Järjestöaineisto

Keskusta.fi / Järjestöaineisto

Keskustan puoluetoimisto on suljettu 13.4.2020 saakka koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Tavoitat meidät kuitenkin normaalisti puhelimitse ja sähköpostitse.

Keskustan puoluejohto on 12.3.2020 linjannut seuraavaa:

•     Keskustan yleisötilaisuudet perutaan ensivaiheessa pääsiäiseen saakka
  •     puolueen sisäiset tilaisuudet kehotetaan perumaan samalta ajanjaksolta
  •     sääntömääräiset kokoukset suositellaan pidettäväksi määräaikojen puitteissa – piirikokoukset toukokuun loppuun mennessä -  jos se suinkin on mahdollista
  •     piirihallitusten kokoukset suositellaan pidettäväksi etäkokouksina tai siirtämään pääsiäisen jälkeiseen aikaan
  •     vierailuryhmät puoluetoimistolle perutaan toistaiseksi
  •     Eduskuntaryhmän jalkautumisviikonloppu 27.-30.3. siirretään myöhempään ajankohtaan
  •     puoluehallituksen ja sen työvaliokunnan kokouksista ilmoitetaan erikseen
  •     puoluevaltuustonkokous pidetään näillä näkymin Vaasassa 25.-26.4.2020
  •

Maan hallituksen  ilmoittamat poikkeusolojen rajoitustoimenpiteet ulottuvat myös puolueiden toimintaan. Erityisesti toimintaan ja kokousten järjestämiseen vaikuttaa julkisten kokoontumisten rajoittaminen kymmeneen henkilöön. Käytännössä epidemiatilanteen hoitamiseksi rajoitetaan sosiaalisia lähikontakteja, minkä voidaan katsoa koskevan myös poliittista järjestötoimintaa.

Puolueen paikallisyhdistysten, kuntayhdistysten, kunnallisjärjestöjen ja piirijärjestöjen mallisäännöissä on määrätty, milloin sääntömääräiset kokoukset on pidettävä. Puoluetoimintaamme säätelee myös yhdistyslaki, joka toteaa (20 §), että yhdistyksen kokous on pidettävä säännöissä määrättynä aikana.

Kevätkokouksesta ja sen mahdollisesta siirtämisestä päättäminen on yhdistyksen tai piirijärjestön omassa päätösvallassa oleva asia. Hallituksen tehtävänä on kutsua kokous koolle.

Puoluejohdon suositus

Puoluejohdon suositus näissä yhteiskunnan poikkeusoloissa kuitenkin on, että sääntömääräisiä kevätkokouksia lykätään aikaan, jolloin kokouksen pitäminen on terveydelle turvallista. Monet yhdistykset ovatkin jo peruneet koolle kutsumiaan yhdistyksen kokouksia tai lykänneet kokouksen koolle kutsumista.

Lue lisää täältä>>

Puoluekokousedustajien valtakirjat