Jari Lepistö

Satakunnan vaalipiiri, Karvia
pelastusylitarkastaja, hallintotieteiden maisteri, 50

Olen ehdolla eduskuntaan 2023 vaaleissa. Olen 49 vuotias satakuntalainen hallintotieteiden maisteri. Työskentelen sisäministeriössä pelastusylitarkastajana. Vaikutan työni kautta laajasti yhteiskunnan turvallisuuteen. Perheeseen kuuluu vaimo ja ekaluokkalainen tyttö. Olen kunnanvaltuutettu, elinvoimalautakunnan puheenjohtaja sekä Satakunnan aluevaltuuston Keskustan Satakunnan aluevaltuustoryhmän ensimmäinen varajäsen.

Vaaliteemat

Arjen pelastaja

Elämme varsin karuja aikoja Ukrainan sodan ja sen synnyttämien heijastevaikutusten iskiessä tavallisten suomalaisten arkeen. Sähkön ja polttoaineen hintakriisi, lainojen nousevat korot ja elämisen kallistuminen ajavat monet ahdingon partaalle. Suomalainen ruoantuotanto ja huoltovarmuus ovat uhattuina kallistuneiden tuotantokulujen seurauksena ja tuotannon kannattavuusongelmien muodossa. Suomalaiset tarvitsevat toivoa ja sellaista päätöksentekoa, jolla varmistetaan arjen haasteista selviytyminen.

Kotirintamat kuntoon

Kodin tulisi olla ihmisen turvallisin paikka. Tänä päivänä puhutaan paljon ulko- ja puolustuspolitiikasta ja Suomi on panostanut voimallisesti sotilaalliseen puolustukseen. Vähemmälle huomiolle tahtoo jäädä kotirintamista huolehtiminen. On tärkeää varmistaa, että tavallisten perheiden asiat ovat hyvin. Meillä on isoja haasteita mielenterveysongelmien hoitamisessa ja ihmisten syrjäytymisessä. Eri tutkimusten mukaan syrjäytymiskehitys alkaa jo lapsena. Siksi on syytä varmistaa, että turvaverkot ovat kunnossa ja ihmiset saavat apua elämässä eteen tuleviin haasteisiin.