Uutiset ja tapahtumat

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Kainuu / Suomeksi / Kunnat / Sotkamo / Uutiset ja tapahtumat

Keskustan ryhmäpuheenjohtajan, Juho Lukkarin puhe valtuuston kokouksessa 29.10.2019

Ryhmäpuhe 29.10.2019

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, viranhaltijat ja muut länäolijat. Kunnanvaltuusto on joulukuussa 2017 hyväksynyt kuntastrategian, jonka pohjalta teemme päätöksiä. Visiona MENESTYSTARINA ja toiminta-ajatuksena YHDESSÄ ROHKEASTI ETEENPÄIN. Strategian kärjet ovat kasvava elinvoima, asukkaiden hyvinvointi ja resurssien järkevä käyttö.

Sotkamo on poikkeuksellinen kunta. Muutaman vuoden takaisesta kriisistä on tultu valtava harppaus parempaan. Ammattitaitoiset virkamiehet ja rohkea hallitus ja valtuusto on näyttänyt, että oikeilla päätöksillä kunta menee oikeaan suuntaan kohti strategian visiota. Toki Onneakin on ollut paljon mukana. Nyt kunnan taloudellinen tilanne mahdollistaa uusien kauaskantoisten päätösten tekemisen. Yhtenä niistä on tänään päätettävä kunnan tuloveroprosentti.

On poikkeuksellista että kunta laskee veroäyriään, saati kerralla esitetyn 1,5 prosenttiyksikön verran. Tällä rohkealla esityksellä on erittäin suuri merkitys kun mitataan kuntien vetovoimaa tulevaisuudessa. Meillä on hyvä tilanne. Mutta odotteluun ei ole aikaa. Työttömyysaste on ennätysalhainen 6,6%, ja samaan aikaan vapaita työpaikkoja on kymmenittäin. Työllisyydenhoito- ja matkailun kehittämisprojektit ovat tehonneet loistavasti, mutta tällä hetkellä työttömänä olevien koulutus ja haettavina olevien työpaikkojen koulutusvaatimukset ei kohtaa. On tehtävä reiluja päätöksiä, millä saamme houkuteltua kuntaamme uusia asukkaita töitä tekemään.  Lähitulevaisuudessa uusien työntekijöiden tarve on satoja ihmisiä! Pelkästään Terrafamen työpaikkojen määrä kasvaa merkittävästi uuden akkukemikaalitehtaan ja uraanilaitoksen käyttöönoton myötä. Mikä on välillisten työpaikkojen määrä, sitä ei vielä tiedä, mutta niitäkin tulee varmasti. Lisäksi uudet matkailuun liittyvät investoinnit tarvitsevat kymmenittäin uusia työntekijöitä. Kunnan tulee mahdollistaa uusien rakennusprojektien toteuttaminen. Omakoti- ja teollisuustonttitarjontaa on oltava riittävästi, ja edullisesti.

1,5% veroalennus on keskiarvossa mitattuna useiden satojen eurojen lisäys käteen jäävään palkkatuloon vuodessa yksityisellä henkilöllä. Se on paljon. Kokonaisuudessaan kuntaan se tarkoittaa yli 2 miljoonan euron rahapottia, jolla on varmasti vaikutusta aluetalouteen. Veroalennus tukee yksittäisen kuntalaisen taloutta, tukee se merkittävästi paikallisia yrityksiä. Ihmisillä on enemmän varaa investointeihin.

Pitkällä tähtäimellä arvioituna nuoria tai nuoria perheitä tarvitsemme kipeästi. Koko Kainuun syntyvyys, myös Sotkamon syntyvyys on laskusuunnassa. Mikäli haluamme edelleen panostaa kauaskantoisesti kuntamme kehitykseen, on perheiden tärkeyttä korostettava. Kun nuori perhe alkaa rakentamaan omaa pesäänsä, täytyy olla kolme seikkaa kunnossa. 1.Työ 2. Kotipaikka 3. Toimivat palvelut kaikenikäisille. Loppujen lopuksi Asuinpaikan valinnassa kuitenkin loput määrää raha. Onko meillä varaa? Paljonko palkasta jää käteen asumismenojen jälkeen? Nyt tullaan siihen, että ME voimme vaikuttaa kymmenien perheiden tulevaisuuden valintoihin tarjoamalla Kainuun parasta asuinpaikkaa. Meillä on tarjota työtä, edullisia tontteja, toimiva varhaiskasvatus ja kouluverkko, harrastusmahdollisuudet jne.. Ja vielä tämän päivän jälkeen toivottavasti meillä on vielä maakunnan alhaisin verotus. Mikäli  toimenpide onnistuu, voidaan odottaa myös iäkkäämpien sukupolvien muuttoa lähemmäksi omaisiaan viettämään arvokkaita eläkepäiviä kuntaamme. Vain kasvattamalla vetovoimatekijöitä on Sotkamon kunnalla mahdollisuus kasvaa. Nyt on SE pelin paikka!

Tällä hetkellä kunnan rahavarat ovat suuremmat kuin lainakanta. Tämä ei kuitenkaan riitä, pitkälle tulevaisuuteen ilman uusia asukkaita ja uusia yrityksiä. Tavoitellaan muuttovoittoa. Jokainen uusi asukas tuo verotulojensa lisäksi myös valtionosuuden asuinkuntaansa. Lähihistoriassa muutama kunta on laskenut veroprosenttia ja tulokset ovat olleet yllättävänkin hyviä (Kitee, Puumala, Parikkala, Pelkosenniemi) Ja pari kuntaa on verotusta keventänyt pariinkin otteeseen. Edullisempi verotus houkuttaa yrityksiä, tuo kuntaan työpaikkoja, rakentaa kiinteistöjä ja tuottaa verotuloja kunnalle kaikissa muodoissa. Veroprosentin näin suuri lasku on Suomessa poikkeuksellista. Sotkamo ja Vuokatti tunnetaan ympäri maata. On selvää, että tämä päätös saa mediahuomiota kaikkialla ja nostaa kunnan kiinnostavuutta ja imagoa. Nyt tehdään tulevaisuutta.

Uudet suuret projektit, kuten Areena, Hiukka, uusi koulu, matkailuprojektit yhdessä kevyemmän verotuksen ja laajan työtarjonnan kanssa nostaa kuntamme ykköspaikalle kiinnostavuudessaan. Tehdään rohkea tulevaisuuteen tähtäävä päätös.

Arvoisa puheenjohtaja. Keskustan valtuustoryhmä on päättänyt yksimielisesti kannattaa kunnahallituksen ehdotusta määrätä kunnan tuloveroprosentiksi 19,75 vuodelle 2020.

******************************************************************************************************************************************************

Suomen Keskusta r.p.
Sotkamon kunnallisjärjestö ry.

SYYSKOKOUKSEN TIEDOTE 27.10.2019

Mitä sinä haluat muuttaa Sotkamossa?

Keskustelut tulevaisuuden päätösten pohjalle käydään nyt! Haluatko sinä olla mukana? Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö kutsuu sinut mukaan ideoimaan entistä parempaa Sotkamoa.

Hyvät ideat ja niistä muodostuvat päätökset nousevat aina keskusteluista. Teimme yhdessä keskustellen viime kuntavaalien alla ohjelmamme, josta kerroimme kuntalaisille. Kuntavaaliohjelmamme mukaisesti työllisyys on lisääntynyt, verotulot kuntaan ovat kasvaneet. Esimerkiksi yrityksillä on nyt mahdollisuus hyödyntää kunnan yritysasiantuntijaa sekä Etenijä-yrityspalveluseteliä.

Olemme vahvistaneet hanketoimintaa niin matkailussa kuin työllisyyden hoidossa, järjestäneet aktiivisille järjestöille väliaikaisrahoitusta ja olemme rohkeasti vahvistamassa kuntalaisten elinvoimaa kunnallisveroprosentin laskulla 1,5 %.

Perheiden arjen mahdollisuuksia olemme lisänneet varhaiskasvatuksen palvelusetelillä, kesätyöseteleillä ja harrastepassilla. Uuden koulun rakentamispäätös on iso askel sotkamolaiseen tulevaisuuteen. Kaikki ei ole tapahtunut sormia napsauttamalla, mutta päätöksiä on viety päämäärätietoisesti eteenpäin.

Politiikan ydin on vaikuttaminen yhteisiin asioihin. Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö kutsuu kuntalaisia keskusteluun ja mukaan tutustumaan suomalaiseen demokratiaan. Haluamme vahvistaa lähitulevaisuudessa sotkamolaisten vaikuttamismahdollisuuksia ja
-taitoja. Tulevaisuudenusko ja edistyksellisyys ovat vahvuuksiamme, joita kuntamme ja maamme tarvitsee tulevinakin vuosina.

Voit seurata meitä sosiaalisessa mediassa, voit osallistua tapahtumiimme ja koulutuksiimme sekä voit kutsua päättäjiä vieraaksesi.

Lisätietoja aiheesta antaa puheenjohtaja Matti Lukkari p.0407765676

Kunnallisjärjestön SYYSKOKOUS

su 27.10 klo 13 valtuustosalissa. Sääntömääräiset asiat. Paikalla myös puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen. Kahvitarjoilu.

Tervetuloa!

Keskustan Vihreä Vappu
ke 1.5 klo 10-12 Sotkamon torilla.

Simaa ja munkkeja tarjolla. Varaa myös pikkurahaa arpajaisia varten.
Lapsille ilmapalloja ja kasvomaalauksia.

Paikalla myös kunnan päättäjiä jututettavana.

Tervetuloa!

Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö ry.

Vuosikokouksen kannanotto 2.3.2019

Kuka lupaa maksaa kainuulaisten uuden sairaalan kustannukset 160 000 000 €?

Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö muistuttaa kainuulaisia äänestysaktiivisuudesta kevään eduskuntavaaleissa. Jokainen meistä haluaa Kainuun maakunnan säilyvän itsenäisenä. Ääni Kainuusta kainuulaiselle ehdokkaalle nostaa ehdokasta Oulun vaalipiirin yhteisellä listalla. Vain äänestämällä vaikutat Kainuun tulevaisuuteen!

Viime eduskuntavaalien alla valtion talouden kehittäminen oli vaalien pääteema. Kansa antoi luvan laittaa Suomi kuntoon hallitusneuvotteluissa yhteisesti sovitulla tavalla. Me kaikki olemme sen tunteneet ja lähipiirissämme kokeneet - moni on työllistynyt tämän hallituskauden aikana, mutta toisaalta jotkin keinot tavoitteiden saavuttamiseksi eivät ole olleet kaikille oikeudenmukaisia.

Tuleva hallitus päättää jälleen kainuulaisten palveluista, taloudesta ja mahdollisuuksista edistää omaa ja yhteistä elinvoimaa. Kuka sinun mielestäsi on luotettavin ehdokas ajamaan kainuulaisten asioita eduskunnassa? Kuka lupaa huolehtia oman maakuntamme tasa-arvoisesta kohtelusta tulevaisuuden Suomessa?

Kainuun uusi sairaala on pakollinen investointi terveydenhoidon kannalta, jotta palvelut voidaan järjestää nykyaikaisesti ja tehokkaasti. Investointi mahdollistaa monien alojen ammattilaisten sitoutumisen ja hakeutumisen maakunnassa tehtävään työhön. Yli 160 000 000 euron kokonaiskustannukset ovat kohtuuttoman suuret kahdeksan kunnan ja reilun 70 tuhannen ihmisen kannettavaksi. Mikäli sote-uudistusta ei saada maaliin tällä viikolla, kustannukset jäävät Kainuun kuntien maksettaviksi. Sotkamon osuus olisi yli 20 miljoonaa euroa. Meidän on löydettävä malli, jolla saamme investoinnin kuoletettua kainuulaisten veronmaksajien voimin, vai löytyvätkö tulevalta hallitukselta kuntataloutta tukevat ratkaisut.

Kainuuta ovat koetelleet nälkävuodet, sarkasodat ja Raatteentien kautta tullut vihollinen. Täältä on väkeä lähtenyt työn perässä mm. Ruotsiin, Amerikkaan ja Ruuhka-Suomeen. Aina me olemme selvinneet ja nousseet kanveesista ylös kainuulaisella sisulla. Emme me nytkään lyö hanskoja naulaan, vaan etsimme itse keinot saada hallinto- ja sote-kulut kuriin, jotta taataan kainuulaisille ihmisille hoitoon pääsy ja huolenpito.

Suomen Keskusta kantaa vastuuta nyt ja tulevaisuudessa, Suomen arvoisia tekoja. Pääministeripuolueena se on ainoa uskottava puolustaja kainuulaiselle myös vaalien jälkeen.

Paikallistasolla Sotkamon Keskusta tuo jo kevään aikana selkeän ja perustellun aloitteen toiminnan ja talouden haasteisiin vastaamiseksi omassa kunnassa.

Lisätietoja antavat:

Kunnallisjärjestön pj Matti Lukkari 040 7765676 ja varapj Sakari Seppänen 045 3179050