olla kaikille jonkunlainen selviytymiskoulutus, ehkä partion tapaan. Miten selviytyä luonnossa, ensiaputaidot, maalaisjärjen käyttö, arkielämän taidot kaikille.
Suomen asevelvollisuus ei ole yleinen, sillä se koskee vain miehiä. Maanpuolustus on rauhanaikana työtä, josta kuuluu saada käypä korvaus, aivan kuten muistakin tehtävistä. Norja on hyvä esimerkki oikein toteutetusta asevelvollisuudesta - molemmat sukupuolet kutsuntoihin, palvelus niin houkuttavaksi, että vapaaehtoisia yli tarpeen.

Pasi Vuokko

Naisten asevelvollisuus velvoittavana on typerintä mitä olen ikinä kuullut. Minulla on 3 lasta ja he ovat tyttöjä. Tyrmistyneenä seuraan tätä keskustelua, joutuvatko hekin käymään armeijan?! Naiset tekevät jo kaikki paskaduunit (hoitoala, ruokapalvelu-ala, ravintola-ala, opetusala, siivousala ym.) pienillä palkoilla ja kovassa työtahdissa. Nytkö tässä täyttyy vielä hoitaa maanpuolustuskin miesten puolesta?!

Palvelukseen tarvitaan parhaat ja moitivoituneimmat. Nykyään 30% ikäluokasta miehiä jättää palveluksen välistä. kaikille yhdenvertaiset kutsunnat ja velvollisuus - armeija valitsee miehistä ja naisista parhaan 40%. Ei olisi pahitteeksi jos kaikki osallistuisivat n. kuukauden kurssille (ilman aseita), jossa opetettaisiin esim. pandemiaan varautuminen.
Opintojen edistäminen armeijan aikana hyödyttää kaikkia. Armeija saa paremmin motivoituneita asevelvollisia, koska siviilipuolen asiat ovat aikataulussa paremmin kuin täydellisen" stopin" aikana. Armeijan olisi voitava suorittaa myös yhtäjaksoisesti, joustavan järjestelmän puitteissa. Varusmiehet hyötyvät tietenkin siksi, että ei tule täyttä välivuotta. Pojat ovat tyttöjä kehityksessä jäljessä pari vuotta. Täysi armeijavuosi viivyttää opiskelua ja ero tyttöihin kasvaa. Tältä osin uudistus olisi tasa-arvoa parantava . Lisäksi myös kaavaillut yhteistuvat ovat täysin epäonnistunut uudistus. Hankaloittaa kaikella tavalla, sukupuolet ovat erilaisia. Suunnitelmaa on perusteltu huonolla tiedonkululla tyttöjen majoituksiin. Se on korjattavissa paremmalla tiedottamisella, yksinkertainen ja halpa ratkaisu.

Ilpo Pernaa