Mistä tunnet sä keskustalaisen?

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Blogit / Mistä tunnet sä keskustalaisen?
Pauliina Maukonen-Kärkkäinen11.10.2019 11:56
profiilikuva.jpg

Istun jälleen salissa, keskellä, kuten niin monta kertaa aiemmin. On kunnanvaltuuston kokousilta. Listalla jälleen kuntalaisten kannalta tärkeitä asioita ja vielä iltakoulu maankäyttöpolitiikkaan liittyen. Keskustelu on vireää, aloitteita kiertää allekirjoitettavana, reunoilla säkenöi, mutta Muurame-puolueella on sama suunta.

Yhtäkkiä tajuntani läpi iskee voimakas deja vu-kokemus. Palaan hetkeksi opiskeluvuosiini Jyväskylän yliopistolle ja 1990-luvun puoliväliin. Silloin Kokoomusnuoret tunnisti Mattilanniemen kampuksen aulassa mustasta asiakirjasalkusta ja pikkutakista, vihreät virttyneistä villapaidoista ja Marimekoista sekä demarit Gorbatshov-mallin kännyköistä. Tai ainakin minä tunnistin, koska olin edustajistovaalissa ehdolla. Mattilanniemen aulaa ei enää ole, koska rakennus on suljettu sisäilmaongelmaisena. Onneksi Muuramen kuntataloutta eivät homekiinteistöt rasita, ajattelen ja palaan ajatuksissani takaisin valtuuston kokoukseen.

Reilun vuoden päästä on jälleen kuntavaalit. Puhe homekiinteistöistä, maankäytöstä ja tiukasta kuntataloudesta kiihtyy. Otamme kantaa vanhusten ja lasten oikeuteen syödä suomalaista, lähellä tuotettua ruokaa. Huoli hoitajamitoituksesta on kaikkien puolueiden yhteinen. Oman kunnan lukiota ja pieniä perusopetuksen ryhmäkokoja puolustetaan. Korjausvelka kunnan vesijohtoverkostossa kasvaa, mutta samaan aikaan pitäisi kaavoittaa lisää, jotta saataisiin niitä verotuloja. Kuntapolitiikan normiarkea.

Ehdokashankinta on jo nytkähtänyt käyntiin ja työpöydälläni on nippu suostumuksia. Vastuunkantajat ovat vastanneet ”kyllä”.  Hymyilen ja mietin, mikä näitä keskustalaisia yhdistää? Kaikki ovat eri ikäisiä, eri näköisiä, eri ammattitaustoista ja erilaisin harrastuksin varustettuja. Osa vannoo perheiden ja sujuvan arjen nimeen, osaa kiinnostaa yrittämisen edellytykset ja työllistäminen. Toisella on känsät käsissä ja toisella siistit geelikynnet.

Jokainen heistä on tolkun immeinen. He arvostavat työtä ja yrittäjyyttä, ihmisiä ja ihmisten mielipiteitä. He vannovat sovittelun ja kohtuullisuuden, ei riidan ja repivyyden nimeen. He arvostavat yhteistä ja toisen omaa. He ovat käytännönläheisiä ja ratkaisukeskeisiä. Heissä kaikissa on kolme kovaa koota: kohtuullisuus, kompromissi ja Keskusta.

Palaan Muuramen valtuustosaliin. Gorbatshov-kännykät ovat vaihtuneet Appleen ja attaseasalkut ja pikkutakit Hilfigerin villapaidoiksi. Meitä keskustalaisia on edelleen vaikea pistää samaan muottiin. On virttynyttä villapaitaa ja mainoslippistä, on Marimekkoa ja Michael Korsia. Salissa äänestetään. Keskustalla ei ole ryhmäkuria, vaan omatunto ja äänestystuloksen perusteella myös vahva keskustalainen itsetunto.

Jos sinulla on tahtoa tehdä kotikunnastasi parempi paikka, meillä on sinulle tie. Keskitie. Lähde Keskustan kuntavaaliehdokkaaksi.