Uutisarkisto

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg

Uutisarkisto

Maitoa ja lihaa tarjottava jatkossakin

Helsingin kaupunginvaltuuston tuoreen päätöksen mukaan pääkaupunkimme ravitsemispalveluissa tähdätään liha- ja maitotuotteiden puolittamiseen vuoteen 2025 mennessä. Päätös koskisi esimerkiksi päiväkoteja, kouluja ja vanhuspalveluita. Asiasta virinneen keskustelun innoittamana helsinkiläinen kokoomusvaltuutettu pisti vielä ”paremmaksi” vaatimalla maidon tarjoilun lopettamista kaikissa Helsingin kaupungin yksiköissä. Tilalle olisi tarjolla esimerkiksi soijapohjaisia korviketuotteita, jolloin ympäristö kuormittuu entisestään pääkaupungin hiilikasoja mukaillen.

Etelä-Pohjanmaan Keskusta on päinvastaista mieltä. Koululaisille ja vanhuksille tulee jatkossakin tarjota hyvänmakuista ruokaa, kotimaassa tuotettua maitoa ja lihaa. Kun näiden lisäksi julkisessa ruokahuollossa tarjoiltaisiin kotimaisia satokauden kasviksia, olisi monipuolinen ja taatusti maistuva tasapainoinen ja ravinteikas ruoka taattu. Ei ole oikein, että maitolasi viedään lapsen suusta tai lihapala seniorikansalaiselta. Etelä-Pohjanmaan Keskusta kannustaa kaikkia Suomen kuntia suosimaan ruokapalveluissaan hyvää, lähellä tuotettua kotimaista ruokaa. Se on ilmastoteko parhaasta päästä!

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin piirihallitus