Naiset ovat puolueen voimavara

” Uskomme, että suuri on se käyttämätön reservi, joka ajan pitkään tällä uudella toimintamuodolla saadaan puolueemme voimavaroja lisäämään meidän yhteisen Maalaisliittoaatteen palvelukseen.”

Näin linjasi emäntä Elsa Punkari Liitto-lehdessä 80 vuotta sitten. Punkari oli juuri kotiutunut Helsingistä Maalaisliiton Naisten perustavasta kokouksesta. Naisten ja miesten piti nyt yhdessä tehdä työtä puolueen puolesta, kuten ”isäntä ja emäntä talossa, kumpikin omalla sarallaan työskentelivät yhteisen kodin hyväksi tasa-arvoisena toistensa kanssa neuvotellen”.

Keskustanaiset täyttää 26.4.2021 80 vuotta. Järjestöämme ei perustettu hetken huumassa. Puolueen perustamisen aikoihin, vuonna 1907 opettaja Naimi Tuohino oli esittänyt Maalaisliiton naisjärjestön perustamista. Tuolloin Maalaisliiton ensimmäisessä yhdeksän kansanedustajan eduskuntaryhmässä oli vain yksi nainen, opettaja Hilma Räsänen Viipurin maalaiskunnasta.

Kului 34 vuotta. Keväällä 1941 Maalaisliiton eduskuntaryhmässä oli 56 kansanedustajaa. Miesedustajien määrä oli kasvanut huimasti, mutta naisia oli vain kaksi; Aino Luostarinen ja Tilda Löthman-Koponen. Naisedustajien määrä oli vähäinen, vaikka jo puolueen perustamisvaiheessa yhdeksi tavoitteeksi oli kirjattu, että nainen ”on asetettava täydelliseen tasa-arvoon miehen kanssa”.

Kun tasa-arvo ei edennyt, naiset ottivat ohjat käsiinsä ja huhtikuussa 1941 perustettiin Maalaisliiton Naiset Heimolan juhlasalissa, pari tuntia ennen puoluekokouksen alkamista. Perustamisajankohta oli otollinen. Talvisodan ja välirauhan aikana naiset olivat hoitaneet miesten töitä, lunastaneet paikkansa niin peltomiehinä kuin työmiehinä. Aika oli hälventänyt eroja naisten ja miesten töiden välillä.

Poliittisilla naisjärjestöillä on Suomessa pitkät perinteet. Kokoomuksen Naisten Liitto vietti vuonna 2019 100-vuotisjuhlaansa ja Demarinaisten historia alkaa jo vuodesta 1900.

Puolueemme riveistä on noussut paljon ensimmäisiä naisia, muun muassa maamme ensimmäiset naispääministerit ja hieman miehisempinäkin pidetyt oikeus- sekä maa- ja metsätalousministerien salkut on uskottu naisten haltuun.
Tästä huolimatta tie on ollut kivinen. Maalaisliitossa oli paljon vastahankaa uutta järjestöä kohtaan. Miespuolinen järjestöaktiivi oli naisjärjestöä perustettaessa huolissaan, riittääkö naisia omien järjestörivien jälkeen enää muihin tärkeisiin tehtäviin, kuten kokousten kahvinkeittoon.

Jotta me naiset pääsemme yhteisiin tavoitteisiin, se vaatii vahvaa keskinäistä sitoutumista ja luontaista toisen naisen tukemista. Emme edelleenkään pysty samaan mihin miehet keskinäisessä solidaarisuudessa.
Naisilla on myös taipumusta vähätellä omaa osaamistaan. Me olemme erittäin koulutettuja, osaavia ja vahvoja naisia, kunhan emme pidä kynttiläämme vakan alla.

Millainen Keskusta olisi ilman naisia? Naiset ovat voimavara, jota puolueella ja Suomella ei ole varaa hukata.

Eteenpäin Siskot uudelle vuosikymmenelle!

Mervi Mäki-Neste
pääsihteeri

11.10.2021 / Avain-blogi
Opettajat ovat juhlapäivänsä ansainneet. Maailman opettajien päivän tarkoituksena on nostaa opettajat parrasvaloihin. Opettajat tarvitsevat tukea työlleen muulloinkin kuin juhlapäivänä. Liian usein puhumme tulevaisuudesta huolien ja murheiden kautta. Maailma muuttuu koko ajan, ja tietotulva ahdistaa lapsia ja nuoria. Uutta ja erilaista tietoa on saatavilla koko ajan, olemme hakoteillä. Mihin tietoon uskoa? Opettajien tehtävänä on jakaa tietoa ja kehittää sitä. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda lapsiin ja nuoriin tulevaisuuden uskoa. Opettajien ja lasten vanhempien vuorovaikutus ja yhteydenpito on tärkeää kaikille osapuolille, mutta roolijako on muistettava. Peruskasvatus on vanhempien tehtävä, ja opettajan työ rakentuu perustalle, joka luodaan kodeissa. Hämärtyneet vastuujaot näkyvät valitettavasti usein siinä, että opettaja kuormittuu vaatimuksista, joita hänelle ei edes pidä esittää. Vastuullinen vanhemmuus tukee oppimista. Suomen Keskustanaiset kiittää maailman opettajia. Olette yhteiskunnan kantavia voimia, joilla on kehityksen avaimet käsissään. Tiedämme, että työnne on raskasta tässä alati muuttuvassa maailmassa. Haasteet kasvavat ja työmäärä lisääntyy. Työssä pitää olla riittävät resurssit, joiden puitteissa työtä voi toteuttaa. Luokkakoot eivät saa nousta kohtuuttomiksi ja apua arjen haasteisiin tulee olla saatavissa. Opettajat luovat ja rakentavat tulevaisuutta. Opettajilla on kehityksen avaimet käsissään. Kiitos siitä työstä, jonka teette yhteiskuntamme hyväksi. Suomen Keskustanaisten hallitus kokoontui Maailman opettajien päivänä 5.10.2021.
7.10.2021 / Kannanotot
Elsi Katainen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton johtoon
Suomen Keskustanaiset on asettanut Euroopan parlamentin jäsen Elsi Kataisen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi.
4.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaAvain-blogiNaiset ovat puolueen voimavara