Liina Tiusanen

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Järvenpää
YTK, poliittinen sihteeri, 30

Olen 30-vuotias vaikuttaja, vaimo ja äiti. Työskentelen Keskustanuorten poliittisena sihteerinä. Olen keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja, ja sitä kautta mukana myös valtakunnallisessa päätöksenteossa.​ Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden kandidaatti, ja parhaillaan viimeistelen viestinnän johtamisen maisteriopintoja Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Muutimme perheeni kanssa Helsingistä Järvenpäähän syksyllä 2019, hieman tyttäremme syntymän jälkeen.

Vaaliteemat

Lapsiperheiden hyvinvointi

Lapsiperheiden palveluista tulee luoda kokonaisuus, jossa otetaan huomioon perheen koko elämäntilanne. Perhekeskukset voivat toimia paitsi saumattomien palvelujen tarjoajana myös matalan kynnyksen kohtaamispaikkoina. Ennaltaehkäiseviä palveluita tulee entisestään kehittää. Vanhemmille tulee olla tarjolla apua uupumuksen oireiden tunnistamiseen, mielenterveyden hoitoon ja päihdeongelmiin. Erityisen haastavassa asemassa ovat erityislapset perheineen. Heidän osalta palvelujen sujuvoittamiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen. Kahdella konkreettisella lisäyksellä palveluvalikoimaan voitaisiin merkittävästi tukea raskaudesta toipumista ja perheiden jaksamista: käynti äitiysfysioterapeutilla ja ferritiinin eli varastoraudan mittaaminen raskauden alussa ja esimerkiksi imetyksen päättymisen jälkeen.

Sujuvasti palveluiden piiriin

Haluan vaikuttaa sen puolesta, että perustason palveluita vahvistetaan ja jokainen saa tarvitsemaansa apua sujuvasti yhdellä yhteydenotolla, myös mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Lähipalvelut ovat tärkeä osa hyvää arkea.

Ihmislähtöistä politiikkaa

Teen ihmislähtöistä politiikkaa rakentavalla otteella. Tarkastelen päättäjänä kestävän kehityksen eri ulottuvuuksia: sosiaalisia, taloudellisia ja ekologisia.