Tervetuloa mukaan vaikuttamaan Mikkelin kehitykseen.

Mikkelin Keskustan kunnallisjärjestö ry on vaikuttava keskustalainen toimija ja yhteisö, johon on helppo tulla mukaan.

Kuntavaalit käydään kesäkuussa 2021.

Oletko sinä kiinnostunut kotiseutusi tulevaisuudesta? Mikkelin kehityksestä? Entä oletko sillanrakentaja? Lähiyhteisösi kehittäjä ja kotiseutusi puolustaja? Meillä on sinulle hyvä vaihtoehto!
Äänestä keskustaa kuntavaaleissa.

Meillä on koossa monipuolinen ja innostunut joukko kehittämässä koko Mikkelin tulevaisuutta. Tutustu ehdokkaisiimme!

Vaalipäällikkö Vesa Sorasahi
vesa.sorasahi @ sahia.fi

Puheenjohtaja Laura Hämäläinen
Laura.s.hamalainen @ hotmail.com

Mikkelin Keskustan sähköposti
Mikkelinkeskusta @ gmail.com

Mikkeli 2025, kuvassa neliapila kädessä

Vuonna 2025 Mikkeli on maailman paras maaseutukaupunki. Mikkelin vahvuuksia ovat on vireä ja vehreä kaupunkikeskusta, elinvoimaiset pitäjien taajamat ja kylät sekä virkeä maaseutu.

Mikkelissä on hyvät palvelut ja ne ovat lähellä. Kuntalaisilla on käytössään modernit vaikuttamisväylät kotiseudun asioihin. Paikallisuus on Mikkelin toiminnan tärkeä valtti ja se nähdään elinvoimaa vahvistavana tekijänä. Paikallinen yrittäjyys, kulttuuri ja palvelut ovat tärkeä osa Mikkeliä. Mikkeli on kiinnostava sekä valtakunnallisesti että kansainvälisesti. Mikkelissä vuonna 2025 tulot ja menot ovat tasapainossa, kaupungin maine on hyvä ja kuntalaiset voivat hyvin. Mikkelin verotus on kilpailukykyinen ja Mikkeli houkuttaa asukkaita.

MIKKELIN ISO KUVA 2025: Mikkelin Keskustan Kunnallisjärjestön Kuntavaaliohjelma 2021
(klikkaamalla luettavaksi)

Mikkelin keskustalaiset tavattavissa

Tervetuloa mukaan!  Päivitämme tapahtumia jatkuvasti ja seuraamme ajankohtaisia ohjeistuksia koronaturvallisuuden varmistamiseksi.

Tulevat tapahtumat

Keskustan teltalla tavattavissa:

Ke 9.6.

Klo 17-19 Rantakylän S-Market

La 12.6.

Klo 12-14 Ristiina S-Market

Tule kertomaan terveisesi Mikkelin kehittämiseksi.
Seuraamme ajankohtaista koronaohjeistusta.

Seuraa ilmoittelua muista tapahtumista.

Menneet tapahtumat

Ti 8.6.

Klo 13-14 Keskustan kävelykadulla, mukana varapuheenjohtaja Petri Honkonen

Su 6.6.

Klo 10.30-12 Keskustan kävelykadulla, mukana ministeri ja Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko

La 5.6.

Klo 10-13 Keskustan kävelykadulla, mukana ministeri Jari Leppä

Pe 21.5.

Klo 17-19 Graanin edessä

La 22.5.

Klo 12-15 Suomenniemi

Ke 26.5.

Klo 16-20 Rantakylän S-Market

To 27.5.

Klo 15-20 Otava

Pe 28.5.

Klo 13-17 Anttolan Sale

Klo 14-17 Tuukkalan ABC

La 29.5.

Klo 12-14 Ristiina S-Market

Klo 9-13 Haukivuoren tori

Su 30.5.

Kierros kylillä: Rahula, Ihastjärvi, Harjumaa, Korpikoski, Otava, Rantakylä

#Kepuploggaajat siistivät Mikkelin katuja. Haastamme myös Sinut mukaan! 10.-16.5. ehdokkaitamme on bongattavissa Mikkelin kaduilla talkoohengessä siivoamassa roskia.

Keskustan keskiviikot:

19.5. klo 18 Elinvoimainen Mikkeli
26.5.  klo 17 Iso Kuva 2025
12.5. klo 17 Sujuva arki ja osallisuus
28.4. klo 17 Metsänvihreä Mikkeli
5.4. klo 17 Sivistyksen Mikkeli

Vuosikokous 28.4.2021

12.12. klo 12 Keskustelu ministeri Jari Lepän kanssa (Teams)

La 12.12.2020 klo 13 Mikkelin Keskustan kunnallisjärjestön syyskokous (Teams)

La 30.1. klo 12 Mikkelin Keskustan kunnallisjärjestön ylimääräinen kokous

La 30.1. klo 15 Mikkelin Keskustan kunnallisjärjestön kuntavaaliohjelman julkaisu (Teams): ilmoittaudu pe 29.1. mennessä sähköpostiosoitteeseen Mikkelinkeskusta @ gmail.com

LINKISTÄ VERSIO LUETTAVAKSI:
 Keskustan 10 Tavoitetta

Keskusta – Sinun valintasi?

Tiedoston kansikuvassa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko

“Minulle keskustalaisuus on tavallisten ihmisten tavallisia asioita. Hyvän elämän edellytyksiä koko Suomessa. Kotien hyvinvointia, postinumerosta riippumatta. Omaishoitajien asioita, parempia ikäihmisten kotiin tuotavia palveluita. Puhdasta kotimaista ruokaa ja lähellä tuotetun arvostamista. Turvallisia kouluteitä, riittävää määrää aikuisia päiväkoteihin. Perheiden valinnanvapautta lasten hoitoratkaisuihin. Yrittämistä ja yritteliästä asennetta.”

Annika Saarikko, ministeri ja Keskustan puheenjohtaja

Vuosikokouksen kannanotto 2021
Julkaisuvapaa välittömästi 5.5.2021

Kannanotto: Metsänvihreä on monimuotoisesti arvokas

Mikkeliläistä metsänomistajalla on keskimäärin noin 30 ha metsää ja joka kolmas eteläsavolainen metsänomistaja on mikkeliläinen. Metsä on siis Mikkelissä monella tavalla arvokas.

Mikkelin Keskustan mielestä metsiä on käytettävä kestävästi. Metsä tuo meille virkistystä ja metsät tuottavat happea ilmakehään. Lähivirkistysalueiden arvo on ymmärretty nyt erityisesti korona-aikaan. Metsä on koti monelle eliöille. Puu on erinomainen raaka-aine rakentamiseen ja hakkuutähteet voidaan hyödyntää muun muassa energiana. Lähienergia tukee aluetaloutta. Sen sijaan tuontienergiaa heikentää kauppatasetta.

Biotalous tuo työtä mm. bioenergiana, tuotteina ja palveluina. Maatalouden biomassoja ja sivuvirtoja hyödynnetään mm. biokaasuna ja ravinteina.

Metsän omistus ja metsätulojen verotus on myös kunnille tärkeä. Metsävarallisuus valuu vähitellen etelään Mikkelissäkin. Metsien omistus on siirtymässä yhtiöille ja rahasto-omistajille jolloin metsätulot siirtyvät ulkomaille johtuen rahastoja suosivasta verotuksesta. Verolinjaukset eivät saisi heikentää alueiden menestymisen mahdollisuutta. Metsätulojen verotulot tulisikin entistä enemmän kohdistaa sinne, missä metsät ovat ja kasvavat. Nyt verotus suosii rahastoja yksityisen paikallisen omistuksen kustannuksella.

Hallituksen linjaus uudistuksesta, jossa metsärahastot eivät enää pystyisi hyödyntämään yksityisille metsänomistajille tarkoitettua metsävähennystä, on askel oikeaan suuntaan.

Ilmastonmuutos tuo uusia riskejä metsillemme, sellaisiakin, joista emme vielä tiedä, joitakin kokemuksia jo on. Metsien käytössä tuleekin varautua jatkossa ilmaston tuomiin haasteisiin.

Syyskokouksen kannanotto 2020
Julkaisuvapaa

Kannanotto: Mikkelin Keskusta kannustaa Mikkeliä tarttumaan yliopistoavaukseen

Mikkelin Keskusta kävi kunnallisjärjestönsä syyskokouksessa 12.12. keskustelua Keskustan puheenjohtaja ja tiedeministeri Annika Saarikon avauksesta, jossa tämä pohti ”olisiko aika kypsä uudelle yliopistolle?”

Mikkelin Keskusta on sitä mieltä, että Mikkelin on oltava vahvasti mukana tulevaisuuden korkeakoulukentän kehittämisessä. Jos uusi yliopisto tullaan perustamaan, on sen sijainti pyrittävä saamaan Mikkeliin.

Yliopistot tuovat seudulle uusia osaajia ja edistävät alueen kehittymistä tutkimuksen, opetuksen ja kehittämishankkeiden avulla. Menestyvä yliopisto edistää seudun tunnettavuutta ja kasvattaa sen elinvoimaa.

Jos Suomeen luotaisiin uusi yliopisto, tulisi se vastaamaan siihen yhteiskunnalliseen tarpeeseen, joka tulevaisuuden Suomella on. Joustava, monipaikkainen, työelämälähtöinen ja verkostomaisesti toimiva yliopisto voisi olla malli, jonka mukaan Mikkelin yliopisto rakentuisi. Sen perustamisessa hyödynnettäisiin ajan parhaita teknologioita ja ilmiöitä kustannustehokkaiden ratkaisujen aikaansaamiseksi.

Mikkelin Keskusta näkee Mikkelin nykyisen korkeakoulukentän monipuolisena ja korkeakoulutoimijoiden työn tärkeänä Mikkelille. Mikkelin Keskustan kunnallisjärjestö kuitenkin rohkaisee mikkeliläisiä toimijoita visioimaan rohkeasti tulevaisuutta. Aika voisi olla kypsä Mikkelin yliopistolle. Mikkelissä jo olevat yliopistotoiminnot tarjoavat hyvän pohjan yliopistohankkeelle.

EtusivuMikkelin Keskusta