Varsinais-Suomen Keskustanaiset on huolissaan palkkatasa-arvosta ja sen kehityksestä.

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista. Viime vuonna sama lukema oli 83,8 prosenttia.

– Edistystä on tapahtunut oikeaan suuntaan, mutta kehitys on häpeällisen hidasta. Tällä tahdilla saavutamme tasa-arvon ehkä vuonna 2100, järjestön tiedotteessa todetaan.

VARSINAIS-SUOMEN Keskustanaisille tämä vitkuttelu ei käy. Järjestö muistuttaa, että tasa-arvoinen palkkaus on perus- ja ihmisoikeus.

– Samasta työstä on saatava sama palkka. Palkkojen vastaavuutta olisi syytä arvioida myös eri tehtävien vaativuutta vertaamalla. Yhtä vaativasta työstä pitäisi saada saman suuruusluokan palkkaa, vaikka ala olisi eri.

– Osaa palkkaeroista selittävät myös palkankorotukset, joissa sukupuolten väliset erot ovat suuria. Miehet saavat useammin korotuksen pyytämättä kuin naiset. Tämä käy ilmi Talentin teettämästä kyselytutkimuksesta.

– Kaiken kaikkiaan miehet saavat naisia useammin palkankorotuksen. 24 prosenttia naisista ei ollut saanut koskaan palkankorotusta, kun miehillä luku oli 17 prosenttia. Miehet myös pyytävät naisia useammin palkankorotusta ja suuremmalla summalla, tiedotteessa muistutetaan.

VARSINAIS-SUOMEN Keskustanaiset kannustavatkin avoimuuteen palkoista puhuttaessa. Työpaikkojen ilmapiiri ja toimintakulttuuri, kuin myös julkinen keskustelu ohjaavat kehitystä.

– Lisäksi työehdoissa sekä palkkausjärjestelmissä on huomioitava tasa-arvo ja perheitä tulee kannustaa perhevapaiden tasaisempaan jakamiseen. Perhevapaiden käytössä työpaikkojen asenteilla on paljon vaikutusta etenkin isien vapaiden käyttöön, naisjärjestö toteaa.

Varsinais-Suomen Keskustanaiset kannustavat naisia olemaan rohkeita ja luottamaan omiin kykyihinsä – myös selkeästi ja suoraan vaatimaan ansaitsemaansa palkkaa.

13.8.2022 / Avain-blogi
Historiallinen perhevapaauudistus astuu voimaan tänään. Vanhempainvapaapäivien määrä kasvaa ja vapaiden käytön joustavuus lisääntyy. - Uudistus pyrkii lisäämään työelämän ja vanhempien tasa-arvoa ja huomioi erilaiset perhemuodot. Tästä päivästä lähtien molemmilla vanhemmilla on käytössä yhtä suuri vanhempainvapaakiintiö, iloitsee Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu. Vapaita voi käyttää monessa jaksossa lapsen kaksivuotispäivään asti ja niistä voi luovuttaa osan toiselle vanhemmalle, muulle huoltajalle, omalle tai toisen vanhemman puolisolle. Palmu korostaa, että perhevapaauudistus on ennen kaikkea Keskustan tavoitteiden mukainen. - Keskusta on toteuttanut perhevapaauudistuksen, joka vaikuttaa positiivisesti kaikkiin suomalaisiin lapsiperheisiin. Päätökset perhevapaista tehdään jatkossakin keittiön pöydän ääressä vanhempien kesken. Keskustalle perhevapaat ovat ennen kaikkea perhepolitiikkaa, ei työllisyyspolitiikkaa. Isien rooli vahvistuu ilman, että äitien mahdollisuuksia vapaisiin rajoitetaan ja ansiosidonnaiset vapaat pitänevät pikkulapsiperheillä. Myös kotihoidon tuki säilyy hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ennallaan. - Olen tyytyväinen, että Kokoomuksen tavoite taaperoiden kotihoidontuen lakkauttamisesta ei toteutunut. Palmu muistuttaa, että perhevapaauudistus on tärkeä muutos sukupuolten tasa-arvon ja perheiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja se antaa uusia keinoja tasa-arvon edistämiseen työelämässä ja palkkauksessa. - Sukupuolten palkkaero on Suomessa huomattava, ja erojen pienentämisessä myös perhevapaajärjestelmällä on iso merkitys. Jotta tämä onnistuu, perheiden on tartuttava vapaiden tasajakoon. Myös työnantajilta odotetaan mutkattomuutta ja ennakkoluulotonta asennetta. Lapsen hoidon jakaminen on sekä perheiden että työnantajien että työkavereiden etu, sanoo Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu.
1.8.2022 / Kannanotot
EtusivuAjankohtaistaKannanototVarsinais-Suomen Keskustanaiset kannustaa avoimuuteen palkoista puhuttaessa: “Miehet saavat useammin korotuksen pyytämättä kuin naiset”