Ehdokkaat esittäytyvät

Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Ehdokkaat esittäytyvät

Etelä-Hämeen piirin kansanedustajaehdokkaat:

haapamaki-launo-small-nro.pngLauno Haapamäki

Olen 29-vuotias yhteyspäällikkö ja hallintotieteiden maisteri pääaineena kunta- ja aluejohtaminen. Sivuaineina luin julkisoikeutta, valtio-oppia ja historiaa. Sydäntäni lähellä ovat erityisesti ulko- ja turvallisuuspolitiikka sekä kuntia koskettava päätöksenteko.

Kiinnittäisin enemmän huomiota turvallisuuteen, lapsiperheisiin sekä koulutukseen ja tutkimukseen. Minusta sote-palveluissa painopistettä olisi mahdollista siirtää enemmän kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseen sekä ennaltaehkäiseviin hoitotoimenpiteisiin. Tämä lisäisi kokonaisvaltaista terveyttä ja elämänlaatua. Kannatan koko maan kehittämistä ja panostuksia maatalouden kehitykseen sekä suomalaisen ruuan vientiin ja markkinointiin.

Ilmastonmuutos on vakava uhka, jota torjutaan vahvalla kansainvälisellä yhteistyöllä, ei esimerkiksi rankaisemalla tavallista suomalaista autoilijaa. Tiesittekö, että Neste on jo kehittänyt 90% puhtaamman kotimaisen biodieselin? Miksi siis kiirehtiä kieltämään polttomoottorit?

Moni on väsynyt perinteiseen politiikkaan. Kaivataan muutosta ja tuoreita kasvoja. Olen ennen kaikkea heidän asiallaan. En omaa historiaa poliittisista piireistä. Minulla ei ole kookasta vaalikoneistoa rahoittajineen. Liityin Keskustaan viime joulukuussa, koska haluan päästä hoitamaan yhteisiä asioita ja uskon puolueen arvoperustaan sekä tahtotilaan kehittää koko maata. Katson eteenpäin ja haluaisin uudistaa hienoa puoluetta ja politiikkaa sisältä käsin hyödyntämällä monipuolista koulutustani sekä tietotaitojani.

hakamaki-petri-small-nro.pngPetri Hakamäki

44-vuotias perheenisä Janakkalan Turengista. Olen syntynyt Turengissa ja asunut paikkakunnalla koko nuoren ikäni. Perheeseeni kuuluvat jäätelötyöntekijävaimoni lisäksi kaksi lukioikäistä poikaa. Työurani on jatkunut tähän mennessä jo 21 vuotta Nokian ohjelmistoprojektien maailmassa.
Olen asettunut ehdolle eduskuntavaaleissa, koska vastuu yhteisten asioiden hoitamisesta kiinnostaa minua. Olen aktiivinen ja saan paljon aikaan. Olen tehnyt yhdistysaktiivina työtä n. 15 vuoden ajan ja ollut tekemässä lapsille ja nuorille liikunta- ja mopopajaharrastusta.

Kansanedustajana parantaisin lasten ja nuorten asioita sekä lapsiperheiden ja yksineläjien arkea. Ketään ei saa jättää yksin, kaikista pitää huolehtia yhteiskuntamme kiihtyvässä vauhdissa.

Harrastustakuun kautta on mahdollista toteuttaa laaja tarjonta harrastuksia. Kannatan ja olen mukana eri alojen yhteistyönä toteutettavassa mallissa.

Yksityisenä elinkeinonharjoittajana tunnen yritysmaailman haasteet. Suomessa tarvitaan yrittäjiä. Erityisesti meidän tulee huolehtia olemassa olevien yritysten asioista. Palvelu- ja tukitoiminteiden tulee olla yritystä lähellä.

Minua äänestämällä saat aktiivisen edustajan eduskuntaan. Paljon puhutaan, minä toimin.

haggman-johanna-small-nro.pngJohanna Häggman

Olen tuloksia aikaansaava tekijä, haluan vaikuttaa ja rakentaa yhteistyöllä oikeudenmukaisemman Suomen. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja ja teen työtä Forssan sairaalan poliklinikalla. Olen naimisissa ja minulla on kolme tytärtä. Toimin Keskustan Etelä-Hämeen piirin puheenjohtajana ja Keskustan puoluehallituksen jäsenenä, olen maakuntavaltuuston II varapuheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen II varapuheenjohtaja. Mottoni on: ”Kun tehdään, tehdään tosissaan”. Tavoitteisiin päämäärätietoisesti pyrkimällä, on mahdollista onnistua.

Haluan edistää:

• Oikeudenmukaisuutta, huolenpitoa ja arjen turvallisuutta
    - Vastuu heikoimmistamme
    Jokaisen oikeus hyvään elämään
    Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen
    Jokaisen täysi oikeus koskemattomuuteen

•  Paikallisuutta, omaa ruokaa ja maaseudun elinvoimaa
    - Lähiruokatuotanto ja sen kannattavuus
    - Oikeus työhön ja edellytyksiä yrittämiseen

• Vastuullista ja järkevää alueiden kehittämis- ja ympäristöpolitiikkaa
    - Panostusta seutujen kehittämiseen
    - Turvattava sote-lähipalvelut
    Vastuullista jätehuoltoa

kaunisto-timo-small-nro.pngTimo Kaunisto

56-vuotias hämeenlinnalainen agronomi, maaseutuyrittäjä ja tohtoriopiskelija. Olen osaava ja kokenut keskustavaikuttaja, alkiolainen arvopoliitikko. Tavoittelen paikkaa eduskunnassa ajaakseni hämäläisten etuja. Maakuntaa on vahvistettava, päärata ja kakkostie remontoitava ja elinkeinojen kannattavuutta parannettava.

Lapsiperheiden ja takuueläkeläisten etuuksia on korotettava. Ikäihmisille kodinomaisia osuuskunta-asuntoja ja hyvinvointikeskuksia. Sosiaaliturvaa parannetaan osallisuustulon avulla: perustulon ehdoksi osallistuminen järjestö- tai vanhustyöhön.

Biokaasu torjumaan ilmastopäästöjä. Kaasuautoilta käyttövoimavero pois, tankkausverkosto laajemmaksi ja autojen muutostöihin kotitalousvähennys. Biokaasun tuotanto maaseudun uudeksi tukijalaksi.

Maatalouden kannattavuutta parannetaan siten, että tiloille jää vuodessa vähintään 500 miljoonaa nykyistä enemmän yrittäjätuloa. Viljelijöiden asemaa ruokaketjussa on vahvistettava lailla.

lehtila-heli-small-nro.pngHeli Lehtilä

Ihmisten yhdenvertainen kohtelu asuinpaikasta ja sosiaalisesta statuksesta riippumatta on minulle arvo, josta en tingi. Valitettavasti Suomessa toiset ovat edelleen tasa-arvoisempia kuin toiset. Siihen on saatava muutos.

Valmistuin hallintotieteiden maisteriksi pääaineenani julkisoikeus, lisäksi olen koulutukseltani maanviljelysteknikko ja opettaja. Nykyään työskentelen Maaseudun Sivistysliitossa koulutussuunnittelijana vastuualueenani Keskustan koulutusyhteistyö ja sen ohessa toimin sivutoimisena lomituspalveluyrittäjänä. Aiemmin olen työskennellyt oikeudellisen osaamisen korkeakoululehtorina, yrittäjänä, järjestötyössä sekä maataloudessa niin lomittajana kuin maatalouskoulun karjanhoitajana.

Kansanedustajien tehtävä on säätää lakeja ja päättää valtion varojen käytöstä. Tärkeintä on ensi tilassa näillä keinoin saattaa vanhustenhuollon ja lastensuojelun laatu sivistysvaltiolle kuuluvalle tasolle, korjata koulutusleikkaukset ja palauttaa opetus erityisesti ammatilliseen koulutukseen niin opiskelijoiden kuin tulevien työnantajien oikeusturvan takia, sekä etsiä kiireesti uusia keinoja maatalouden kannattavuuden turvaamiseksi. Ihmisen on pakko syödä, ja poikkeusoloissa tänne ei mistään ruokaa tuoda, jos emme itse sitä enää pysty tuottamaan. Omavarainen maatalous on itseisarvo jo huoltovarmuuden ja kansallisen turvallisuuden näkökulmasta. Tutustu lisää www.helilehtila.fi tai https://www.facebook.com/heli2019/

liski-kaisa-small-nro.pngKaisa Liski

Olen 51-vuotias hausjärveläinen Helsingissä syntynyt yrittäjä, perheenäiti ja isoäiti. Olen kunnanvaltuutettu, sekä ympäristölautakunnan puheenjohtaja ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin valtuuston jäsen. Olen myös kunnanhallituksen varajäsen, sekä Hausjärven Talot Oy hallituksen jäsen. Olen aktiivinen hyväntekijä, mukana Martoissa, keskuskauppakamarissa ja yrittäjäjärjestöissä. Yrittäjyys on minulle elämäntapa ja työnantajana toimiminen niin itselleni kuin muillekin on minun kansalaisvelvollisuuteni. Olen ehdolla eduskuntaan, koska minulla on sinne enemmän annettavaa kuin saatavaa. Minulla on jo työpaikka, joten uusi työ täytyy olla suuri kutsumus.

nasi-janne-small-nro.pngJanne Näsi

51v, Agrologi, maatalousyrittäjä

Olen maatalousyrittäjä ja pitänyt lypsytilamme Tuuloksessa kehityksessä mukana jo 25 vuotta. Maatalouden vastuullisuus ja eettisyys ovat minulle tärkeitä teemoja. Tehomaatalous ei pilaa vesiä ja ilmastoa. Pelto- ja metsäresurssien tehokas käyttö ovat pikemminkin ratkaisuja – esimerkiksi biokaasu ja polttohake ovat tulevaisuuden energiamuotoja.