Sek­suaa­li­nen häi­rin­tä on aina val­lan­käyt­töä

Viime päivien kohu-uutiset seksuaalisen ahdistelun vuoksi tehtävistään vetäytyneestä poliitikosta herättävät monia kysymyksiä.
Ensimmäinen niistä on se, miten politiikassa on – esitettyjen tietojen mukaan – mahdollista tehdä pitkiä aikoja asioita, joiden perusteella ainakin kansainvälisestä yrityksestä lentäisi ulos kuin leppäkeihäs. Miten uhrit eivät pyynnöistään huolimatta ole saaneet apua?

Kehotus puhua poliisille on muodollis-juridisesti oikea neuvo. Moraalis-eettisesti se on pään pistämistä pensaaseen. Henkilön, jolta apua pyydetään, täytyy pystyä parempaan varsinkin, kun uhrit ovat lehtitietojen mukaan varsin nuoria naisia, jopa alaikäisiä.

“Häirintätietoisuuden lisääminen ja nk. heikkojen signaalien tunnistaminen ovat tärkeä osa erilaisia mentorointiohjelmia, joita ainakin yritysmaailmassa hyödynnetään paljon.”

Miten me ikääntyneemmät naiset, joista monia on 80-luvun toisenlaisessa yhteiskunnallisessa ilmapiirissä ahdisteltu, häiritty ja tytötelty, voimme auttaa katkaisemaan tämän kierteen?

Aiheesta on ruvettava puhumaan sen oikealla nimellä. Jo työsuojeluvelvoite edellyttää, että epäilyihin on puututtava matalalla kynnyksellä. Häirintätietoisuuden lisääminen ja nk. heikkojen signaalien tunnistaminen ovat tärkeä osa erilaisia mentorointiohjelmia, joita ainakin yritysmaailmassa hyödynnetään paljon.

Politiikka on vallankäyttöä. Kun seksuaalista häirintää esiintyy politiikan piirissä, kyseinen toimintatapa vielä korostuu, kun useimmin häiritsijöiden yhteiskunnallinen asema on korkeampi kuin uhrin. On valitettavan totta vielä 2020-luvun Suomessa, että uhri joutuu pelkäämään seurauksia, kun päättää puhua.

Vetoan kaikkiin naisjärjestöihin. Seksuaaliseen häirintään on saatava nollatoleranssi. Vastuullinen poliittinen liike takaa psykologisen turvallisuuden jokaiselle, joka ottaa häirinnän puheeksi.

Poliisin apua tarvitaan oikeusprosessissa, mutta ennen viranomaisia tarvitaan tukea ja korjaavia toimenpiteitä yhteisössä, jossa rikoksen arvellaan tapahtuneen. Eikä työyhteisön johto saa päästä kuin koira veräjästä.

Päivi Mononen-Mikkilä
varapuheenjohtaja
Suomen Keskustanaiset ry

13.8.2022 / Avain-blogi
Historiallinen perhevapaauudistus astuu voimaan tänään. Vanhempainvapaapäivien määrä kasvaa ja vapaiden käytön joustavuus lisääntyy. - Uudistus pyrkii lisäämään työelämän ja vanhempien tasa-arvoa ja huomioi erilaiset perhemuodot. Tästä päivästä lähtien molemmilla vanhemmilla on käytössä yhtä suuri vanhempainvapaakiintiö, iloitsee Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu. Vapaita voi käyttää monessa jaksossa lapsen kaksivuotispäivään asti ja niistä voi luovuttaa osan toiselle vanhemmalle, muulle huoltajalle, omalle tai toisen vanhemman puolisolle. Palmu korostaa, että perhevapaauudistus on ennen kaikkea Keskustan tavoitteiden mukainen. - Keskusta on toteuttanut perhevapaauudistuksen, joka vaikuttaa positiivisesti kaikkiin suomalaisiin lapsiperheisiin. Päätökset perhevapaista tehdään jatkossakin keittiön pöydän ääressä vanhempien kesken. Keskustalle perhevapaat ovat ennen kaikkea perhepolitiikkaa, ei työllisyyspolitiikkaa. Isien rooli vahvistuu ilman, että äitien mahdollisuuksia vapaisiin rajoitetaan ja ansiosidonnaiset vapaat pitänevät pikkulapsiperheillä. Myös kotihoidon tuki säilyy hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ennallaan. - Olen tyytyväinen, että Kokoomuksen tavoite taaperoiden kotihoidontuen lakkauttamisesta ei toteutunut. Palmu muistuttaa, että perhevapaauudistus on tärkeä muutos sukupuolten tasa-arvon ja perheiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja se antaa uusia keinoja tasa-arvon edistämiseen työelämässä ja palkkauksessa. - Sukupuolten palkkaero on Suomessa huomattava, ja erojen pienentämisessä myös perhevapaajärjestelmällä on iso merkitys. Jotta tämä onnistuu, perheiden on tartuttava vapaiden tasajakoon. Myös työnantajilta odotetaan mutkattomuutta ja ennakkoluulotonta asennetta. Lapsen hoidon jakaminen on sekä perheiden että työnantajien että työkavereiden etu, sanoo Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu.
1.8.2022 / Kannanotot
EtusivuAjankohtaistaAvain-blogiSek­suaa­li­nen häi­rin­tä on aina val­lan­käyt­töä