Merja Rintamäki

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg

Keskustan valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoro

Me, keskustaväki alamme olla väsyneitä tähän samaan lauluun, joka toistuu vuodesta toiseen budjettikokouksen yhteydessä, jo 8 vuotta on hoettu säästöjä, leikkauksia, supistuksia, lomautuksia. Keppiä ja kurjuutta, ei porkkanoita, sillä todelliset muutostoimenpiteet rakenteisiin puuttuvat edelleen. 7 vuoden ajalta nämä säästövelvoitteet ruokkivat vain lisää kustannuksia.

Vastustamme suunniteltuja veronkorotuksia, ja esitämme vastapainoksi hallinnon lomautuksia kahdeksi viikoksi. "Mustatakkimiehillä" on turha pelotella, otetaan heirän neuvot vastaan ja toteutetaan ne. Mennään järjen mukaan, eikä kaikkien visioiden.

Kunnallisveron nosto, samoin kuin kiinteistöverojen korotukset hulevesimaksujen lisäksi eivät tule tule Vaasan asukkaiden eduksi, vaan lisäävät poismuuttoa ja eriarvoisuutta, eivätkä muodostu vetovoimatekijäksi. Jos haluamme kaupunkina kasvaa ja olla houkutteleva, meidän on pystyttävä pitämään laajasta palveluverkosta huolta. Keskittäminen on lopetettava. Käyntikorttina muille toimii näyttö siitä kuinka kylien ja eri asuinalueiden puolta pidetään, ja alueita kehitetään. Siksi olemme myös Palosaaren kirjaston säilyttämisen kannalla, kuin myös kodinhoidon tuen jatkon kannalla, emmekä tee lisäleikkauksia, jotka koskevat lapsia, koululaisia tai vanhuksia.

Rohkaisemme panostamaan eri hankerahoitusten hakemiseen ja erilaisten tahojen hyödyntämiseen, sillä joukossamme on Ahon Suvi, joka taidokkaasti hallitsee tämän alueen. Toinen evästys koskee edustamista. Meistä jokainen edustaa asuinkaupunkiaan puheissaan ja käyttäytymisellään. Eritoten lobbaustaidoissa ja asenteessa olisi parannettavaa, niin tulostakin syntyisi toivotulla tavalla.