Yhdessä Ylivieskan yksikön takana

Nivalan kaupunki

Keskusta.fi / Pohjois-Pohjanmaa / Suomeksi / Kunnat / Nivala / Valtuutettujen blogit / Yhdessä Ylivieskan yksikön takana
Jarmo Vuolteenaho25.2.2014 19:20
vuolteenaho_jarmo.jpgJarmo Vuolteenaho

"Alueemme tarvitsee ammattikorkeakoulutusta ja alueen yritykset sen mukanaan tuomaa kehitystyötä."

Tyrmistyneenä olemme lehdistä lukeneet valtionvarainministeriä lähellä olevien tahojen synkkiä uhkailuja Centria ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikön lakkauttamisesta. Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän (JEDU) kunnat kokoontuivat viime viikolla asian tiimoilta, kuten lehdissä on kerrottu. Valitettavasti viesti kuntien vaatimuksesta AMK-opetuksen jatkumisesta Ylivieskassa jäi vähän laimeaksi. Alueen kuntapäättäjät tukevat EHDOTTOMASTI nuorisoasteen AMK-opetuksen jatkumista Ylivieskassa. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Alueemme tarvitsee ammattikorkeakoulutusta ja alueen yritykset sen mukanaan tuomaa kehitystyötä. Elinkeinoelämällä on jatkuva tarve osaajista, parhaiten se tyydytetään toteuttamalla koulutus lähellä. Nuorten syrjäytyminen on suuri uhka koko maan kehitykselle. Koulutusmahdollisuuksia on oltava myös kotiseudullamme, asummehan yhdellä maamme nuorimman väestön alueista. Lisäksi saamme AMK:n kautta mahdollisuuden kansainväliseen toimintaan. Sen mukanaan tuomaa piristysruisketta ja yhteyksiä ulkomaille ei koskaan voi väheksyä.

Koulutuksen järjestäjässä voi tulevaisuudessa olla vaihtoehtoja, mutta ei opetuksen jatkumisessa. Ennemmin on keskusteltava opiskelijapaikkojen lisäämisestä ja koulutuksen monipuolistamisesta. Yhteinen näkemyksemme ja kaupunkiemme päättäjien näkemys on sama, AMK-opetuksen on jatkuttava Ylivieskassa.

Alueemme jokilaaksoissa on paljon lapsia ja nuoria; osaaminen on tärkein pääomamme ja elinvoimaisen tulevaisuuden edellytys. Vetoamme kaikkien toimijoiden päättäväisyyteen ja yksimielisyyteen nuorten koulutuksen jatkumisen ja kehittämisen varmistamiseen ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikössä.

Jarmo Vuolteenaho, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Nivala

Juha Pylväs, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, Ylivieska