Pasi Koski

Satakunnan vaalipiiri, Merikarvia
rehtori, emeritus, 69

Terve kaikille. Olen juuri eläkkeelle siirtynyt lukion ja yhteiskoulun rehtori Merikarvialta. Sivistysjohtajan ja rehtorin hommissa kului viimeiset noin 30 vuotta. Kouluasioita olen hoitanut koko työelämäni ajan joko virkatehtävissä tai luottamushenkilönä. Kaikissa noissa on ollut iso painotus yrittäjyyteen ja kansainvälisyyteen.

Minulla on kolme lasta ja viisi lastenlasta. Olen sinkkumies. Vapaa-aika kuluu metsieni hoidossa, hirttä veistäen ja rakentaen, lukemalla ja yhteisten asioiden hoidossa.

Olen tullut mukaan keskustalaiseen kansanliikkeeseen jo nuorena, kun perustimme kotikaupunkiimme keskustanuorten paikallisosaston 60-luvun lopulla. Keskustan mandaatilla olen toiminut kuntapolitiikassa kahdella paikkakunnalla lukemattomissa kunnallisissa ja maakunnallisissa tehtävissä. Satakunnan keskustan järjestötyössä olen toiminut parikymmentä vuotta ja ollut lukuisia kertoja vaalipäällikkönä eri vaaleissa. Näin tälläkin kerralla. Keskusta on ykkösasia. Me voitamme nämä vaalit!!!

Vaaliteemat

Koulutus ja sivistys

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ongelmat pitää korjata. Suurimpana syynä ongelmiin ovat liian nopea ja jatkuva uudistaminen sekä resurssien puute. Nämä on korjattava. Koulut ja päiväkodit ansaitsevat pienemmät ryhmäkoot sekä enemmän auttavia käsiä.
Ammatillista koulutusta on muutettava enemmän oman maakunnan tarpeeseen vastaavaksi, jotta nuoria ei kouluteta työttömiksi. Lukioväylän tulevaisuus on turvattava.
Satakunta ansaitsee oman yliopiston. Vain oman korkeimman koulutuksen turvaaminen tuo alueelle sen kauan kaipaaman piristysruiskeen ja kääntää nuorten muuttoliikkeen. Tämän tavoitteen taakse on kerättävä yhteen maakunnan kaikki voimat.

Yrittäjyys

Kaikki raha tulee yrittämisestä. Yrittäjyys on tuotava kaikkien koulujen opetussuunnitelmiin. Jokaista nuorta ja yksinyrittäjää on tuettava voimakkaasti, jotta yritysidea löytyisi, jalostuisi ja yritys kasvaisi. Tavoitteeksi on laitettava täystyöllisyys!

Huoltovarmuus

Suomessa on huolehdittava siitä, että meillä on riittävästi kotimaista ruokaa, energiaa ja valmius puolustaa maatamme. Satakunnassa on tätä kaikkea. Sitä on vahvistettava.