Marja Vaitomaa

Satakunnan vaalipiiri, Eurajoki
kotitalouden ja terveystiedon lehtori, 60

Hei, olen Marja Vaitomaa Eurajoen Luvialta, kotitalouden- ja terveystiedon opettaja, työpaikkani on Luvian yhtenäiskoulu. Olen naimisissa, kahden aikuisen, perheellisen pojan äiti ja nyt jo kuuden pienen isoäiti. Olemme eläinrakkaita, meillä on kolme kissaa hellittävinä. Harrastan kuorolaulua, laulan Luvian kirkkokuorossa, mökkeilemme ja liikuntaakin yritän harrastaa jossakin muodossa. Politiikka taitaa myös olla harrastuksenani. Toimin Eurajoen valtuustossa, kunnanhallituksessa, aluevaltuutettuna ja monissa niihin kuuluvissa tehtävissä. Minut valittiin myös lapset, nuoret ja perheet-toimialueen lautakunnan puheenjohtajaksi.
Olen toiminut myös kunnanhallituksen puheenjohtajana ennen yhdistymistä Eurajokeen Luvian kunnassa. Tärkeitä asioita minulle ovat edelleen kuntalaisten hyvinvointi koko Suomessa, perheiden, lasten, nuorten ja ikäihmisten pärjääminen, jaksaminen ja tukeminen.

Vaaliteemat

Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi, koulutus ja mielenterveyden tukeminen

Lasten ja nuorten hallussa on tulevaisuuden hyvinvointi ja elämänhallinta. He voivat vaikuttaa tekemisellään koko Suomen ja ympäröivän yhteiskunnan menestymiseen. Myös ikäihmisiin heillä on vaikutus. Jos nuorten mielenterveys ja jaksaminen ovat vaarassa, miten käy tulevaisuuden? Ennaltaehkäisevät toimet ovat avainasemassa tulevaisuudessa, millaisen jäljen jätämme itsestämme. Yhteiskunnan on keskityttävä tämän asian hoitamiseen. Koulutuspolitiikan on keskityttävä enemmän perusasioiden hallintaan ja sitä kautta palattava askel askeleelta kohti opetuksen ja oppimisen laadukkuutta, joka oli ennen Suomessa itsestään selvää

Puhdas, kotimainen ruoka ja omavaraisuus

Omavaraisuutemme ja huoltovarmuutemme tasoa on nostettava. Ulkoisten uhkien mahdollisuus on kasvanut. Maatiloja on tuettava, alkutuotannosta huolehdittava. Vastuu kuuluu koko elintarvikeketjulle, mutta myös meille kuluttajille, mitä ostamme kaupasta? Tuemmeko suomalaista yrittäjää?

Oma identiteettimme

Meillä tulee olla mahdollisuus säilyttää arvomaailmamme, minun arvoihini kuuluvat edelleen koti, uskonto, isänmaa. Me emme saa väheksyä arvomaailmaamme, vaan kaikille tulee suoda oikeus uskonnon- ja omantunnon vapauteen. Meidän tulee myös saada noudattaa omaa uskontoamme, jo länsimainen perustamme on kristinuskossa, vaikka usein sen unohdamme. Pitää antaa arvo kaikille ja käyttää sanaa suvaitsevaisuus myös kaikkia koskemaan. Suvaitsevuutta on myös suvaita toisinajattelijoita.
Uhrainalaisten vastaanottoa on jatkettava ja yritettävä antaa heille valoa tulevaisuuteen. Suomalaisten arvomaailmassa on ollut tärkeä auttaa lähimmäistään ja muistaa myös suomalaisia vaikeuksien keskellä. Yhdessä olemme vahvempia.