Politiikka

Keskusta.fi / Kainuu / Suomeksi / Politiikka

Kainuun Keskustan vuosikokouksen 11.5.2019 kannanotto

Kainuun elinvoimaisuuden puolesta

Kainuun maakunta ja Keskusta elävät historiallisesti poikkeuksellisia aikoja. Maakunnasta ei ole keskustalaista kansanedustajaa. Keskustan Kainuun piiri on huolissaan Kainuun maakunnan elinvoimaisuuden kehittämisestä seuraavan neljän vuoden aikana. Tulevissa hallitusneuvotteluissa 18 maakunnan monialainen hallinto on ehdoton kynnyskysymys. Asia on Kainuun tulevaisuuden kannalta elintärkeä. Nyt on myös tärkeää selvittää syyt, miksi soten kustannukset Kainuussa kasvavat. On löydettävä järeät keinot kustannusten hillitsemiseksi. Maakunnassa tarvitaan edunvalvonnan tiivistämistä ja luottamuksen vahvistamista.

Kainuun elinvoima perustuu myös tulevaisuudessa elinvoimaisiin yrityksiin. Kainuuseen on viime hallituskaudella luotu uusia työpaikkoja ja nyt pitää löytää työntekijöitä. Osaajien saamiseksi maakuntaan tarvitaan uusia vaikuttavampia keinoja kuten harvaan asutun alueen verokannustimet ja vastavalmistuneiden opintolainavähennys, joita on muissa maissa hyödynnetty ja joita myös Keskusta esitti vaalitavoitteissaan.

Työvoimapulan ratkaiseminen vaatii myös lähialueyhteistyön nopeaa kehittämistä Suomen rajanaapureiden kanssa. Positiivisen työllisyyskehityksen turvaaminen vaatii Kainuun kunnilta nykyistä tiiviimpää yhteistyötä. Kainuu ei saa olla pelkkä raaka-aineen tuottajien materiaalivarasto. Jatkojalostusastetta on kyettävä nopeasti nostamaan investoinneilla. Suomen tulevan hallituksen on pystyttävä edistämään koko Kainuulle tärkeän Paltamon biojalostamohankkeen investointipäätöstä.

Esa Kemppainen 050-5468260
Keskustan Kainuun piirin puheenjohtaja