On tehtävä tarvittava, että ruokaa ja lämpöä riittää

Kevätkylvöt ja aamulypsyt ovat turvallisuustekoja.

Haluan välittää kiitoksen niille kymmenille tiloille, jotka ovat ottaneet minut vastikään kylään. Tilanne esimerkiksi nautatiloilla on vaikea ja siitä kuuleminen kaunistelematta on välttämätöntä. Olen välittänyt terveisenne maa- ja metsätalousministerille ja pidän huolta, että hän tekee kaikkensa.

Maatiloilla kriisin taustalla ovat pitkäaikainen kannattavuusongelma, viime vuoden kehno sato ja sodan vaikutukset lannotteisiin, polttoaineisiin ja muihin kustannuksiin.

Suomi on tienhaarassa. Väärällä politiikalla voi tulla nälkä ja vilu. Oikealla politiikalla voimme väistää energia- ja ruokakriisit. Joka tapauksessa sota-ajan hinnat tuntuvat ja eläminen kallistuu. En ole aikaisemmin kuullut ekonomien toteavan, että talouden merkittävin tekijä on se, riittääkö ruoka ja jaksavatko tilalliset.

Suomalaisen ruuan tulevaisuus pitää turvata. Suomella ei ole varaa menettää maatiloja. Kun viljelijä miettii, jatkaako tilaansa, vaikuttaa ratkaisu suomalaisten turvallisuuteen.

Toivon, että sekä huoltovarmuuspaketti että ministerin rajut lausunnot kaupan tuottajahintojen nostamiseksi auttavat luomaan uskoa siihen, että kaikki pellot on viisasta kylvää ja sukupolvenvaihdokset on turvallista tehdä. Vain silloin ruoka riittää.

Paljon on jo tehtykin. EU:n seitsemän vuoden tuet nousevat ja tuotantorakennusten kiinteistövero poistuu. Pelkästään sähköveron tiputtaminen koskee yli 30 000 maatalousyritystä. Huoltovarmuuspaketin energiaveron lisäpalautus on jo maksettu tileille. Sen sijaan Ruokaviraston linjaus nautakorvausten maksatusten venyttämisestä vuodenvaihteen ylitse ei ole hyväksyttävää. Siihen on saatava muutos, jotta lannotteet saadaan ostettua ja laskut maksettua.

Markkinoilta saatavaa hintaa ei voi korvata tuilla eikä kriisipaketeilla. Vain kaupan ja teollisuuden reilummat tuottajahinnat pystyvät tarjoamaan pysyvää muutosta kustannuskriisiin. Annan ministerille tukeni edistää jopa pakottavaa lainsäädäntöä tämän osalta. Enää ei ole aikaa odotella.

Pitää myös ajatella isommin. Julkisilla hankinnoilla voimme parantaa viljelijöiden asemaa. Siksi on tärkeää, että Kaisu-sopimuksessa linjataan hankintojen kotimaisuudesta. Myös esimerkiksi biokaasun tuotannon lisääminen on välttämätöntä.

Ruuan, polttoaineiden ja elämisen kallistuessa suomalaisten pärjääminen on minulle sydämenasia. Siksi esimerkiksi polttoaineen hintaa tiputettiin jakeluvelvoitetta keventämällä toistakymmentä senttiä ja perusturvaan tuli indeksikorotus. Inflaation jyllätessä lisää ratkaisuja kuitenkin tarvitaan.

Maataloudesta ja ruoasta ei ole ehkä koskaan puhuttu näin paljon. Ruokaa arvostetaan ja sen loppumista pelätään. Puhdas ruoka on meidän jokaisen oikeus, mutta on muistettava, että se ei tule lautaselle itsestään. Kesän onnistunut sato auttaisi nyt paljon.

Hilkka Kemppi
Kansanedustaja

13.8.2022 / Avain-blogi
Historiallinen perhevapaauudistus astuu voimaan tänään. Vanhempainvapaapäivien määrä kasvaa ja vapaiden käytön joustavuus lisääntyy. - Uudistus pyrkii lisäämään työelämän ja vanhempien tasa-arvoa ja huomioi erilaiset perhemuodot. Tästä päivästä lähtien molemmilla vanhemmilla on käytössä yhtä suuri vanhempainvapaakiintiö, iloitsee Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu. Vapaita voi käyttää monessa jaksossa lapsen kaksivuotispäivään asti ja niistä voi luovuttaa osan toiselle vanhemmalle, muulle huoltajalle, omalle tai toisen vanhemman puolisolle. Palmu korostaa, että perhevapaauudistus on ennen kaikkea Keskustan tavoitteiden mukainen. - Keskusta on toteuttanut perhevapaauudistuksen, joka vaikuttaa positiivisesti kaikkiin suomalaisiin lapsiperheisiin. Päätökset perhevapaista tehdään jatkossakin keittiön pöydän ääressä vanhempien kesken. Keskustalle perhevapaat ovat ennen kaikkea perhepolitiikkaa, ei työllisyyspolitiikkaa. Isien rooli vahvistuu ilman, että äitien mahdollisuuksia vapaisiin rajoitetaan ja ansiosidonnaiset vapaat pitänevät pikkulapsiperheillä. Myös kotihoidon tuki säilyy hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ennallaan. - Olen tyytyväinen, että Kokoomuksen tavoite taaperoiden kotihoidontuen lakkauttamisesta ei toteutunut. Palmu muistuttaa, että perhevapaauudistus on tärkeä muutos sukupuolten tasa-arvon ja perheiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja se antaa uusia keinoja tasa-arvon edistämiseen työelämässä ja palkkauksessa. - Sukupuolten palkkaero on Suomessa huomattava, ja erojen pienentämisessä myös perhevapaajärjestelmällä on iso merkitys. Jotta tämä onnistuu, perheiden on tartuttava vapaiden tasajakoon. Myös työnantajilta odotetaan mutkattomuutta ja ennakkoluulotonta asennetta. Lapsen hoidon jakaminen on sekä perheiden että työnantajien että työkavereiden etu, sanoo Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu.
1.8.2022 / Kannanotot
EtusivuAjankohtaistaAvain-blogiOn tehtävä tarvittava, että ruokaa ja lämpöä riittää