Tulevaisuustyötä

Nivalan kaupunki

Leena Vähäsöyrinki16.2.2014 21:06
vähäsöyrinki_leena.JPGLeena Vähäsöyrinki

"Katsoessani kulunutta vuotta taaksepäin, on päällimmäisenä mielessä etenkin käsiteltävien asioiden suuri määrä ja niiden kokoluokka"

Ensimmäinen vuosi valtuutettuna on takana. Paljon on tullut uusia kokemuksia. Kokouksia on istuttu asioita valmistellen ja niistä päätöksiä tehden. Lautakuntatyöskentelyssä näkee päätösten eteen tehtävän taustatyön. Erityisen mielenkiintoista on ollut pureutua asioihin yksityiskohtaisemmin. Kaupunginhallituksen jäsenyys on tuonut laajempaa näkemystä kuntapäätöksentekoon.

Katsoessani kulunutta vuotta taaksepäin, on päällimmäisenä mielessä etenkin käsiteltävien asioiden suuri määrä ja niiden kokoluokka. Hyvällä syyllä totean, että tämä vuosi on ollut valtuutetun näkökulmasta erittäin intensiivinen ja työllistävä.

Kuntapäättäjänä olen kantanut huolta hyvinvointi-suomestamme. Vaikuttaa siltä, että pahoinvointi suomalaisissa kodeissa vain lisääntyy ja vanhemmuus heikentyy. Lapsia sijoitetaan kodin ulkopuolelle entistä enemmän ja kansamme jakaantuu yhä voimakkaammin hyvinvoiviin ja pahoinvoiviin.

Pelkkä ongelmien tiedostaminen ei enää riitä, vaan niille on tehtävä jotain. Kipeistäkin asioista täytyy pystyä keskustelemaan, jotta asioita voidaan korjata. Mitkä ovat keinomme kotikuntamme perheiden jaksamisen parantamiseksi? Tällä hetkellä meillä on tarjota neuvolan perhepalveluohjaajan palveluja, ennaltaehkäisevää perhetyötä sekä palveluseteleitä. Nämä ovat esimerkkejä siitä, että asian eteen on tehty työtä. Ovatko nämä riittäviä keinoja? Millaiselta arki näyttää kotona pienten lasten kanssa? Entä työttömällä aikuisella tai yksin asuvalla vanhuksella? Saavatko he apua ajoissa? Elämä saa olla työntäyteistä, mutta toivottomuuteen ei pitäisi vaipua. Meiltä jokaiselta päättäjältä on ihan aiheellisesti perätty vastuuta perhepolitiikan tekemisestä. Vireällä ja yhteisöllisellä maaseudulla toisista pidetään huolta. Olisi tärkeää, ettei kenenkään tarvitsisi tuntea juurettomuutta.

Maaseudun ei saa antaa autioitua ja palvelujen karata suurempiin yksiköihin kauas avuntarvitsijoilta. Tulevien vuosien aikana tehdään kipeitäkin ratkaisuja. Sitä ei voida kiistää. On kuitenkin suhteellista, kuinka lamaannuttavana tulevaisuus koetaan. Onhan vaikeita aikoja ollut ennenkin ja niistä on selvitty, niin nytkin. Nyt olen saanut nähdä omakohtaisesti kuntapäättäjän arjen. Vuoden aikana on ollut monenlaisia ajatuksia. Hyvällä mielellä voin sanoa, että vuosi on ollut antoisa ja valaiseva. Kannustankin jokaista ikään katsomatta ottamaan vastuuta ja vaikuttamaan asioihin. Yhdessä rakennetaan tulevaisuus.

Leena Vähäsöyrinki

Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja

(Julkaistu 13.2.2014 Nivala-lehdessä Kuntapäättäjän vinkkelistä -juttusarjassa)

Ei kommentteja