Joku päättää aina

Kansa ja valta. Kansanvalta. Vaikka sanaa ei julkisessa keskustelussa kovin paljon näy, kysymyksessä on niin kallisarvoinen asia, että siitä on syytä pitää kiinni. Se ei ole itsestäänselvyys.

Kansanvalta sisältää aina ihanteen, jossa jokaisella ihmisellä on oikeus vaikuttaa omaa elämäänsä koskeviin asioihin. Tutkituksi tiedetään, että tämä on keskeinen asia onnellisuudessa ja hyvinvoinnissa.

Tässä vaikuttamisessa jokainen voi olla osallisena joko ehdokkaana tai äänestäjänä.

KUNNALLISJÄRJESTÖISSÄ tehdään kiivaasti työtä kuntavaaliehdokkaiden saamiseksi listoille. Vaalityö- ja ideointiryhmät kokoontuvat pyrkimyksenään saada mahdollisimman hyvä vaalitulos.

Tämä aika vaatii yhteistyökykyisiä, toisia ymmärtäviä, eri elämäntilanteissa olevia ja eri-ikäisiä ehdokkaita. Tarvitsemme valtuustoihin dialogia erilaisten näkemysten välillä, jotta voimme luoda sellaista tulevaisuutta, jossa haluamme elää.

Poliittinen toiminta on yhteistä toimintaa, jonka avulla on mahdollisuus ratkaista, miten palvelut kunnissa toimivat, mitä palveluita tarvitaan, miten yhä suurempi joukko saadaan osallistetuksi tuomaan omia näkemyksiään esille.

Kunnissa on kysymys meidän asioistamme. Jokainen kuntalainen on siinä asiantuntija. Jokainen ehdolle asettuva on asiantuntija.

POLIITTINEN toiminta ei ole likaista peliä, vaikka se halutaan niin usein nähdä.

Meillä ei ole varaa luovuttaa kansanvaltaa äärireunojen temmellyskentäksi.

Asiat eivät ole koskaan pelkästään joko hyviä tai pahoja, vaan kaikissa hyvissä ja tavoiteltavissa asioissa on myös haastavia osia, jotka eivät ole niin mukavia.

Reaalimaailma toimii sekä–että -periaatteen mukaan. Voimme kuitenkin muistaa, että parhaaseen lopputulokseen päästään, kun ratkaisuja haetaan yhdessä, toisiamme arvostaen ja kuunnellen.

JOKU päättää aina asioistamme, joten mikset se olisi sinä.

Asetu rohkeasti ehdolle. Juuri sinä voit olla se puuttuva palanen keskustalaisessa päätöksenteossa, jota ilman tulevaisuus ei ole se, mikä sen haluamme olevan.

Ja ellet itse asetu ehdolle, ilmianna hyvä ehdokas ja äänestä hyviä ehdokkaita.

Tulevaisuus tehdään yhdessä, kansanvaltaisuudessa.

Anne Herttuainen
Kirjoittaja on Suomen Keskustanaisten hallituksen ja työvaliokunnan jäsen sekä Keskustanaisten Itä-Savon piirin puheenjohtaja.

(Julkaistu Suomenmaan puheenvuoro palstalla)

11.10.2021 / Avain-blogi
Opettajat ovat juhlapäivänsä ansainneet. Maailman opettajien päivän tarkoituksena on nostaa opettajat parrasvaloihin. Opettajat tarvitsevat tukea työlleen muulloinkin kuin juhlapäivänä. Liian usein puhumme tulevaisuudesta huolien ja murheiden kautta. Maailma muuttuu koko ajan, ja tietotulva ahdistaa lapsia ja nuoria. Uutta ja erilaista tietoa on saatavilla koko ajan, olemme hakoteillä. Mihin tietoon uskoa? Opettajien tehtävänä on jakaa tietoa ja kehittää sitä. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda lapsiin ja nuoriin tulevaisuuden uskoa. Opettajien ja lasten vanhempien vuorovaikutus ja yhteydenpito on tärkeää kaikille osapuolille, mutta roolijako on muistettava. Peruskasvatus on vanhempien tehtävä, ja opettajan työ rakentuu perustalle, joka luodaan kodeissa. Hämärtyneet vastuujaot näkyvät valitettavasti usein siinä, että opettaja kuormittuu vaatimuksista, joita hänelle ei edes pidä esittää. Vastuullinen vanhemmuus tukee oppimista. Suomen Keskustanaiset kiittää maailman opettajia. Olette yhteiskunnan kantavia voimia, joilla on kehityksen avaimet käsissään. Tiedämme, että työnne on raskasta tässä alati muuttuvassa maailmassa. Haasteet kasvavat ja työmäärä lisääntyy. Työssä pitää olla riittävät resurssit, joiden puitteissa työtä voi toteuttaa. Luokkakoot eivät saa nousta kohtuuttomiksi ja apua arjen haasteisiin tulee olla saatavissa. Opettajat luovat ja rakentavat tulevaisuutta. Opettajilla on kehityksen avaimet käsissään. Kiitos siitä työstä, jonka teette yhteiskuntamme hyväksi. Suomen Keskustanaisten hallitus kokoontui Maailman opettajien päivänä 5.10.2021.
7.10.2021 / Kannanotot
Elsi Katainen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton johtoon
Suomen Keskustanaiset on asettanut Euroopan parlamentin jäsen Elsi Kataisen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi.
4.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaAvain-blogiJoku päättää aina