Kansainvälinen vuoropuhelu – liittoutumattoman Suomen etu

Nivalan kaupunki

Keskusta.fi / Pohjois-Pohjanmaa / Suomeksi / Kunnat / Nivala / Valtuutettujen blogit / Kansainvälinen vuoropuhelu – liittoutumattoman Suomen etu
Jarmo Vuolteenaho19.3.2014 15:28
vuolteenaho_jarmo.jpgJarmo Vuolteenaho

"Täytyy muistaa, että Suomella on kansainvälisesti ja EU:ssakin vahva, arvostettu asema ulkopoliittisena osaajana ja erityisesti Venäjä-asiantuntijana."

Ukrainan levoton tilanne on kirvoittanut vakavaa ja värikästäkin keskustelua aina eduskuntaa myöten. Valitettavasti tuntuu, että vakavasti Suomen asemaa pohtiva keskustelu käydään eduskunnan ulkopuolella, kun taas eduskunnan piiristä on tullut mitä ihmeellisimpiä heittoja, Hitler- ja Stalin-vertauksista Nato-jäsenyyskiireeseen.

Täytyy muistaa, että Suomella on kansainvälisesti ja EU:ssakin vahva, arvostettu asema ulkopoliittisena osaajana ja erityisesti Venäjä-asiantuntijana. Asemaan on päästy pitkäjänteisellä, johdonmukaisella ja tasapainoisella ulko- ja turvallisuuspolitiikalla. Pohjana ovat hyvin hoidetut, luottamukselliset suhteet  kaikkiin naapurivaltioihin. Maantiede on määritellyt ja tulee määrittelemään paikkamme Euroopan kartalle, se on tosiasia joka ei muutu vaikka olemme EU:n jäsenenä, eikä sitä muuttaisi jäsenyys NATO:ssakaan.

Vakaus lähialueilla ja sen edistäminen ovat Suomen elinehto. Ukrainan kriisi on luonut levottomuutta valtioiden välille. Venäjän toimet Krimin alueella eivät  ole hyväksyttäviä, eivätkä kansainvälisten sopimusten mukaisia. On jopa arvioitu uuden kylmän sodan aikakauden olevan ovella. Siihen Suomella ei ole varaa. On toimittava kaikin keinoin vuoropuhelun jatkumiseksi, mutta samalla on vaadittava yhteisten kansainvälisten sopimusten kunnioittamista.

Kauppapakotteiden asettaminen Venäjän kaupalle olisi Suomelle paha takaisku varsinkin nyt, kun odotamme laman taittumisen merkkejä ja käännettä talouskasvun uralle. Myös meidän alueellamme olisi Venäjän kaupan pysähtymisellä suureet vaikutukset. Maidontuottajiemme pääjalostaja, Valion Haapaveden tehdas, vie suuren osan tuotannostaan juuri Venäjälle. Samoin teollisuudessa toimii monia yrityksiä, joilla on sinne merkittävää vientitoimintaa. Sama on tilanne Suomessa laajemminkin, korvaavaa kauppaa on vaikea löytää sekavilla markkinoilla.

Suomen on jatkettava liittoutumattomana rauhan ja yhteisymmärryksen rakentajana. Tähän linjaan ei kuulu EU:n liittovaltiokehitys, eikä NATO-jäsenyys. Nyt on pidettävä pää kylmänä. Suomen ympäristössä ei pelottelusta huolimatta ole tapahtunut muutoksia, joka antaisi aihetta muuttaa turvallisuuspolitiikkamme perusteita.

Puheenjohtaja Juha Sipilän sanoin, NATO-keskustelun aika ei ole nyt !

Jarmo Vuolteenaho

Ei kommentteja