Hanna-Leena Mattila: Kehysriihessä ratkaisuja osatyökykyisten hyväksi

hanna-leena mattila

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna-Leena Mattila suhtautuu myönteisesti tullin pääjohtajan Hannu Mäkisen tuoreeseen selvitykseen, jossa ehdotetaan uutta välityömarkkinatoimijaa osatyökykyisten työllistämiseksi ja tueksi. Mattila kuitenkin alleviivaa, että toimet eivät saa johtaa ylihintaisen byrokratiaportaan syntymiseen.

-Keskustan tavoite on, että Suomeen syntyisi Ruotsin Samhall-yhtiön kaltainen yhtiö, joka muun muassa toisi yhteen osatyökykyiset ja yritykset nykyistä paremmin. Keskustan mielestä päätöksiä on tehtävä jo kevään kehysriihessä ja uudistus olisi saatava voimaan ensi tilassa.

-Suhtaudun julkistettuun osatyökykyisten selvitykseen mielenkiinnolla. Sitä käydään varmasti läpi tarkasti. Oleellista on, että päätöksentekopöytiin tuotavat toimet ovat aidosti vaikuttavia. Koronan jälkeinen kasvu edellyttää tuekseen tehokkaita työllisyystoimia.

Päätöksentekoa vauhdittamaan Mattila muistuttaa, että nykyisellään osatyökykyisten työttömyys merkitsee ahdinkoa aivan liian monelle. Työttömyys kurittaa pahimmillaan kokonaisia perheitä.

-Osatyökykyisyys altistaa työttömyydelle, osa-aikatyölle ja jopa köyhyydelle. Ihmisiä pompotellaan esimerkiksi kuntouttavasta työtoiminnasta toiseen 9 euron päiväkorvauksella. Tästä seuraa pahimmillaan köyhyysloukku kokonaisille perheille. Sitä ei keskusta voi mitenkään hyväksyä.

-Osatyökykyiset ei saa jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle sairauden tai vamman takia. Osatyökykyisille suunnattavat yksilölliset palvelut on paras tie tukea heitä työelämään. Esimerkiksi moni yritys haluaa työllistää osatyökykyisiä, mutta tarvittavat välineet puuttuvat.

Mattila antaa myös kiitosta edelliselle ja nykyiselle hallitukselle työstä osatyökykyisten tilanteen muuttamiseksi. Samalla Mattila tähyää jo työllistämisen siirtämiseen paikallistasolle.

-Juha Sipilä esitti aikoinaan muun muassa erillistä osatyökykyisille suunnattua työvoimatoimistoa. Samoin hänen kaudellaan toteutettiin kärkihanke osatyökykyisten työelämän parantamiseksi. Nyt pöydällä olevat ehdotukset on niille suoraa jatkoa.

-Maaliskuussa kymmenissä kunnissa käynnistyvässä työllisyyden pilottikokeilussa työllisyyspalvelut siirtyvät paikallistasolle. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa työllisyyttä edistetään ennen muuta kunnissa. Tämä avaa aivan uusia mahdollisuuksia heikommassa työmarkkina-asemassa olevien palvelujen parantamiseksi. On tärkeää pitää kaikki mukana.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHanna-Leena Mattila: Kehysriihessä ratkaisuja osatyökykyisten hyväksi