Tervetuloa mukaan vaikuttamaan.

Mikkelin Keskustan kunnallisjärjestö ry on vaikuttava keskustalainen toimija ja yhteisö, johon on helppo tulla mukaan.

Aluevaalit käydään tammikuussa 2022.

Ennakkoäänestysaika kotimaassa 12.-18.1.2022 ja ulkomailla 12.-15.1.2022. Varsinainen vaalipäivä on 23.1.2022.

Oletko sinä kiinnostunut kotiseutusi sote-palveluiden tulevaisuudesta? Lähipalveluista? Entä oletko sillanrakentaja? Lähiyhteisösi kehittäjä ja kotiseutusi puolustaja? Meillä on sinulle hyvä vaihtoehto!

Äänestä keskustaa aluevaaleissa.

Meillä on koossa monipuolinen ja innostunut joukko kehittämässä koko Mikkelin tulevaisuutta. Tutustu ehdokkaisiimme!

Ota yhteyttä:

Puheenjohtaja Perttu Noponen
noponen @ penopone.fi

Mikkelin Keskustan sähköposti
Mikkelinkeskusta @ gmail.com

Mikkelin Keskustan ehdokkaat:

181 Autio Paula, sitoutumaton toimittaja, YTK
183 Hasanen Satu tradenomi
185 Honkamaa Tapio, sitoutumaton päätoimittaja
188 Hussaini Fazel yrittäjä
189 Hämäläinen Laura YTK, kansanedustajan avustaja
192 Hämäläinen Tanja sosionomiopiskelija
197 Kakriainen Markku maakuntaneuvos
200 Kauria Outi varatuomari
202 Kietäväinen Pirkko, sitoutumaton terveydenhoitaja, henkilöstöpäällikkö eläk.
203 Koponen Markku ensihoitaja, eläk.
204 Kuikka Seija lääketieteen tohtori, erikoislääkäri
211 Lipsanen Heino liikuntaneuvos
216 Matilainen Anne hallintojohtaja, FM
222 Nikulainen Riikka puhtauspalveluesimies
223 Noponen Perttu YTM, väitöskirjatutkija
224 Noponen Sari äidinkielen opettaja, FM
226 Olkkonen Kirsi agrologi
228 Panula-Ontto-Suuronen Anni filosofian tohtori
230 Pekonen Petri maanviljelijä
233 Pulliainen Liisa fysioterapeutti
234 Pöntinen Vesa yrittäjä eläk.
235 Pöyry Pekka opettaja, yrittäjä
240 Sihvonen Jari aluepäällikkö
244 Tarssanen Heikki maaseutuyrittäjä
252 Ylijoki Henri toriyrittäjä, eläk.

Kunnallisjärjestön hallitus 2022

Vuosikokouksen kannanotto 2021
Julkaisuvapaa välittömästi 5.5.2021

Kannanotto: Metsänvihreä on monimuotoisesti arvokas

Mikkeliläistä metsänomistajalla on keskimäärin noin 30 ha metsää ja joka kolmas eteläsavolainen metsänomistaja on mikkeliläinen. Metsä on siis Mikkelissä monella tavalla arvokas.

Mikkelin Keskustan mielestä metsiä on käytettävä kestävästi. Metsä tuo meille virkistystä ja metsät tuottavat happea ilmakehään. Lähivirkistysalueiden arvo on ymmärretty nyt erityisesti korona-aikaan. Metsä on koti monelle eliöille. Puu on erinomainen raaka-aine rakentamiseen ja hakkuutähteet voidaan hyödyntää muun muassa energiana. Lähienergia tukee aluetaloutta. Sen sijaan tuontienergiaa heikentää kauppatasetta.

Biotalous tuo työtä mm. bioenergiana, tuotteina ja palveluina. Maatalouden biomassoja ja sivuvirtoja hyödynnetään mm. biokaasuna ja ravinteina.

Metsän omistus ja metsätulojen verotus on myös kunnille tärkeä. Metsävarallisuus valuu vähitellen etelään Mikkelissäkin. Metsien omistus on siirtymässä yhtiöille ja rahasto-omistajille jolloin metsätulot siirtyvät ulkomaille johtuen rahastoja suosivasta verotuksesta. Verolinjaukset eivät saisi heikentää alueiden menestymisen mahdollisuutta. Metsätulojen verotulot tulisikin entistä enemmän kohdistaa sinne, missä metsät ovat ja kasvavat. Nyt verotus suosii rahastoja yksityisen paikallisen omistuksen kustannuksella.

Hallituksen linjaus uudistuksesta, jossa metsärahastot eivät enää pystyisi hyödyntämään yksityisille metsänomistajille tarkoitettua metsävähennystä, on askel oikeaan suuntaan.

Ilmastonmuutos tuo uusia riskejä metsillemme, sellaisiakin, joista emme vielä tiedä, joitakin kokemuksia jo on. Metsien käytössä tuleekin varautua jatkossa ilmaston tuomiin haasteisiin.

Syyskokouksen kannanotto 2020
Julkaisuvapaa

Kannanotto: Mikkelin Keskusta kannustaa Mikkeliä tarttumaan yliopistoavaukseen

Mikkelin Keskusta kävi kunnallisjärjestönsä syyskokouksessa 12.12. keskustelua Keskustan puheenjohtaja ja tiedeministeri Annika Saarikon avauksesta, jossa tämä pohti ”olisiko aika kypsä uudelle yliopistolle?”

Mikkelin Keskusta on sitä mieltä, että Mikkelin on oltava vahvasti mukana tulevaisuuden korkeakoulukentän kehittämisessä. Jos uusi yliopisto tullaan perustamaan, on sen sijainti pyrittävä saamaan Mikkeliin.

Yliopistot tuovat seudulle uusia osaajia ja edistävät alueen kehittymistä tutkimuksen, opetuksen ja kehittämishankkeiden avulla. Menestyvä yliopisto edistää seudun tunnettavuutta ja kasvattaa sen elinvoimaa.

Jos Suomeen luotaisiin uusi yliopisto, tulisi se vastaamaan siihen yhteiskunnalliseen tarpeeseen, joka tulevaisuuden Suomella on. Joustava, monipaikkainen, työelämälähtöinen ja verkostomaisesti toimiva yliopisto voisi olla malli, jonka mukaan Mikkelin yliopisto rakentuisi. Sen perustamisessa hyödynnettäisiin ajan parhaita teknologioita ja ilmiöitä kustannustehokkaiden ratkaisujen aikaansaamiseksi.

Mikkelin Keskusta näkee Mikkelin nykyisen korkeakoulukentän monipuolisena ja korkeakoulutoimijoiden työn tärkeänä Mikkelille. Mikkelin Keskustan kunnallisjärjestö kuitenkin rohkaisee mikkeliläisiä toimijoita visioimaan rohkeasti tulevaisuutta. Aika voisi olla kypsä Mikkelin yliopistolle. Mikkelissä jo olevat yliopistotoiminnot tarjoavat hyvän pohjan yliopistohankkeelle.

EtusivuMikkelin Keskusta