Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg

Vastuullista väkeä kotikunnan kehittämiseen tavoitteena hyvinvoiva Joutsa

Talous

Joutsan talous on tänään vakaalla pohjalla. Nuoret ja pitkäaikaistyöttömät ovat edelleen valtakunnallisen taloustaantuman jäljiltä suurimman tuen tarpeessa myös meillä. Uusia lääkkeitä ja hankkeita ollaan virittämässä myös valtion tuella. Työllisyysastetta on onnistuttava nostamaan sekä inhimillisistä että kuntataloussyistä.

Hyvinvointipalvelut

Olemme yksimielisessä rintamassa turvaamassa täydenpalvelun Sote-yksikköä  Joutsan seudun asukkaille. Oma vuodeosasto on välttämätön ikärakenne, sairastavuus ja etäisyys huomioiden. Edelleen uudet tänne rakentuvat palveluasumisen yksiköt tuovat tähän merkittävän lisäpaineen. Soten valtakunnalliset tavoitteet entistä paremmista ja nopeammin saavutettavista palveluista koskevat myös Joutsaa merkiten tasa-arvoista huolenpitoa kaikille maakunnan asukkaille.

Elinvoima

Kunta on elinkeinojen kehittämisen moottori jatkossa entistä keskeisemmin. Kaavoitus ja tonttipolitiikka ovat meillä hyvällä mallilla. Kehittämishankkeessa onnistuminen tuo uusia yrityksiä, työtä ja toimeentuloa. Kaikki nykyiset yritykset ansaitsevat myös tuen ja tunnustuksen.

Sivistys

Kunta tarjoaa laadukkaan varhaiskasvatuksen ja hyvätasoisen opetuksen. Koulukampus  liikunta-paikkoineen on turvallinen ja vastaa tämän päivän vaatimuksia. Lisäksi hyvätasoinen lukio tarjoaa tukevan väylän ammattikorkeakouluun ja yliopistoon  saakka.  Kuljetuksilla tuettuna opiskelu onnistuu hyvin myös lähiseudulta mahdollistaen näin opiskelijoille laajemman kurssitarjonnan.

Hyvä asuinkunta

Kuntamme luontoarvot ovat tunnetut ja tunnustetut; Kansallispuisto, Suontee ja muut vesistöt, pellot, metsät ja harjut ovat ainutlaatuisen monipuoliset.

Joutsa on yhdistystoiminnan luvattu kunta. Liikuntaseurat tekevät arvokasta nuorisotyötä. Kansalaisopisto tarjoaa itsensä kehittämismahdollisuuksia laajalla kirjolla. Uutta on yhdistys -voimien kokoaminen kumppanuuspöydän ympärille tuottamaan tapahtumia ja toimintaa ikäihmisille. Hyvinvointitupa mahdollistaa toiminnalle fyysiset puitteet ja pysyvän kohtaamispaikan.

Keskusta = Huolenpitoa huomennakin

Uutisia

• Keskustalle on nyt kysyntää

13.5.2019

Keskustan Keski-Suomen piiri toivoo, että Suomeen syntyisi punamulta- pohjainen hallitus hallitustunnustelija, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen johdolla. Hallitusneuvotteluihin lähteminen ei ollut Keskustalle helppo päätös, koska kansa viitoitti tien oppositioon.

• Keski-Suomen keskustalaiset: Koulutusta ei saa keskittää

25.2.2019

Keski-Suomen Keskustan piirihallitus vaatii selkeitä tavoitteita aluepolitiikan saralle tulevalla vaalikaudella. Alueiden välillä on tällä hetkellä huomattavia eroja tulevaisuuden näkymien suhteen, kuten väestökehityksen ja työllisyyden osalta. Kehityssuunta on käännettävä valtion ja maakuntien yhteistyöllä. Avainasemassa tässä on koulutus.

• Ehdokas Paloniemi Aila Keskusta 99-98 vapaamuotoinen.jpg

Köyhyys voi kohdata kenet tahansa

7.2.2019

Köyhyys voi kohdata kenet tahansa ja missä elämänvaiheessa tahansa. Köyhyyden kierre voi alkaa mitä moninaisimmista syistä.

• Hovila.jpg

Joko vanhustenhoito on kriisissä?

30.1.2019

Esperin tapaukset ovat nousseet voimakkaasti viime päivinä otsikoihin ja kuntien vastuuta lietsotaan. Terveydenhuollon ammattilaisena ja Tehyn valtuutettuna ihmettelen, että miksi nyt vasta kohistaan?

• Rikollinen tausta esteeksi Suomeen tulolle - maahanmuuttopolitiikan painopiste kiintiöpakolaisiin

30.1.2019

Suomalaisten turvallisuus on muuttunut viimeisten vuosien aikana epävarmemmaksi ja monimutkaisemmaksi. Median kautta olemme saaneet viime aikoina lukea erityisesti lapsiin ja naisiin kohdistuvista seksuaalisista väkivallanteoista.