Tutustu eurovaaliohjelmaamme alempana tällä sivulla

Keskustan tavoite on lisää vapautta kotona, lisää voimaa maailmalla. Ääni Keskustalle on ääni ryhdikkäämmälle Euroopalle ja suomalaisten edulle.

Läs mer om Centerns kandidater här >

Take a closer looka t the Centre Party  candidates >

Keskustan ehdokkaat vuoden 2024 Euroopan parlamentin vaalissa:

103 Roosa Grönberg,
eduskunta-avustaja. kauppatieteiden kandidaatti, 25 v.
Helsinki

”Haluan rakentaa osaavampaa Euroopan unionia, joka pärjää kasvun kilpailussa kestävästi ja inhimillisesti. Kasvu syntyy koulutuksesta, kohtaamisista ja uskosta tulevaisuuteen. Osaamisen kaavassa tärkein muuttuja ovat nuoret.”

Lue lisää Roosasta >

104 Antti Heikkilä
arkkitehti, toimitusjohtaja, 45 v.
Tuusula

”Perheenisänä ja pitkän linjan yrittäjänä haluan EU:sta globaalin edelläkävijän, jossa jäsenmailla ja yrityksillä on vapauksia luoda uutta. Idän strategiaa, rauhaa ja omavaraisuutta on vahvistettava. Luodaan Perheiden Eurooppa, jossa lasten on hyvä syntyä ja kasvaa.”

Lue lisää Antista >

105 Perttu Helin
filosofian maisteri, erityisopettaja, 46 v.
Turku

”Olen 46-vuotias turkulainen erityisopettaja & historianopettaja, reserviläinen, partiolainen ja isi – semmoinen pelätty city-kepulainen. Haluan lapsiystävällisen Euroopan, jossa vallitsee aito rauha.”

Lue lisää Pertusta >

106 Petri Honkonen
kansanedustaja, filosofian maisteri, 36 v.
Saarijärvi

”Olen 3.kauden kansanedustaja, entinen ministeri, isä ja metsätilallinen. Suomalaisten turvallisuuteen on panostettava ja on pidettävä huolta, että meille tärkeät asiat pysyvät kansallisissa käsissä.”

107 Kati Annika Häkkinen
hotelliyrittäjä, kirjailija, 43 v.
Mikkeli

”Olen kansainvälisesti kouliintunut pitkän linjan matkailu- ja hotellialan yrittäjä. Vahvat juuret kotiseutuuni ovat antaneet uskalluksen tehdä asioita rohkeasti Kyllä!-asenteella. Euroopan Unioniin tarvitaan kansainvälistä näkemystä ja paikallista sydäntä.”

Lue lisää Kati Annikasta >

108 Satu Jaatinen
yrittäjä, kauppatieteiden maisteri, 57 v.
Asikkala

”Talous on vahvuuteni: toimin 25v. investointipankkiirina Lontoossa. EU:ssa kaikkien maiden ja alueiden vauraus, lasten tulevaisuus, luonto, huoltovarmuus ja alueellinen koskemattomuus tulee turvata.”

Lue lisää Sadusta >

109 Venla Kajan
metsätieteiden kandidaatti, 25 v.
Kuopio

”Viime vuosia ovat hallinneet isot kriisit, kuten pandemia ja sota. Tarvitsemme kriisinkestävyyttä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä. Vakaassa Euroopassa myös Suomi voi menestyä.”

Lue lisää Venlasta >

110 Elsi Katainen
europarlamentaarikko , 57 v.
Kuopio

Euroopan parlamentin maatalouden ja maaseudun kehittämisen valiokunnan varapuheenjohtaja sekä liikenne- ja matkailuvaliokunnan jäsen. Kansanedustajana lähes kolme kautta ennen siirtymistä parlamenttiin.”

Lue lisää Elsistä >

111 Timo Kaunisto
toiminnanjohtaja, talonpoika , 61 v.
Hämeenlinna

”Olen ruokajärjestelmän ja ympäristöpolitiikan kokenut ammattilainen. Tohtorina ja talonpoikana osaan hankkia tietoa, soveltaa sitä ja ajaa isänmaan etua.”

Lue lisää Timosta >

112 Piia Koriseva
yrittäjä, toimittaja, 51 v.
Paimio

”Nyt on aika toimia! Olen toimittaja ja esiintyjä, minulle on luontaista verkostoitua, ottaa asioista selvää ja myös kyseenalaistaa. Haluan viedä positiivista energiaa ja suomalaista sisua Eurooppaan.”

Lue lisää Piiasta >

113 Katri Kulmuni
kansanedustaja, yhteiskuntatieteiden maisteri, 36 v.
Tornio

”3. kauden kansanedustaja. Laaja kielitaito ja kokemus kansainvälisistä tehtävistä antavat hyvin pohjan mepin työlle. Tottunut puolustamaan pohjoista ja koko Suomi on Brysselistä katsottuna sitä!”

Lue lisää Katrista >

114 Mika Lintilä
kansanedustaja, 58 v.
Toholampi

”Kansanedustaja 25 vuoden ajan, joista kuusi ja puoli vuotta ministerin tehtävissä. Tällaisena aikana EU:ssa tarvitaan vahvoja ja kokeneita osaajia ajamaan Suomen etua sekä toimimaan Suomen äänenä Euroopassa.”

Lue lisää Mikasta >

115 Valtteri Paakki
maakuntasuunnittelija, filosofian maisteri, 25 v.
Jyväskylä

”Koti Espoossa, työt Keski-Suomessa ja juuret Oulun seudulla. Työskentelen aluekehityksen ja aluesuunnittelun parissa. Europarlamentissa haluan olla rakentamassa kestävää ja reilua Euroopan unionia. ”

Lue lisää Valtterista >

116 Petri Rinne
metsänhoitaja (MMM), toiminnanjohtaja, 49 v.
Sastamala

”Neljän lapsen isänä rakennan kestävämpää tulevaisuutta meille kaikille, keskeltä ja yhdessä. Minulla on laaja kokemus EU:sta, ja puhun maaseudun ja paikallisen kehittämisen puolesta – töissä ja vapaalla.”

117 Petri Roininen
toimitusjohtaja, diplomi-insinööri, 57 v.
Helsinki

”Olen ehdolla koska vaihtoehto sekä Suomelle että EU:lle on kasvu. EU:n tulee keskittyä ytimiinsä, erityisesti turvallisuuteen ja toimiviin sisämarkkinoihin. Niissä sen tulee olla globaalisti kilpailukykyinen.”

118 Sami Ronkola
lastensuojelun sijaishuollon nuoriso-ohjaaja, muusikko, 30 v.
Kerava

”Lupaan taistella suomalaisen maa- ja metsätalouden, yrittäjyyden ja opiskelijoiden Euroopan sisäisen liikkuvuuden toimintaedellytysten turvaamisen ja kehittämisen puolesta. Suomalaiset metsät on pidettävä kansallisen päätösvallan alla.”

Lue lisää Samista >

119 Marju Silander
toiminnanjohtaja, valtiotieteiden maisteri, 57 v.
Espoo

”Tavoite asumiskustannusten alentaminen, pientaloasukkaiden puolustaminen ja turhan sääntelyn karsiminen. Menestyvä yrittäjyys ja inhimillinen päätöksenteko, voimana omat metsät, Suomen luonto ja vesi.”

Lue lisää Marjusta >

120 Joonas Soukkio
Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja, 27 v.
Tampere

”Olen pitkän linjan opiskelijajärjestöaktiivi ja minulla on paljon kokemusta myös kansainvälisistä tehtävistä. Euroopan unionissa on vahvemmin panostettava puolustukseen, vesistöjen suojeluun ja opiskelijoihin sekä osaamiseen.”

Lue lisää Joonaksesta >

121 Joel Taskila
yrittäjä, 32 v.
Oulu

”Vesuria EU:n sääntöviidakoille. Loppu asetusnäpertelylle, keskitytään isoihin linjoihin. Ei yhteisvelalle ja EU:n metsäsosialismille. Kyllä talous- ja turvallisuusyhteistyölle sekä vihreille investoinneille.”

Lue lisää Joelista >

122 Ira Toppinen
sivistysjohtaja, ekonomi, 51 v.
Siikalatva

Sydämellä ja järjellä kohti tervettä Eurooppaa! Haluan olla rakentamassa järkevämpää Euroopan unionia, jossa ihmiset, talous ja ympäristö voivat hyvin. EU tarvitsee uusia näkökulmia, jotta voidaan tehdä parempia päätöksiä.”

Lue lisää Irasta >

Keskusta julkaisi vaaliohjelmansa:
Ryhtiä Eurooppaan!

Tutustu ohjelmaan kokonaisuudessaan >

Keskusta julkaisi Eurovaaliohjelmansa: Ryhtiä Eurooppaan!
Keskusta vaihtoehto on ryhdikkäämpi Eurooppa, joka rakentaa kriisinkestävyyttä, turvallisuutta ja omavaraisuutta. Suomalaisen tehtävä Euroopan parlamentissa on edistää suomalaista etua, vapautta kotona ja voimaa maailmalla. Keskustan eurovaaliohjelma julkaistiin maanantaina.

Unionin päätöksentekokykyä turvallisuusasioissa on vahvistettava mm. lisäämällä määräenemmistöpäätöksentekoa ulko- ja turvallisuuspolitiikassa, luomalla pysyvän puolustusministereiden ministerineuvosto ja nimittämällä puolustuskomissaari.

Keskustalle ei käy, että itäiset maakunnat ja niiden asukkaat maksavat rajaseudun asemastaan laskun yksin. EU:n on kannettava vastuunsa rajavaltioistaan. EU:n on luotava itäisiä raja-alueita vahvistava rahoitusohjelma, joka vahvistaisi alueiden elinvoimaa ja infrastruktuuria, esimerkiksi liikenne-, tietoliikenne- ja energiayhteyksiä.

Keskusta haluaa EU:n pitävän parempaa huolta ruoan, energian ja raaka-aineiden riittävyydestä. Kun vähennämme Euroopan riippuvuutta muista, vahvistamme myös Suomen itsenäisyyttä. Maataloustuotannon kannattavuus on turvattava ja elintarviketeollisuus on nostettava vahvemmin osaksi EU:n teollisuuspolitiikkaa. Unionin tulee vaatia jäsenmaita noudattamaan samoja eläinten hyvinvointiin liittyviä sääntöjä. Metsänomistuksen oikeusturva ja omaisuudensuoja on turvattava.

EU:n pitää hellittää otettaan asioista, jotka eivät sille kuulu. Jäsenmaiden pitää saada päättää, miten kukin tekee osansa. Päätökset niin metsistä kuin pullonkorkeistakin kuuluvat jäsenmaille, eivät Brysselille. Kun EU tarttuu ryhdikkäämmin isoihin asioihin ja hellittää otettaan arjen asioista, kasvaa myös Unionin hyväksyttävyys ja yhtenäisyys.

EU:n pitää puuttua vahvemmin sosiaalisen median jättien toimintaan, joka vaikuttaa mielenterveyteen ja jyrkentää yhteiskunnallista vastakkainasettelua. Lainsäädännöllä voidaan puuttua sekä yrityksen toimintaan, tiedonkeruuseen että algoritmeihin.

Keskusta ei kannata EU:n elpymisvälineen kaltaista uutta rahoitusvälinettä, kuten suvereniteettirahastoa. Yksimielisyysvaatimus on säilytettävä unionin monivuotista rahoituskehystä ja omia varoja koskevassa päätöksenteossa sekä EU:n veropolitiikassa silloin, kun asia koskee kansallisen veropolitiikan ydintä ja unionin verolainsäädännön harmonisointia.

Tutustu ohjelmaan kokonaisuudessaan >

Haluatko mukaan vaalityöhön?

Ilmoittautuminen eurovaalien tukitiimiin
Olen lukenut Suomen Keskustan rekisteriselosteen ja hyväksyn henkilötietoni tallentamisen. *