MEP Elsi Katainen: Susihaittojen ehkäisyyn tarvitaan lisää liikkumatilaa

Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) haluaa jäsenmaille lisää liikkumatilaa, jotta susihaittoihin voidaan puuttua nykyistä tehokkaammin.

– Susikannat ovat vahvistuneet ympäri Eurooppaa niin, ettei ikäviltä kohtaamisilta voida enää välttyä. Suomessa meillä on vakava huoli ihmisten, metsästyskoirien ja kotieläinten turvallisuudesta, minkä vuoksi susihaittojen ehkäisyyn on saatava lisää pelivaraa, Katainen puhui tänään eurooppalaisessa suurpetoseminaarissa, jonka hän järjesti Euroopan parlamentin Biodiversity, Hunting, Countryside –työryhmän kanssa.

Virtuaalisessa seminaarissa puhui europarlamentaarikkojen lisäksi mm. Euroopan komission luonnonsuojelusta vastaavan yksikönpäällikkö Nicola Notaro.

Susikantojen hoidossa Suomea sitoo EU:n luontodirektiivi. Sen toimeenpanoa valvoo Euroopan komissio.

– Viestini komissiolle on selkeä: susikantojen kestävä rajoittaminen sekä monipuolinen hoito on tärkeää ja sillä on merkitystä! Esimerkiksi kannanhoidollisella metsästyksellä voidaan ehkäistä sala-ampumista ja lisätä suden ihmisarkuutta, jotta se pysyy poissa asutusten läheltä, työryhmän varapuheenjohtajana toimiva Katainen kertoo.

Tänään myös Suomen eduskunnassa keskustellaan sutta koskevasta kansalaisaloitteesta, joka keräsi yli 60 000 allekirjoitusta. Aloite vaatii suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista Suomessa susivahinkojen estämiseksi.

– Kansalaisaloitteen allekirjoitusten nopea kerääminen kertoo yhteiskunnasta nousevasta syvästä huolesta, joka on otettava vakavasti niin Suomen kuin EU:n susia koskevassa päätöksenteossa, Katainen linjaa.

11.10.2021 / Avain-blogi
Opettajat ovat juhlapäivänsä ansainneet. Maailman opettajien päivän tarkoituksena on nostaa opettajat parrasvaloihin. Opettajat tarvitsevat tukea työlleen muulloinkin kuin juhlapäivänä. Liian usein puhumme tulevaisuudesta huolien ja murheiden kautta. Maailma muuttuu koko ajan, ja tietotulva ahdistaa lapsia ja nuoria. Uutta ja erilaista tietoa on saatavilla koko ajan, olemme hakoteillä. Mihin tietoon uskoa? Opettajien tehtävänä on jakaa tietoa ja kehittää sitä. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda lapsiin ja nuoriin tulevaisuuden uskoa. Opettajien ja lasten vanhempien vuorovaikutus ja yhteydenpito on tärkeää kaikille osapuolille, mutta roolijako on muistettava. Peruskasvatus on vanhempien tehtävä, ja opettajan työ rakentuu perustalle, joka luodaan kodeissa. Hämärtyneet vastuujaot näkyvät valitettavasti usein siinä, että opettaja kuormittuu vaatimuksista, joita hänelle ei edes pidä esittää. Vastuullinen vanhemmuus tukee oppimista. Suomen Keskustanaiset kiittää maailman opettajia. Olette yhteiskunnan kantavia voimia, joilla on kehityksen avaimet käsissään. Tiedämme, että työnne on raskasta tässä alati muuttuvassa maailmassa. Haasteet kasvavat ja työmäärä lisääntyy. Työssä pitää olla riittävät resurssit, joiden puitteissa työtä voi toteuttaa. Luokkakoot eivät saa nousta kohtuuttomiksi ja apua arjen haasteisiin tulee olla saatavissa. Opettajat luovat ja rakentavat tulevaisuutta. Opettajilla on kehityksen avaimet käsissään. Kiitos siitä työstä, jonka teette yhteiskuntamme hyväksi. Suomen Keskustanaisten hallitus kokoontui Maailman opettajien päivänä 5.10.2021.
7.10.2021 / Kannanotot
Elsi Katainen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton johtoon
Suomen Keskustanaiset on asettanut Euroopan parlamentin jäsen Elsi Kataisen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi.
4.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen: Susihaittojen ehkäisyyn tarvitaan lisää liikkumatilaa