MEP Elsi Katainen: Susihaittojen ehkäisyyn tarvitaan lisää liikkumatilaa

Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) haluaa jäsenmaille lisää liikkumatilaa, jotta susihaittoihin voidaan puuttua nykyistä tehokkaammin.

– Susikannat ovat vahvistuneet ympäri Eurooppaa niin, ettei ikäviltä kohtaamisilta voida enää välttyä. Suomessa meillä on vakava huoli ihmisten, metsästyskoirien ja kotieläinten turvallisuudesta, minkä vuoksi susihaittojen ehkäisyyn on saatava lisää pelivaraa, Katainen puhui tänään eurooppalaisessa suurpetoseminaarissa, jonka hän järjesti Euroopan parlamentin Biodiversity, Hunting, Countryside –työryhmän kanssa.

Virtuaalisessa seminaarissa puhui europarlamentaarikkojen lisäksi mm. Euroopan komission luonnonsuojelusta vastaavan yksikönpäällikkö Nicola Notaro.

Susikantojen hoidossa Suomea sitoo EU:n luontodirektiivi. Sen toimeenpanoa valvoo Euroopan komissio.

– Viestini komissiolle on selkeä: susikantojen kestävä rajoittaminen sekä monipuolinen hoito on tärkeää ja sillä on merkitystä! Esimerkiksi kannanhoidollisella metsästyksellä voidaan ehkäistä sala-ampumista ja lisätä suden ihmisarkuutta, jotta se pysyy poissa asutusten läheltä, työryhmän varapuheenjohtajana toimiva Katainen kertoo.

Tänään myös Suomen eduskunnassa keskustellaan sutta koskevasta kansalaisaloitteesta, joka keräsi yli 60 000 allekirjoitusta. Aloite vaatii suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista Suomessa susivahinkojen estämiseksi.

– Kansalaisaloitteen allekirjoitusten nopea kerääminen kertoo yhteiskunnasta nousevasta syvästä huolesta, joka on otettava vakavasti niin Suomen kuin EU:n susia koskevassa päätöksenteossa, Katainen linjaa.

13.8.2022 / Avain-blogi
Historiallinen perhevapaauudistus astuu voimaan tänään. Vanhempainvapaapäivien määrä kasvaa ja vapaiden käytön joustavuus lisääntyy. - Uudistus pyrkii lisäämään työelämän ja vanhempien tasa-arvoa ja huomioi erilaiset perhemuodot. Tästä päivästä lähtien molemmilla vanhemmilla on käytössä yhtä suuri vanhempainvapaakiintiö, iloitsee Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu. Vapaita voi käyttää monessa jaksossa lapsen kaksivuotispäivään asti ja niistä voi luovuttaa osan toiselle vanhemmalle, muulle huoltajalle, omalle tai toisen vanhemman puolisolle. Palmu korostaa, että perhevapaauudistus on ennen kaikkea Keskustan tavoitteiden mukainen. - Keskusta on toteuttanut perhevapaauudistuksen, joka vaikuttaa positiivisesti kaikkiin suomalaisiin lapsiperheisiin. Päätökset perhevapaista tehdään jatkossakin keittiön pöydän ääressä vanhempien kesken. Keskustalle perhevapaat ovat ennen kaikkea perhepolitiikkaa, ei työllisyyspolitiikkaa. Isien rooli vahvistuu ilman, että äitien mahdollisuuksia vapaisiin rajoitetaan ja ansiosidonnaiset vapaat pitänevät pikkulapsiperheillä. Myös kotihoidon tuki säilyy hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ennallaan. - Olen tyytyväinen, että Kokoomuksen tavoite taaperoiden kotihoidontuen lakkauttamisesta ei toteutunut. Palmu muistuttaa, että perhevapaauudistus on tärkeä muutos sukupuolten tasa-arvon ja perheiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja se antaa uusia keinoja tasa-arvon edistämiseen työelämässä ja palkkauksessa. - Sukupuolten palkkaero on Suomessa huomattava, ja erojen pienentämisessä myös perhevapaajärjestelmällä on iso merkitys. Jotta tämä onnistuu, perheiden on tartuttava vapaiden tasajakoon. Myös työnantajilta odotetaan mutkattomuutta ja ennakkoluulotonta asennetta. Lapsen hoidon jakaminen on sekä perheiden että työnantajien että työkavereiden etu, sanoo Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu.
1.8.2022 / Kannanotot
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen: Susihaittojen ehkäisyyn tarvitaan lisää liikkumatilaa