Aila Haikkonen

Satakunnan vaalipiiri, Pori
diplomi-insinööri, maatalousyrittäjä, 61

Olen porilainen rakennustekniikan diplomi-insinööri ja työskentelen projektipäällikkönä insinööritoimistossa. Asun puolisoni ja kahden aikuisen lapseni kanssa kotitilallani nykyisin Poriin kuuluvassa Lavian Riuttalan kylässä. Entinen kilpaurheiluharrastus on vaihtunut hyötyliikunnaksi kotitilan töissä. Maalla asuvana minua kiinnostaa myös maa- ja metsätalouden kehitys. Mieluinen harrastus kesäisin on metsämarjojen poiminta ja metsissä samoilu.
Olen Satakunnan aluevaltuuston ja aluehallituksen jäsen. Olen myös Porin kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen. Muita luottamustoimiani ovat Länsi-Suomen Osuuspankin ja Satakunnan Osuuskaupan edustajiston jäsenyydet. Metsätalouden asioita seuraan hallintoneuvoston jäsenenä Metsäliitto Osuuskunnassa.
Yhteisiin asioihin vaikuttamisen halu on saanut minut lähtemään mukaan politiikkaan. Haluan myötävaikuttaa siihen, että arki on turvallinen kaikille ikään tai asuinpaikkaan katsomatta.

Vaaliteemat

Arjen turvallisuus on tärkeää

Palveluiden poliisista sairaankuljetukseen on toimittava koko maassa. Alueiden välinen oikeudenmukaisuus vahvistaa maamme eheyttä. Arjen turvallisuuteen kuuluu myös vakaa talous, jonka pohja on yrittäjyydessä ja työssä. Suomen on oltava maa, joka houkuttaa investoimaan. Verotuksen ja lainsäädännön on tätä edesautettava. Jokaisen työikäisen ja työkykyisen on tehtävä osansa maamme hyväksi.

Suomen maa- ja metsätaloudesta tulee huolehtia

EU:n ennallistamisesitys ei saa estää peltojen ja metsien käyttöä Suomessa. Kotimaisuuden vähentäminen johtaisi vähemmän kestävien ulkomaalaisten raaka-aineiden käyttöön, turvallisuuden horjumiseen sekä hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjan murenemiseen. Elinvoimainen maaseutu on tärkeä osa poikkeusoloihin varautumisessa.

Sivistys on mahdollisuus hyvinvoinnin lisäämiseen

Tulevaisuuden kasvu syntyy luovuuden ja sivistyksen kasvusta, koska tavaramäärät ja kulutus eivät voi kasvaa loputtomasti. Oikeus sivistyksen saamiseen tulee olla kaikilla suomalaisilla. Tutkintokoulutuksen maksuttomuudesta ja mahdollisuuksien tasa-arvosta on pidettävä kiinni. Hyvinvointi ja onnellisuus riippuu myös liikunnan määrästä. Liikunta- ja urheilutoiminnan kansalaisjärjestöjen rahoituksesta tulee huolehtia. Lapsille pitäisi saada lisää liikuntaa koulupäivään tai sen välittömään yhteyteen.