Leila Lindell

Äänekoski
maakuntaneuvos, eläkeläinen, 64

Olen syntyperäinen äänekoskelainen ja kasvanut tehtaan varjossa. Mieheni myötä olen päässyt tutustumaan myös maaseudun arkeen ja elämään.

Olen toiminut politiikassa kunta- ja maakuntatasolla jo lähes 30 vuoden ajan. Minulla on arkielämän asiantuntemusta, osaamista sekä lämpimän luja ote vaikeisiinkin kysymyksiin – näillä eväillä takaamme hyvinvoinnin huomiseen. Päättäjien tulee tuntea realiteetit ja ymmärtää päätösten vaikutukset ihmisten arkeen.

Kaipaan päätöksentekoon rohkeutta ja rehellisyyttä sekä sisua ja sydäntä tarttua yhteiskunnan vääristyneisiin rakenteisiin. Yhteiskuntaamme ei saa romuttaa niiden kustannuksella, joiden oma ääni ei kanna päättäjien korviin. Lasten oikeus vanhempiin sekä turvalliseen elämään ja koulutukseen takaa tulevien sukupolvien terveen kehityksen. Ilman ihmisarvoista vanhuutta emme voi puhua maastamme sivistysvaltiona.

Olen työskennellyt useiden osakeyhtiöiden hallituksissa ja sitä kautta saanut myös uudenlaista näkökulmaa kunnan päätöksentekoon. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen puheenjohtajuuden kautta minulla on ollut mahdollisuus olla kehittämässä koko Keski-Suomea.

Haasteita pelkäämätön asenne sekä halu ja kyky oppia uutta ovat auttaneet minua luottamustehtävissäni. Tasavallan presidentti myönsi minulle joulukuussa 2017 maakuntaneuvoksen arvonimen.

Suomalainen terveydenhuolto, vanhustenhuolto ja koulutuspolitiikka ovat muutosten edessä. Siksi päättäjiltä tarvitaan arjen asiantuntijuutta.

Ihmisten puolella – Sisulla ja Sydämellä.

Minulle on tärkeää turvata lasten ja nuorten koulutus, perheiden toimeentulo sekä vanhustenhuollon toimivuus. Nämä vaikuttavat suoraan ihmisten arkeen. Myös terveydenhuollon toimintatapoja on uudistettava, mutta ei lähipalveluiden kustannuksella.
Tarvitsemme: Kannattavaa yritystoimintaa, joka turvaa ihmisille työtä ja toimeentuloa
Toimivat terveydenhuollon palvelut. Perusturvan yksinyrittäjille. Koulutusta ja elinikäiseen oppimiseen kannustamista. Tunneäly oikean ja väärän raja ei saa hämärtyä.

Terveyspalveluiden tuottaminen on saatava tehokkaaksi ja toimivaksi

Apua on saatava oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Myös terveydenhuollon lähipalveluja tarvitaan, ja ne on tuotava nykyaikaan. Terveydenhuollon toimintatapoja on uudistettava ja vanhustenhuolto saatava toimimaan niin, että ihmisten aidot tarpeet otetaan huomioon.
Hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen on yhteinen haasteemme. Siinä tarvitaan rohkeutta uudistaa yhteiskunnan rakenteita sekä kykyä ja halua pitää huolta etenkin vaikeimmassa asemassa olevista lähimmäisistä.

Ihmisille on turvattava koulutus, työ ja toimeentulo sekä oikeus inhimilliseen vanhuuteen

Lapsilla on oltava oikeus vanhempiin ja turvalliseen arkeen. Yksinyrittäjien perusturvaa pitää kohentaa ja yritysten osaamistarpeet saada kohtaamaan työvoiman kanssa.