Toimintakertomus 2018

Kunnallisjärjestön toimintakertomus 2018

KESKUSTAN VAASAN KUNNALLISJÄRJESTÖ RY

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2018

Kunnallisjärjestön vuosikokous pidettiin 8.4.2018 ja syyskokous 28.11.2018 WS Arenalla.

Kunnallisjärjestön johtokuntaan vuonna 2018 kuuluivat: puheenjohtaja Merja Rintamäki, varapuheenjohtaja Pentti Paloniemi, sihteeri Liisa Vilkuna, Anne Rintamäki, Pasi Keskinen, Marja Aurala, Toivo Ikonen, Juhani Rautakoski, Marjo Alho, Arto Ristolainen, ja Heikki Vilkuna. Johtokunta kokoontui vuoden aikana kolme kertaa.

Toimintavuoden alussa pidettiin presidentinvaalit. Keskustan ehdokkaana oli kansanedustaja Matti Vanhanen. Vanhasen Pohjanmaan vaalijuhla oli Seinäjoella illalla 21.1.2018. Samana päivänä kunnallisjärjestö järjesti Vaasan torilla Kepu-teltalla vaalitempauksen Vanhasen hyväksi. Ehdokas ei itse päässyt paikalle, joten torille pyydettiin puolueen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kurvinen. Presidentinvaalien merkeissä pidettiin vaalitempaus myös Rewell Centerissä 26.1.2018,

Pääministeri Juha Sipilä kävi lauantaina 13.3.2018 Seinäjoella kannustamassa puheellaan keskustaväkeä osallistumaan maakuntavaaleihin. Samalla hän loi katsauksen hallituksen saavutuksiin.  Osa johtokunnasta osallistui tilaisuuteen.

Kunnallisjärjestö piti sunnuntaina 8.4.2018 WS Areenalla sote- ja maakuntakuntavaali-infon. Puhujina olivat puolueen varapuheenjohtajat, kansanedustajat Juha Rehula ja Antti Kurvinen. Vaasaa edusti Vaasan sairaanhoitopiirin hallituksen jäsen, kaupunginvaltuutettu Raija Kujanpää. Vaasan sairaanhoitopiirin muutosjohtaja Marina Kinnunen kertoi sotesta Vaasan sairaanhoitopiirin näkökulmasta.

Pääministeri Juha Sipilä vieraili Vaasassa 24.4.2018.  Hänellä oli mahdollisuus tavata myös Vaasan keskustalaista väkeä. Kahvin ja pullan merkeissä kokoonnuttiin valtuustosaliin kuulemaan pääministeriä ja keskustelemaan mm. maakuntavaaleista.

Suomen Keskusta ry:n puoluekokous pidettiin 8.- 10.6.2018 Sotkamossa. Vaasan Keskustan kunnallisjärjestöstä ja paikallisyhdistyksistä osallistui kokoukseen 8 henkilöä: Merja Rintamäki, Pentti Paloniemi, Juhani ja Sinikka Rautakoski, Pasi Keskinen, Heikki ja Liisa Vilkuna ja Toivo Ikonen.

Kunnallisjärjestön puitteissa osallistuttiin Tervajoella Köpingin markkinoille 27.7.2018. Keskustan teltalla olivat tavattavissa piirin puheenjohtaja Esko Lehtimäki ja kansanedustaja Antti Kurvinen, joka piti myös puheen yleisölle esiintymislavalla.

Taiteiden yössä oltiin mukana Kepu-teltalla. Nuoret haitaristit soittivat kesäisiä kappaleita ja Keskustan ilmapallot olivat yhtä suosittuja kuin edellisinä vuosinakin. Janoisille tarjottiin mehua ja herkkusuille Keskustan karkkeja.

Anne Rintamäki ilmoitti johtokunnan kokouksessa 30.8.2018 lähtevänsä Keskustan ehdokkaaksi vuoden 2019 eduskuntavaaleihin. Johtokunnassa oltiin tyytyväisiä, että saatiin Vaasasta oma ehdokas. Anne Rintamäki on Vaasan Kaupuki Keskusta ry:n jäsen. Etelä-Pohjanmaan piirin syyskokouksessa 9.11.2018 Seinäjoella Anne Rintamäki nimettiin virallisesti Keskustan ehdokkaaksi Pohjanmaan alueelta.

Lokakuussa kansanedustajat jalkautuivat kansan pariin.  Kepu-teltta pystytettiin torille 13.10.2018, ja yleisölle tarjottiin kahvia ja pullaa. Kansanedustaja Antti Kurvinen sekä vuoden 2019 eduskuntavaaliehdokkaat Anne Rintamäki ja Kati Ojaniemi olivat paikalla tapaamassa väkeä.

Marraskuun alussa 2.11.2018 keskustalainen ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen vieraili Vaasassa. Telttatilaisuutta torilla ei voitu sääolosuhteiden vuoksi pitää, joten ympäristöministeri oli tavattavissa Rewell Centerissä.

Koska sote- ja maakuntalakeja ei saatu valmiiksi, jäivät myös maakuntavaalit pitämättä.

Seurakuntavaalit olivat 18.11.2018.  Keskustan ehdokkaita oli sekä Vaasan suomalaisessa seurakunnassa että Vähänkyrön seurakunnassa. Kummassakin saatiin hyvä tulos, edustajia sekä kirkkovaltuustoon että seurakuntaneuvostoon.

Kunnallisjärjestön toimesta lähetettiin syyskuun alussa Suomen Keskusta ry:lle anomus saada oma Kepu-teltta Vaasaan. Teltta luvattiin, mutta toimitusaika siirtyi vuoden 2019 puolelle.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin hallituksen jäsenenä vuonna 2018 toimi Ilmo Eerola. Toivo Ikonen valittiin kunnallisjärjestön vuosikokouksessa esitettäväksi Suomen Keskusta ry:n puoluevaltuustoon, jonne hänet on virallisesti nimitettykin.