Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg

Vastuullista väkeä kotikunnan kehittämiseen tavoitteena hyvinvoiva Joutsa

Talous

Joutsan talous on tänään vakaalla pohjalla. Nuoret ja pitkäaikaistyöttömät ovat edelleen valtakunnallisen taloustaantuman jäljiltä suurimman tuen tarpeessa myös meillä. Uusia lääkkeitä ja hankkeita ollaan virittämässä myös valtion tuella. Työllisyysastetta on onnistuttava nostamaan sekä inhimillisistä että kuntataloussyistä.

Hyvinvointipalvelut

Olemme yksimielisessä rintamassa turvaamassa täydenpalvelun Sote-yksikköä  Joutsan seudun asukkaille. Oma vuodeosasto on välttämätön ikärakenne, sairastavuus ja etäisyys huomioiden. Edelleen uudet tänne rakentuvat palveluasumisen yksiköt tuovat tähän merkittävän lisäpaineen. Soten valtakunnalliset tavoitteet entistä paremmista ja nopeammin saavutettavista palveluista koskevat myös Joutsaa merkiten tasa-arvoista huolenpitoa kaikille maakunnan asukkaille.

Elinvoima

Kunta on elinkeinojen kehittämisen moottori jatkossa entistä keskeisemmin. Kaavoitus ja tonttipolitiikka ovat meillä hyvällä mallilla. Kehittämishankkeessa onnistuminen tuo uusia yrityksiä, työtä ja toimeentuloa. Kaikki nykyiset yritykset ansaitsevat myös tuen ja tunnustuksen.

Sivistys

Kunta tarjoaa laadukkaan varhaiskasvatuksen ja hyvätasoisen opetuksen. Koulukampus  liikunta-paikkoineen on turvallinen ja vastaa tämän päivän vaatimuksia. Lisäksi hyvätasoinen lukio tarjoaa tukevan väylän ammattikorkeakouluun ja yliopistoon  saakka.  Kuljetuksilla tuettuna opiskelu onnistuu hyvin myös lähiseudulta mahdollistaen näin opiskelijoille laajemman kurssitarjonnan.

Hyvä asuinkunta

Kuntamme luontoarvot ovat tunnetut ja tunnustetut; Kansallispuisto, Suontee ja muut vesistöt, pellot, metsät ja harjut ovat ainutlaatuisen monipuoliset.

Joutsa on yhdistystoiminnan luvattu kunta. Liikuntaseurat tekevät arvokasta nuorisotyötä. Kansalaisopisto tarjoaa itsensä kehittämismahdollisuuksia laajalla kirjolla. Uutta on yhdistys -voimien kokoaminen kumppanuuspöydän ympärille tuottamaan tapahtumia ja toimintaa ikäihmisille. Hyvinvointitupa mahdollistaa toiminnalle fyysiset puitteet ja pysyvän kohtaamispaikan.

Keskusta = Huolenpitoa huomennakin

Uutisia

• SipilänTupailta23042020.jpg

Virtuaalitupailta kansanedustaja Juha Sipilän kanssa: Miten tästä eteenpäin yrittäjät?

2.4.2020

Korona koettelee. Terveyttä, palveluita ja taloutta. Moni yrittäjä on joutunut lomauttamaan työntekijänsä ja omakin elanto on vaakalaudalla. Miten selvitä tästä kaikesta? Miten saada talous jälleen tasapainoon?

• Virtuaalitupailta.jpg

Kansanedustajiemme virtuaalitupailta ti 31.3.

25.3.2020

Kaveria ei jätetä vaikeinakaan aikoina yksin! Jos seinät alkavat ahdistaa ja kaipaat omaan poliittiseen kuplaasi säpinää tai haluat laajentaa maailmankuvaasi, päästä kansanedustajamme kotiisi tiistaina 31.3.klo 18! Puhutaan politiikkaa!

• Samat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille kansalaisille asuinpaikasta riippumatta

23.3.2020

Keskustan Keski-Suomen piiri haluaa, että SOTE- uudistus turvaa samat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kaikille kansalaisille asuinpaikasta riippumatta.

• koronavirus-uutiskuva.jpg

Koronaviruspandemian vaikutukset piirin ja piiritoimiston toimintaan

13.3.2020

Keskustan Keski-Suomen piiri keskeyttää toistaiseksi tilaisuuksien järjestämisen koronaviruksen vuoksi. Keskeytys koskee yleisötilaisuuksia sekä puolueen sisäisiä tilaisuuksia. Pääsiäisen jälkeen tarkastelemme tilannetta uudelleen. Piiritoimistomme henkilökunta siirtyy etätyöhön ja piiritoimisto on suljettu toistaiseksi. Työntekijöihin saa yhteyden normaalisti puhelimitse ja sähköpostilla. Kokoukset hoidetaan sähköisesti. Muut tapaamiset erillisen sopimuksen mukaan. Suosittelemme kaikille jäsenillemme seuraamaan terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeita: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19 ja toimimaan ohjeistusten mukaisesti.

• Keski-Suomi liikennebiokaasun pioneeriksi

22.2.2020

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä liikenteen päästöihin tulee kiinnittää enemmän huomiota vaikeuttamatta kuitenkaan ihmisten liikkumista. Julkisen liikenteen huono maantieteellinen saatavuus tai sähköautot eivät ole pitkien taipaleiden ihmisille tehokkain eivätkä edes taloudellisin vaihtoehto.