Päijät-Hämeen Keskustanaiset: Työelämän ikäsyrjinnästä eroon!

Päijät-Hämeen Keskustanaiset on huolissaan ikäsyrjinnästä, joka on varsin yleistä. Suomessa on syrjinnän kieltävä laki, se ei riittävästi suojaa ikäsyrjinnältä. Nuoria ei oteta töihin, koska heiltä puuttuu työkokemusta ja vanhempia ei palkata, koska he ovat liian vanhoja. Työelämään kelpuutetaan vain täydellisessä iässä olevat.

Suomessa on valtava määrä osaavia yli viisikymppisiä, jotka eivät pääse näyttämään osaamistaan työelämässä. Tämä on kansantalouden näkökulmasta suurta resurssien haaskausta. Työnantajilla on harhaluulo, ettei “vanha koira opi uusia temppuja”. Tämä on aivotutkijoidenkin mielestä väärä olettamus. Ennemminkin kyse on siitä, ettei heidän koulutuksestaan huolehdita.

-On yrityksen etu, jos työpaikalta löytyy eri-ikäisiä työntekijöitä. Asiakkaiden ikähaarukka on laaja ja omanikäisen asiakaspalvelijan on helppo samaistua asiakkaan tarpeisiin, Päijät-Hämeen Keskustanaiset toteaa.

Yksittäinen ihminen ei voi juuri vaikuttaa syrjinnän ehkäisemiseen, vaan tarvitaan valtiovaltaa mukaan näyttämään mallia ja tukemaan asenteiden muuttamista. Kun saamme yli viisikymppiset mukaan työelämään, työllisyysaste nousee, lisäämme sitä kautta verotuloja ja samalla ehkäisemme syrjäytymistä. Ihmisen itsetunto rapautuu, kun joutuu hakemaan loputtomasti työpaikkoja eikä kuitenkaan pääse niistä mihinkään. Silloin ihminen turhautuu ja masentuu, vaikka taidot ja osaaminen olisivat kohdallaan. Sen jälkeen töiden hakeminen ja saaminen on entistä hankalampaa.

-On erittäin tärkeää, että työyhteisöissä työskentelee eri-ikäisiä ja eri sukupuolta olevia ihmisiä. Silloin tutustumme erilaisiin ihmisiin ja ajatuksiin sekä opimme hyväksymään toisemme. Se on opettavaista ja tekee meistä kaikista vähän laajakatseisempia, Päijät-Hämeen Keskustanaiset muistuttaa.

11.10.2021 / Avain-blogi
Opettajat ovat juhlapäivänsä ansainneet. Maailman opettajien päivän tarkoituksena on nostaa opettajat parrasvaloihin. Opettajat tarvitsevat tukea työlleen muulloinkin kuin juhlapäivänä. Liian usein puhumme tulevaisuudesta huolien ja murheiden kautta. Maailma muuttuu koko ajan, ja tietotulva ahdistaa lapsia ja nuoria. Uutta ja erilaista tietoa on saatavilla koko ajan, olemme hakoteillä. Mihin tietoon uskoa? Opettajien tehtävänä on jakaa tietoa ja kehittää sitä. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on luoda lapsiin ja nuoriin tulevaisuuden uskoa. Opettajien ja lasten vanhempien vuorovaikutus ja yhteydenpito on tärkeää kaikille osapuolille, mutta roolijako on muistettava. Peruskasvatus on vanhempien tehtävä, ja opettajan työ rakentuu perustalle, joka luodaan kodeissa. Hämärtyneet vastuujaot näkyvät valitettavasti usein siinä, että opettaja kuormittuu vaatimuksista, joita hänelle ei edes pidä esittää. Vastuullinen vanhemmuus tukee oppimista. Suomen Keskustanaiset kiittää maailman opettajia. Olette yhteiskunnan kantavia voimia, joilla on kehityksen avaimet käsissään. Tiedämme, että työnne on raskasta tässä alati muuttuvassa maailmassa. Haasteet kasvavat ja työmäärä lisääntyy. Työssä pitää olla riittävät resurssit, joiden puitteissa työtä voi toteuttaa. Luokkakoot eivät saa nousta kohtuuttomiksi ja apua arjen haasteisiin tulee olla saatavissa. Opettajat luovat ja rakentavat tulevaisuutta. Opettajilla on kehityksen avaimet käsissään. Kiitos siitä työstä, jonka teette yhteiskuntamme hyväksi. Suomen Keskustanaisten hallitus kokoontui Maailman opettajien päivänä 5.10.2021.
7.10.2021 / Kannanotot
Elsi Katainen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton johtoon
Suomen Keskustanaiset on asettanut Euroopan parlamentin jäsen Elsi Kataisen ehdolle Naisjärjestöjen Keskusliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi.
4.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPäijät-Hämeen Keskustanaiset: Työelämän ikäsyrjinnästä eroon!