Yrittäjien eläkeuudistuksen huomioitava myös pienyrittäjät

Sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut yrittäjien eläkejärjestelmän lakiuudistusta, jonka tarkoituksena on parantaa yrittäjien sosiaaliturvaa. Valmisteluvaiheessa on kuultu palkansaajajärjestöjä ja myös Suomen Yrittäjiä.

Viime viikkoina on käynyt ilmi, että lakiuudistusta tehtäessä pienyrittäjiä ei ole huomioitu tarpeeksi. Pienyrittäjissä on valtava määrä muun muassa naisvaltaisia ammatteja kuten partureita, kampaajia, kosmetologeja, unohtamatta monia korjaamoalan yrityksiä, jotka työllistävät pääsääntöisesti itsensä.

Koronapandemia kuritti juuri näitä ammattiryhmiä ja myös yrittämisen kustannukset ovat nousseet merkittävästi. Monet pienyrittäjät pohtivat ilman uudistustakin yritystoimintansa jatkomahdollisuuksia. Lakiuudistuksen myötä eläkemaksut nousisivat osalla yrittäjistä kaksin- tai jopa kolminkertaisiksi. Tähän pienyrittäjillä ei ole varaa. Uudistuksia toteutettaessa täytyy muistaa myös yksinyrittäjät, naisyrittäjät sekä pienyrittäjät. Jotta YEL olisi oikeudenmukainen, sen tulee perustua yrittäjän todelliseen työtuloon, ei arvioon. Pienyrittäjät ovat tehneet adressin eläkelainmuutoksesta eduskunnalle. Adressi keräsi nopeasti yli 50 000 allekirjoitusta.

Talouden näkymien heikentyessä Suomi on tällä hetkellä todella haastavassa tilanteessa. Emme voi vaarantaa yksin- ja pienyrittäjien yrittämisen mahdollisuuksia. Toteutuessaan lakiuudistus saattaa johtaa monen yritystoiminnan loppumiseen ja tähän Suomella ei ole varaa. Uudistuksia ei tule tehdä vain uudistuksen vuoksi ja valmistelussa tulee ottaa huomioon erilaiset yritysmuodot. Yrittäjien eläkelakiuudistukseen on mahdollista tehdä muutoksia ja täsmentää sitä. Keskustan on omalta osaltaan huolehdittava, että lakiuudistus parantaa yrittäjien asemaa, ei heikennä sitä.

Sari Palmu
Suomen Keskustanaiset

13.8.2022 / Avain-blogi
Historiallinen perhevapaauudistus astuu voimaan tänään. Vanhempainvapaapäivien määrä kasvaa ja vapaiden käytön joustavuus lisääntyy. - Uudistus pyrkii lisäämään työelämän ja vanhempien tasa-arvoa ja huomioi erilaiset perhemuodot. Tästä päivästä lähtien molemmilla vanhemmilla on käytössä yhtä suuri vanhempainvapaakiintiö, iloitsee Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu. Vapaita voi käyttää monessa jaksossa lapsen kaksivuotispäivään asti ja niistä voi luovuttaa osan toiselle vanhemmalle, muulle huoltajalle, omalle tai toisen vanhemman puolisolle. Palmu korostaa, että perhevapaauudistus on ennen kaikkea Keskustan tavoitteiden mukainen. - Keskusta on toteuttanut perhevapaauudistuksen, joka vaikuttaa positiivisesti kaikkiin suomalaisiin lapsiperheisiin. Päätökset perhevapaista tehdään jatkossakin keittiön pöydän ääressä vanhempien kesken. Keskustalle perhevapaat ovat ennen kaikkea perhepolitiikkaa, ei työllisyyspolitiikkaa. Isien rooli vahvistuu ilman, että äitien mahdollisuuksia vapaisiin rajoitetaan ja ansiosidonnaiset vapaat pitänevät pikkulapsiperheillä. Myös kotihoidon tuki säilyy hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ennallaan. - Olen tyytyväinen, että Kokoomuksen tavoite taaperoiden kotihoidontuen lakkauttamisesta ei toteutunut. Palmu muistuttaa, että perhevapaauudistus on tärkeä muutos sukupuolten tasa-arvon ja perheiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja se antaa uusia keinoja tasa-arvon edistämiseen työelämässä ja palkkauksessa. - Sukupuolten palkkaero on Suomessa huomattava, ja erojen pienentämisessä myös perhevapaajärjestelmällä on iso merkitys. Jotta tämä onnistuu, perheiden on tartuttava vapaiden tasajakoon. Myös työnantajilta odotetaan mutkattomuutta ja ennakkoluulotonta asennetta. Lapsen hoidon jakaminen on sekä perheiden että työnantajien että työkavereiden etu, sanoo Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu.
1.8.2022 / Kannanotot
EtusivuAjankohtaistaKannanototYrittäjien eläkeuudistuksen huomioitava myös pienyrittäjät