Keskustanaiset teki aiheesta puoluekokousaloitteen, josta päättää lopulta marraskuun puoluevaltuusto.

Keskustanaiset on mukana OmaTahto2020 -kampanjassa, joka tavoittelee Suomen aborttilain päivitystä.

Tavoitetta ajetaan kansalaisaloitteella, joka sai kerättyä vaadittavat 50 000 allekirjoitusta ja etenee siten eduskuntaan.

Kansalaisaloitteen mukaan raskaudenkeskeytys tulee saada pyynnöstä ja ilman erillisiä perusteluja alle 12 viikkoa kestäneessä raskaudessa. Nykyisestä lainsäädännöstä poistettaisiin vaatimus kahden lääkärin erillisistä lausunnoista.

Suomen nykyinen aborttilaki on vuodelta 1970.

– Naisjärjestöjen agendalla on jo pitkään ollut se, että aborttilainsäädäntö pitää saada nykyaikaan, keskustanaisten puheenjohtaja Ulla Parviainen sanoo.

PARVIAISEN mukaan vaatimus kahden lääkärin lausunnosta on resurssien tuhlausta, ja sen poistaminen on tärkeää myös naisten itsemääräämisoikeuden vuoksi.

– Lähtökohta on se, että naisen oman tahdon pitää näkyä laissa selvemmin.

Parviainen sanoo, että kahden lääkärinlausunnon hankkiminen voi olla naiselle raskas ja hidas prosessi. Hän myös muistuttaa, ettei abortteihin yleensä enää tarvita sairaalaa, sillä ne tehdään pääosin lääkkeellisesti.

KESKUSTANAISET teki aborttilain päivittämisestä aloitteen myös keskustan syyskuiseen puoluekokoukseen.

Aloitteessa todetaan, ettei nykyinen lainsäädäntö enää vastaa nykyistä arvomaailmaa tai hoitokäytäntöjä. Abortti ei ole vapaa, sillä raskaudenkeskeytystä varten on ilmoitettava peruste, keskustanaiset huomauttaa.

Keskustanaisten mukaan kahden lääkärin päätöksen vaativa laki pitkittää prosessia tarpeettomasti, mikä voi aiheuttaa inhimillistä kärsimystä ja kuormittaa raskaana olevan henkilön lisäksi myös terveydenhuoltojärjestelmää.

Yhden lääkärin päätös riittää nykyisin vain, jos keskeytystä hakeva on alle 17-vuotias, yli 40-vuotias, synnyttänyt neljä lasta tai jos kyseessä on raskaana olevan terveyden tilaan liittyvä raskauden hätäkeskeyttäminen.

– Suomen laki näyttää vanhentuneelta myös eurooppalaisessa vertailussa, keskustanaiset huomauttaa.

KAKSIPÄIVÄINEN puoluekokous ei aikapulan vuoksi vielä käsitellyt aloitetta, vaan se siirtyi puoluevaltuuston linjattavaksi.

Puoluehallituksen vastausesityksestä päättävä puoluevaltuusto on koolla marraskuun lopulla. Puoluevaltuuston linjauksesta tulee keskustan ylimmän päättävän elimen eli puoluekokouksen kanta asiaan.

Puoluehallituksen esitys on, että puoluekokous yhtyy keskustanaisten aloitteeseen.

– Nykyinen raskaudenkeskeytyslainsäädäntö on vanhentunut eikä kunnioita ihmisoikeuksia. Raskaudenkeskeytyksen hoidon muututtua laki ei enää vastaa niihin tarpeisiin, joita varten se alun perin säädettiin. Siinä on useita kohtia, jotka monimutkaistavat raskaudenkeskeytyksen hoitoa ja johtavat epäoptimaaliseen terveydenhuollon resurssien käyttöön, puoluehallitus linjaa.

Puoluehallituksen mukaan aborttilain tulee aidosti turvata naisen kehollinen itsemääräämisoikeus.

– Siksi laista poistettaisiin vaatimukset raskaudenkeskeytyksen perustelulle, kahden lääkärin puollolle sekä keskeytysten keskittämisestä sairaaloihin. Raskaudenkeskeytys raskauden alkuvaiheessa täytyy olla mahdollista naisen omasta pyynnöstä, puoluehallitus esittää.

(Julkaistu Suomenmaassa)

13.8.2022 / Avain-blogi
Historiallinen perhevapaauudistus astuu voimaan tänään. Vanhempainvapaapäivien määrä kasvaa ja vapaiden käytön joustavuus lisääntyy. - Uudistus pyrkii lisäämään työelämän ja vanhempien tasa-arvoa ja huomioi erilaiset perhemuodot. Tästä päivästä lähtien molemmilla vanhemmilla on käytössä yhtä suuri vanhempainvapaakiintiö, iloitsee Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu. Vapaita voi käyttää monessa jaksossa lapsen kaksivuotispäivään asti ja niistä voi luovuttaa osan toiselle vanhemmalle, muulle huoltajalle, omalle tai toisen vanhemman puolisolle. Palmu korostaa, että perhevapaauudistus on ennen kaikkea Keskustan tavoitteiden mukainen. - Keskusta on toteuttanut perhevapaauudistuksen, joka vaikuttaa positiivisesti kaikkiin suomalaisiin lapsiperheisiin. Päätökset perhevapaista tehdään jatkossakin keittiön pöydän ääressä vanhempien kesken. Keskustalle perhevapaat ovat ennen kaikkea perhepolitiikkaa, ei työllisyyspolitiikkaa. Isien rooli vahvistuu ilman, että äitien mahdollisuuksia vapaisiin rajoitetaan ja ansiosidonnaiset vapaat pitänevät pikkulapsiperheillä. Myös kotihoidon tuki säilyy hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ennallaan. - Olen tyytyväinen, että Kokoomuksen tavoite taaperoiden kotihoidontuen lakkauttamisesta ei toteutunut. Palmu muistuttaa, että perhevapaauudistus on tärkeä muutos sukupuolten tasa-arvon ja perheiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja se antaa uusia keinoja tasa-arvon edistämiseen työelämässä ja palkkauksessa. - Sukupuolten palkkaero on Suomessa huomattava, ja erojen pienentämisessä myös perhevapaajärjestelmällä on iso merkitys. Jotta tämä onnistuu, perheiden on tartuttava vapaiden tasajakoon. Myös työnantajilta odotetaan mutkattomuutta ja ennakkoluulotonta asennetta. Lapsen hoidon jakaminen on sekä perheiden että työnantajien että työkavereiden etu, sanoo Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu.
1.8.2022 / Kannanotot
EtusivuAjankohtaistaUutiset“Aborttilain tulee aidosti turvata naisen kehollinen itsemääräämisoikeus“ – keskustanaiset ja keskustan puoluehallitus haluavat päivittää 50 vuotta vanhan lain