Vilho Hakala

Satakunnan vaalipiiri, Nakkila
insinööri (AMK), 27

Olen Vilho Hakala, 26-vuotias energia- ja ympäristötekniikan insinööri Nakkilasta. Nakkilassa olen toisen kauden kunnanvaltuutettu, kunnanhallituksen varapuheenjohtaja ja sivistysvaliokunnan puheenjohtaja. Maakunnassa olen vara-aluevaltuutettu ja maakuntavaltuuston jäsen.

Vaaliteemat

Edistystä Satakuntaan

Eduskunnassa tärkein tehtäväni olisi Satakunnan elinvoimaisuuden edistäminen. Satakunta on jäänyt paitsioon esimerkiksi liikennehankkeissa. Erityisesti valtatie 2:n kehittämiskohteet tulee viipymättä saada toteutukseen. Infran on oltava paremmassa kunnossa, jotta Satakunta olisi entistä otollisempi paikka investoinneille. Investointien myötä lisääntyvä työ toisi Satakuntaan elinvoimaa ja hyvinvointia.

Sivistystä Satakuntaan

Satakunnan edunvalvonnassa tärkeää on myös koulutus, ja erityisesti korkeakoulutuksen kehittäminen. Uskon oman yliopiston olevan mahdollinen pitkällä aikavälillä, kun nyt tartumme toimeen pienin askelin. Seuraavan askeleen tulisi olla tekniikan kandidaatin tutkinto Porin yliopistokeskuksella. Peruskoulu ja toinen aste tarvitsevat muutosta. Peruskoulussa oppimistulokset ovat heikentyneet ja se heijastuu myös toiselle asteelle. Peruskoulun tehtävä on opettaa perustaidot lapsille ja nuorille. Oppilaat ja opettajat tarvitsevat työrauhan.

Omavaraista energiaa

Koulutukseni myötä omaan parhaan osaamisen energiapolitiikkaan. Suomen tulee olla
energiaomavarainen maa, joka tuottaa energiansa hajautetusti ja päästöttömästi. Omavarainen siksi, että olisimme mahdollisimman vähän riippuvaisia muista valtioista energiassa. Päästöttömät energiantuotantomuodot siksi, ettemme ole riippuvaisia
ulkomaisista fossiilisista polttoaineista. Hajautettua energiantuotantoa siksi, että kapasiteetti sähkön siirtoon riittää ympäri maan. Tämän toteutumiseksi tarvitaan kaikkia päästöttömiä energiamuotoja ja uusien teknologioiden laajempaa käyttöönottoa.