Ilmastotekoja lautaselle nyt!

Ruolla on merkittäviä ilmastovaikutuksia. Arjen ilmastoteon voi tehdä kaupan hyllyjen ääressä ikään katsomatta. Suomalainen ruoka on maailman puhtainta ja parasta. Lisäksi se on ulkomaista vaihtoehtoa ympäristö- ja ilmastoystävällisempi.

Näytön paikka ilmastoystävällisissä elintarvikehankinnoissa on työnsä aloittaneilla kunnanvaltuustoilla. Kuntien elintarvikehankinnoilla ja kilpailutuksella voidaan suosia suomalaisia
elintarvikkeita. Kotimaisilla elintarvikehankinnoilla on kuntalaisten
todella vahva tuki. Tutkimusten mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta haluaa, että kunnan elintarvikehankinnoissa suositaan kotimaista ruokaa, vaikka se nostaisi hankintahintaa. On paljon ympäristöystävällisempää tarjota kouluissa esimerkiksi Suomessa tuotettua viljaa ulkomailla viljellyn riisin sijaan.

Suomessa koko ruokaketju on sitoutunut noudattamaan hyvin korkeita vastuullisia tuotantotapoja, joita valvotaan tehokkaasti. Suomessa antibiootteja käytetään vain sairaudenhoitoon, ei sen ehkäisyyn. Maassamme lautaselle päätyneen ruoan alkuperä voidaan jäljittää aina pellolle saakka.

Iso osa ulkomailla tuotetuista raaka-aineista tuodaan Suomeen meriteitse. Suuret rahtilaivat tuottavat huomattavasti enemmän rikki- ja typpioksidipäästöjä sekä nokea kuin kaikki maailman autot yhteensä.

Kotimaisia raaka-aineita suosimalla päästövaikutukset pienenevät.
Samalla vaikutamme kotimaiseen työllisyyteen, eettisiin tuotantotapoihin, ympäristön monimuotoisuuteen ja terveellisyyteen.
Ulkomaalaisten tuotteiden merkittävä vähentäminen on mahdollista.

Kannattava maataloustuotanto ja ympäristön kannalta kestävästi tuotettu ruoka kulkevat käsi kädessä. Maatalousyrittäjien osoittaminen syyttävällä sormella ympäristön kuormittamisesta vaatii sanojen sijaan kuluttajilta tekoja, joilla pystytään edesauttamaan kotimaisen ruoantuotannon arvostusta. Jokaisen päivän tulisi olla suomalaisen ja lähellä tuotetun ruoan päivä.

Pelottelun sijaan tarvitaan uskoa ja rohkeutta tulevaisuuteen. Maaseudulla on ratkaisun avaimet ilmaston tilaan. Annetaan kunnia ja kiitos niille maatalousyrittäjille, jotka ovat ratkaisujen tekijöitä.

Sari Palmu

Mervi Mäki-Neste
pääsihteeri

Suomen Keskustanaiset ry.

11.10.2021 / Avain-blogi
Opettajat ovat juhlapäivänsä ansainneet. Maailman opettajien päivän tarkoituksena on nostaa opettajat parrasvaloihin. Opettajat tarvitsevat tukea työlleen muulloinkin kuin juhlapäivänä. Liian usein puhumme tulevaisuudesta huolien ja murheiden kautta. Maailma muuttuu koko ajan, ja tietotulva ahdistaa lapsia ja nuoria. Uutta ja erilaista tietoa on saatavilla koko ajan, olemme hakoteillä. Mihin tietoon uskoa? Opettajien tehtävänä on jakaa tietoa ja kehittää sitä. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda lapsiin ja nuoriin tulevaisuuden uskoa. Opettajien ja lasten vanhempien vuorovaikutus ja yhteydenpito on tärkeää kaikille osapuolille, mutta roolijako on muistettava. Peruskasvatus on vanhempien tehtävä, ja opettajan työ rakentuu perustalle, joka luodaan kodeissa. Hämärtyneet vastuujaot näkyvät valitettavasti usein siinä, että opettaja kuormittuu vaatimuksista, joita hänelle ei edes pidä esittää. Vastuullinen vanhemmuus tukee oppimista. Suomen Keskustanaiset kiittää maailman opettajia. Olette yhteiskunnan kantavia voimia, joilla on kehityksen avaimet käsissään. Tiedämme, että työnne on raskasta tässä alati muuttuvassa maailmassa. Haasteet kasvavat ja työmäärä lisääntyy. Työssä pitää olla riittävät resurssit, joiden puitteissa työtä voi toteuttaa. Luokkakoot eivät saa nousta kohtuuttomiksi ja apua arjen haasteisiin tulee olla saatavissa. Opettajat luovat ja rakentavat tulevaisuutta. Opettajilla on kehityksen avaimet käsissään. Kiitos siitä työstä, jonka teette yhteiskuntamme hyväksi. Suomen Keskustanaisten hallitus kokoontui Maailman opettajien päivänä 5.10.2021.
7.10.2021 / Kannanotot
Elsi Katainen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton johtoon
Suomen Keskustanaiset on asettanut Euroopan parlamentin jäsen Elsi Kataisen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi.
4.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaKannanototIlmastotekoja lautaselle nyt!