Keskustanaiset teki aiheesta puoluekokousaloitteen, josta päättää lopulta marraskuun puoluevaltuusto.

Keskustanaiset on mukana OmaTahto2020 -kampanjassa, joka tavoittelee Suomen aborttilain päivitystä.

Tavoitetta ajetaan kansalaisaloitteella, joka sai kerättyä vaadittavat 50 000 allekirjoitusta ja etenee siten eduskuntaan.

Kansalaisaloitteen mukaan raskaudenkeskeytys tulee saada pyynnöstä ja ilman erillisiä perusteluja alle 12 viikkoa kestäneessä raskaudessa. Nykyisestä lainsäädännöstä poistettaisiin vaatimus kahden lääkärin erillisistä lausunnoista.

Suomen nykyinen aborttilaki on vuodelta 1970.

– Naisjärjestöjen agendalla on jo pitkään ollut se, että aborttilainsäädäntö pitää saada nykyaikaan, keskustanaisten puheenjohtaja Ulla Parviainen sanoo.

PARVIAISEN mukaan vaatimus kahden lääkärin lausunnosta on resurssien tuhlausta, ja sen poistaminen on tärkeää myös naisten itsemääräämisoikeuden vuoksi.

– Lähtökohta on se, että naisen oman tahdon pitää näkyä laissa selvemmin.

Parviainen sanoo, että kahden lääkärinlausunnon hankkiminen voi olla naiselle raskas ja hidas prosessi. Hän myös muistuttaa, ettei abortteihin yleensä enää tarvita sairaalaa, sillä ne tehdään pääosin lääkkeellisesti.

KESKUSTANAISET teki aborttilain päivittämisestä aloitteen myös keskustan syyskuiseen puoluekokoukseen.

Aloitteessa todetaan, ettei nykyinen lainsäädäntö enää vastaa nykyistä arvomaailmaa tai hoitokäytäntöjä. Abortti ei ole vapaa, sillä raskaudenkeskeytystä varten on ilmoitettava peruste, keskustanaiset huomauttaa.

Keskustanaisten mukaan kahden lääkärin päätöksen vaativa laki pitkittää prosessia tarpeettomasti, mikä voi aiheuttaa inhimillistä kärsimystä ja kuormittaa raskaana olevan henkilön lisäksi myös terveydenhuoltojärjestelmää.

Yhden lääkärin päätös riittää nykyisin vain, jos keskeytystä hakeva on alle 17-vuotias, yli 40-vuotias, synnyttänyt neljä lasta tai jos kyseessä on raskaana olevan terveyden tilaan liittyvä raskauden hätäkeskeyttäminen.

– Suomen laki näyttää vanhentuneelta myös eurooppalaisessa vertailussa, keskustanaiset huomauttaa.

KAKSIPÄIVÄINEN puoluekokous ei aikapulan vuoksi vielä käsitellyt aloitetta, vaan se siirtyi puoluevaltuuston linjattavaksi.

Puoluehallituksen vastausesityksestä päättävä puoluevaltuusto on koolla marraskuun lopulla. Puoluevaltuuston linjauksesta tulee keskustan ylimmän päättävän elimen eli puoluekokouksen kanta asiaan.

Puoluehallituksen esitys on, että puoluekokous yhtyy keskustanaisten aloitteeseen.

– Nykyinen raskaudenkeskeytyslainsäädäntö on vanhentunut eikä kunnioita ihmisoikeuksia. Raskaudenkeskeytyksen hoidon muututtua laki ei enää vastaa niihin tarpeisiin, joita varten se alun perin säädettiin. Siinä on useita kohtia, jotka monimutkaistavat raskaudenkeskeytyksen hoitoa ja johtavat epäoptimaaliseen terveydenhuollon resurssien käyttöön, puoluehallitus linjaa.

Puoluehallituksen mukaan aborttilain tulee aidosti turvata naisen kehollinen itsemääräämisoikeus.

– Siksi laista poistettaisiin vaatimukset raskaudenkeskeytyksen perustelulle, kahden lääkärin puollolle sekä keskeytysten keskittämisestä sairaaloihin. Raskaudenkeskeytys raskauden alkuvaiheessa täytyy olla mahdollista naisen omasta pyynnöstä, puoluehallitus esittää.

(Julkaistu Suomenmaassa)

11.10.2021 / Avain-blogi
Opettajat ovat juhlapäivänsä ansainneet. Maailman opettajien päivän tarkoituksena on nostaa opettajat parrasvaloihin. Opettajat tarvitsevat tukea työlleen muulloinkin kuin juhlapäivänä. Liian usein puhumme tulevaisuudesta huolien ja murheiden kautta. Maailma muuttuu koko ajan, ja tietotulva ahdistaa lapsia ja nuoria. Uutta ja erilaista tietoa on saatavilla koko ajan, olemme hakoteillä. Mihin tietoon uskoa? Opettajien tehtävänä on jakaa tietoa ja kehittää sitä. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda lapsiin ja nuoriin tulevaisuuden uskoa. Opettajien ja lasten vanhempien vuorovaikutus ja yhteydenpito on tärkeää kaikille osapuolille, mutta roolijako on muistettava. Peruskasvatus on vanhempien tehtävä, ja opettajan työ rakentuu perustalle, joka luodaan kodeissa. Hämärtyneet vastuujaot näkyvät valitettavasti usein siinä, että opettaja kuormittuu vaatimuksista, joita hänelle ei edes pidä esittää. Vastuullinen vanhemmuus tukee oppimista. Suomen Keskustanaiset kiittää maailman opettajia. Olette yhteiskunnan kantavia voimia, joilla on kehityksen avaimet käsissään. Tiedämme, että työnne on raskasta tässä alati muuttuvassa maailmassa. Haasteet kasvavat ja työmäärä lisääntyy. Työssä pitää olla riittävät resurssit, joiden puitteissa työtä voi toteuttaa. Luokkakoot eivät saa nousta kohtuuttomiksi ja apua arjen haasteisiin tulee olla saatavissa. Opettajat luovat ja rakentavat tulevaisuutta. Opettajilla on kehityksen avaimet käsissään. Kiitos siitä työstä, jonka teette yhteiskuntamme hyväksi. Suomen Keskustanaisten hallitus kokoontui Maailman opettajien päivänä 5.10.2021.
7.10.2021 / Kannanotot
Elsi Katainen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton johtoon
Suomen Keskustanaiset on asettanut Euroopan parlamentin jäsen Elsi Kataisen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi.
4.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutiset“Aborttilain tulee aidosti turvata naisen kehollinen itsemääräämisoikeus“ – keskustanaiset ja keskustan puoluehallitus haluavat päivittää 50 vuotta vanhan lain