Timo Laaninen

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, Kerava
pastori, hallintotieteiden maisteri, 67

Olen Timo Laaninen, 67-vuotias pastori ja hallintotieteiden maisteri. Olen tehnyt kolme työuraa toimittajana, politiikan tehtävissä ja viimeksi pappina. Kaikkia näitä yhdistää sana, onhan se tärkein työkalu niin toimittajalle, poliitikolle kuin papillekin. Rakkain virkani tällä hetkellä on kuitenkin kaksivuotiaan tyttärenpoikamme isoisän tehtävä.

Vaaliteemat

Valmiina palvelukseen

Olemme tekemässä historiallista uudistusta, jossa vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista siirtyy kunnilta alueille. Siksi myös Vantaan-Keravan hyvinvointialueen valtuustoon tarvitaan kokeneita ja osaavia päättäjiä. Kuuden vuoden työrupeama Keskustan puoluesihteerinä 2010-2016, toiminta neljän pääministerin erityisavustajana vuosina 1994-2018 ovat esimerkkejä omasta kokemuksestani. Lisäksi olen toiminut Uudenmaan liiton hallituksessa vuosina 2017-2018 ja vuodesta 2021 lähtien Keravan kaupunginvaltuustossa. Olen kaikissa näissä tehtävissä seurannut tiiviisti sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelua. Tätä kokemusta tarjoan nyt äänestäjien käyttöön.

Lähipalveluiden puolesta

Tämän uudistuksen onnistumisen tärkein mittari on, miten onnistumme tuomaan palvelut oikeasti lähelle ihmistä niin ajalla kuin etäisyydelläkin mitattuna. Tämä mittari sopii myös Vantaan-Keravan hyvinvointialueelle. Lääkäriin on päästävä nopeasti, pahoinvoivan nuoren on saatava apua ilman kuukausien jonotusta.

Tarvitaan rohkeita ratkaisuja

Uudistuksen on oltava todellinen uudistus, ei vain kuntien vanhojen käytäntöjen ja toimintatapojen siirtämistä uuteen organisaatioon. Siksi ensimmäisten valtuustojen pitää kyetä rohkeisiin uudistuksiin. On käytettävä hyväksi niin tietotekniikan mahdollisuudet kuin työntekijöidenkin osaaminen toiminnan kehittämisessä.