Eturiviin keskusta!

Riviin järjesty, komentaa puheenjohtajamme Annika Saarikko joukkojaan. Nyt on aika asettaa ykkösmiehet ja -naiset ehdolle aluevaaleihin. Moni ei uskonut, että nämä vaalit vielä joskus tulisivat, mutta tässä ollaan.

Ehdokasasettelu päättyy juuri kun tontut alkavat tosissaan kurkkia ikkunoiden alla.

Tosissaan on toden totta oltava. Aluevaalit tulevat määrittämään Suomen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta.

Samalla myös kuntien tehtävät tulevat muuttumaan ja painopisteet keskittymään entistä enemmän sivitykseen ja ennaltaehkäisevään hyvinvointiin.

ENNEN kaikkea olen tällä hetkellä huolissani siitä, miten me tulemma keskustalaisina pärjäämään: mitkä ovat meidän valttikorttimme.

Tärkeää on vaaleissa nostaa esille se, millaisia palveluita jokaisessa kunnassa tarvitaan. Puolueemme on linjannut, että jokaisella paikkakunna tulee olla vähintään yksi sote-piste.

Mitä tämä tarkoittaa juuri sinun kotipaikkakunnallasi?

Nostetaan vaaleissa esiin konkreettisia syitä, miksi äänestää keskustalaista ehdokasta, minkä vuoksi hän on ehdolla. Meillä keskustalaisilla on osaamista ja kokemusta nyt on viimeistään aika sitä hyödyntää.

HYVÄSTÄ ehdokasasettelusta ei voi koskaan puhua liikaa ja siitä jatkuvasti puhutaan.

Enempää en ehdokasasettelua kommentoi kuin sen, että kiinnitetään huomiota monipuolisuuteen.

Ennen kaikkea siihen, että ehdokkaan tulee olla yhteistyökykyinen.

On selvää, että ensimmäinen kausi aluevaaltuustossa tulee olemaan vähintäänkin tuulinen, ellei jopa myrskyinen. Siksi on tärkeää saada yhteistyökykyisimmät ehdokkaat.

Yhteistyökykyiset saavat paremmin asioita läpi kuin he, jotka jäävät yksin ajatuksiensa kanssa.

Laitetaan siis rivit suoraksi ja katse kohti historiamme suurimpia muutoksia.

Marjut Lehtonen
Kirjoittaja on keskustanaisten varapuheenjohtaja.
(Julkaistu Suomenmaan puheenvuorossa)

11.10.2021 / Avain-blogi
Opettajat ovat juhlapäivänsä ansainneet. Maailman opettajien päivän tarkoituksena on nostaa opettajat parrasvaloihin. Opettajat tarvitsevat tukea työlleen muulloinkin kuin juhlapäivänä. Liian usein puhumme tulevaisuudesta huolien ja murheiden kautta. Maailma muuttuu koko ajan, ja tietotulva ahdistaa lapsia ja nuoria. Uutta ja erilaista tietoa on saatavilla koko ajan, olemme hakoteillä. Mihin tietoon uskoa? Opettajien tehtävänä on jakaa tietoa ja kehittää sitä. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda lapsiin ja nuoriin tulevaisuuden uskoa. Opettajien ja lasten vanhempien vuorovaikutus ja yhteydenpito on tärkeää kaikille osapuolille, mutta roolijako on muistettava. Peruskasvatus on vanhempien tehtävä, ja opettajan työ rakentuu perustalle, joka luodaan kodeissa. Hämärtyneet vastuujaot näkyvät valitettavasti usein siinä, että opettaja kuormittuu vaatimuksista, joita hänelle ei edes pidä esittää. Vastuullinen vanhemmuus tukee oppimista. Suomen Keskustanaiset kiittää maailman opettajia. Olette yhteiskunnan kantavia voimia, joilla on kehityksen avaimet käsissään. Tiedämme, että työnne on raskasta tässä alati muuttuvassa maailmassa. Haasteet kasvavat ja työmäärä lisääntyy. Työssä pitää olla riittävät resurssit, joiden puitteissa työtä voi toteuttaa. Luokkakoot eivät saa nousta kohtuuttomiksi ja apua arjen haasteisiin tulee olla saatavissa. Opettajat luovat ja rakentavat tulevaisuutta. Opettajilla on kehityksen avaimet käsissään. Kiitos siitä työstä, jonka teette yhteiskuntamme hyväksi. Suomen Keskustanaisten hallitus kokoontui Maailman opettajien päivänä 5.10.2021.
7.10.2021 / Kannanotot
Elsi Katainen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton johtoon
Suomen Keskustanaiset on asettanut Euroopan parlamentin jäsen Elsi Kataisen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi.
4.10.2021 / Uutiset