Eveliina Kuuskoski

Satakunnan vaalipiiri, Jämijärvi
agrologiopiskelija, 36

Hei, olen Eveliina Kuuskoski, agrologiopiskelija ja eduskuntavaaliehdokas Jämijärveltä. Ikää minulle on kertynyt 35 vuotta. Kotoisin olen Satakunnan Kankaanpäästä, Veneskosken kylästä, jossa olen viettänyt valtaosan elämästäni. Jämijärvellä matkani alkoi kuusi vuotta sitten, kun ostimme avomieheni, Juha-Matin kanssa jo hetken aikaa tyhjillään olleen pienen maatilan, Suurimaan kylästä.

Maatilamme on niin sanottu "miniatyyritila", jossa metsää ja peltoa on sopivasti omiin tarpeisiin. Meillä on 12 Ahvenanmaanlammasta, jotka ovat ruokapalkalla raivanneet pusikoitumaan päässyttä alaa. Pihanurmen leikkuun ovat hoitaneet kaksi pupuamme, Ruusa ja Saima. Tallikissamme Pörri taas hoitaa tilamme tuholaistorjuntaa, kun sisäkissat Piki, Harmi ja Sulo ottavat lähinnä vain rennosti.

Eläimet, luonto ja maaseutu ovat olleet aina lähellä sydäntäni. Maaseutu on ollut minulle aina se mieluisin paikka asua ja elää. Täällä on omanlaisensa rauha ja seesteisyys. Maaseudulla luonto avautuu koko kauneudessaan heti ulko-ovelta, siellä tuleekin vietettyä vapaa-ajan lisäksi paljon aikaa myös arjen askareitten merkeissä. Luonnossa samoilun lisäksi harrastan rakentamista ja remontointia sekä erilaisia käsitöitä ja taidemaalausta. Metsästys ja riistanhoito ovat tärkeä osa niin arkea kuin vapaa-aikaani.

Työurallani olen ehtinyt tekemään vaikka ja mitä, pienellä paikkakunnalla kun ei aina ole ollut vara valita, niin on otettu rohkeasti vastaan se, mitä on ollut tarjolla. Työtä pelkäämättömänä ihmisenä ja niin sanottuna joka paikan höylänä, olen rohkeasti kokeillut eri aloja ja se on antanut minulle paljon eväitä elämään. Asiakaspalvelun parissa olen viettänyt suurimman osan työurastani, mutta on sinne mahtunut myös muun muassa rakennus- ja metallialallakin työskentelyä.

Kiinnostus maatalouteen ja eläimiin sai minut aloittamaan agrologiopinnot syksyllä 2020, Hämeen ammattikorkeakoulussa. Opinnot ovat sujuneet pääosin etänä, joka omalta osaltaan mahdollisti opiskeluelämään siirtymisen.

Politiikan maailmaan hyppäsin jo vuonna 2012, ollessani ehdolla kuntavaaleissa Kankaanpään Keskustan listoilla, jonka jälkeen olen ollut jäsenenä useammassa eri lautakunnassa. Poliitiikka on aina kiinnostanut minua ja minulla on ollut polttava halu vaikuttaa asioihin, olen halunnut olla mukana tekemässä hyviä päätöksiä, jotka muuttavat asioita kohti parempaa.