Päijät-Hämeen Keskustanaiset: Työelämän ikäsyrjinnästä eroon!

Päijät-Hämeen Keskustanaiset on huolissaan ikäsyrjinnästä, joka on varsin yleistä. Suomessa on syrjinnän kieltävä laki, se ei riittävästi suojaa ikäsyrjinnältä. Nuoria ei oteta töihin, koska heiltä puuttuu työkokemusta ja vanhempia ei palkata, koska he ovat liian vanhoja. Työelämään kelpuutetaan vain täydellisessä iässä olevat.

Suomessa on valtava määrä osaavia yli viisikymppisiä, jotka eivät pääse näyttämään osaamistaan työelämässä. Tämä on kansantalouden näkökulmasta suurta resurssien haaskausta. Työnantajilla on harhaluulo, ettei “vanha koira opi uusia temppuja”. Tämä on aivotutkijoidenkin mielestä väärä olettamus. Ennemminkin kyse on siitä, ettei heidän koulutuksestaan huolehdita.

-On yrityksen etu, jos työpaikalta löytyy eri-ikäisiä työntekijöitä. Asiakkaiden ikähaarukka on laaja ja omanikäisen asiakaspalvelijan on helppo samaistua asiakkaan tarpeisiin, Päijät-Hämeen Keskustanaiset toteaa.

Yksittäinen ihminen ei voi juuri vaikuttaa syrjinnän ehkäisemiseen, vaan tarvitaan valtiovaltaa mukaan näyttämään mallia ja tukemaan asenteiden muuttamista. Kun saamme yli viisikymppiset mukaan työelämään, työllisyysaste nousee, lisäämme sitä kautta verotuloja ja samalla ehkäisemme syrjäytymistä. Ihmisen itsetunto rapautuu, kun joutuu hakemaan loputtomasti työpaikkoja eikä kuitenkaan pääse niistä mihinkään. Silloin ihminen turhautuu ja masentuu, vaikka taidot ja osaaminen olisivat kohdallaan. Sen jälkeen töiden hakeminen ja saaminen on entistä hankalampaa.

-On erittäin tärkeää, että työyhteisöissä työskentelee eri-ikäisiä ja eri sukupuolta olevia ihmisiä. Silloin tutustumme erilaisiin ihmisiin ja ajatuksiin sekä opimme hyväksymään toisemme. Se on opettavaista ja tekee meistä kaikista vähän laajakatseisempia, Päijät-Hämeen Keskustanaiset muistuttaa.

13.8.2022 / Avain-blogi
Historiallinen perhevapaauudistus astuu voimaan tänään. Vanhempainvapaapäivien määrä kasvaa ja vapaiden käytön joustavuus lisääntyy. - Uudistus pyrkii lisäämään työelämän ja vanhempien tasa-arvoa ja huomioi erilaiset perhemuodot. Tästä päivästä lähtien molemmilla vanhemmilla on käytössä yhtä suuri vanhempainvapaakiintiö, iloitsee Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu. Vapaita voi käyttää monessa jaksossa lapsen kaksivuotispäivään asti ja niistä voi luovuttaa osan toiselle vanhemmalle, muulle huoltajalle, omalle tai toisen vanhemman puolisolle. Palmu korostaa, että perhevapaauudistus on ennen kaikkea Keskustan tavoitteiden mukainen. - Keskusta on toteuttanut perhevapaauudistuksen, joka vaikuttaa positiivisesti kaikkiin suomalaisiin lapsiperheisiin. Päätökset perhevapaista tehdään jatkossakin keittiön pöydän ääressä vanhempien kesken. Keskustalle perhevapaat ovat ennen kaikkea perhepolitiikkaa, ei työllisyyspolitiikkaa. Isien rooli vahvistuu ilman, että äitien mahdollisuuksia vapaisiin rajoitetaan ja ansiosidonnaiset vapaat pitänevät pikkulapsiperheillä. Myös kotihoidon tuki säilyy hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ennallaan. - Olen tyytyväinen, että Kokoomuksen tavoite taaperoiden kotihoidontuen lakkauttamisesta ei toteutunut. Palmu muistuttaa, että perhevapaauudistus on tärkeä muutos sukupuolten tasa-arvon ja perheiden yhdenvertaisuuden kannalta, ja se antaa uusia keinoja tasa-arvon edistämiseen työelämässä ja palkkauksessa. - Sukupuolten palkkaero on Suomessa huomattava, ja erojen pienentämisessä myös perhevapaajärjestelmällä on iso merkitys. Jotta tämä onnistuu, perheiden on tartuttava vapaiden tasajakoon. Myös työnantajilta odotetaan mutkattomuutta ja ennakkoluulotonta asennetta. Lapsen hoidon jakaminen on sekä perheiden että työnantajien että työkavereiden etu, sanoo Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja Sari Palmu.
1.8.2022 / Kannanotot
EtusivuAjankohtaistaUutisetPäijät-Hämeen Keskustanaiset: Työelämän ikäsyrjinnästä eroon!