Mistä selkeyttä kunta- ja sotesoppaan

Nivalan kaupunki

Keskusta.fi / Pohjois-Pohjanmaa / Suomeksi / Kunnat / Nivala / Valtuutettujen blogit / Mistä selkeyttä kunta- ja sotesoppaan
Jarmo Vuolteenaho9.2.2014 20:58
jvuolteenaho.jpgJarmo Vuolteenaho

"On todella vaikea löytää kestäviä perusteita ja todellista isänmaan etua hallituksen kunta- ja sote-esityksille"

Maamme hallitus on tehnyt kaikkensa sekoittaakseen kuntapakan ihan kunnolla. Uusia rakennekehitysrintamia on avattu ennen näkemättömällä vimmalla. Tuntuu, että jokainen hallituspuolue haluaa nostaa oman muutosohjelmansa esiin yhtä aikaa. Isänmaan etuun vedoten ajetaan todella kylmää keskittämispolitiikkaa. Muutamaan kasvukeskukseen halutaan keskittää valta, omaisuus, rahat ja kehitys; muu maa tulkoon toimeen omillaan. Rahan valta ei liene koskaan sanellut maamme tulevaisuuden ratkaisuja niin vahvasti kuin tämän hallituksen aikana.

On todella vaikea löytää kestäviä perusteita ja todellista isänmaan etua hallituksen kunta- ja sote-esityksille. Syvällisen pohdinnan ja valmistelun tuloksia ne eivät ole. Niin vahvasti ovat asiantuntijat ne tyrmänneet. Kustannuksia ne eivät laske, sen ovat kaikki, jopa hallituksen jäsenet myöntäneet. Täysin tutkimatta on niiden vaikutus kansalaisten palveluihin, joita tarvitsemme jokapäiväisessä elämässämme.

Parlamentaarinen kehittäminen palvelujen järjestämisessä on välttämätöntä, jotta linjaukset kestävät vaalien yli ja hallitusten vaihtumiset. Kuntapäättäjänä on kestämätöntä luoda neljä vuotta yhtä toimintamallia, kuten esim. Kallio, ja sitten hylätä edellinen ja aloittaa uuden kehittäminen. Kohtuuttominta se on työntekijöille, jotka joutuvat elämään jatkuvassa muutosvirrassa. Organisaatioiden uudistaminen vie voimavaroja ja rahaa, vaikka niitä tarvittaisiin varsinaisen työn hoitamiseen ja kehittämiseen.

Totta on, että tarvitsemme laajemmat hartiat varsinkin sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Ratkaisumallina näen joko maakunnallisen ratkaisun sairaanhoitopiirin pohjalta tai kuntien alueellisen yhteistyön maakunnan eteläosassa. Vaihtoehdot vaativat valtiovallan hyväksynnän ja alueen yhteisen näkemyksen. Ratkaisu on tärkeä sote-palvelujen lisäksi myös tulevaisuuden kannalta. Yhtenäinen tahtotila vetää muuta kehitystä mukanaan.

Olemme valinneet kuntalaisten palvelujen kehittäjän ja ehdotusten tarkkailijan roolin. Pidämme hyvät yhteydet naapureihin. Pakkoratkaisuille sanomme EI. Ehdotusten sekavuus ja epätarkkuus pakottaa ottamaan aikalisän. Kun ja jos todelliset perustuslain täyttävät lakiesitykset valmistuvat tällä vaalikaudella, niin sitten teemme harkitut ratkaisut.

Jarmo Vuolteenaho   kaupunginhallituksen pj.

Julkaistu Nivala-lehden Kuntapäättäjän vinkkelistä -palstalla 30.1.2014

Ei kommentteja