Ahti Hurmalainen

Espoo, Leppävaara
toimitusjohtaja, yrittäjä, 60

Olen 60-vuotias maaseudulta Iitistä kotoisin ja vuonna 1991 muuttanut ja kotiutunut tänne Espooseen. Yo-merkonomi, MKT, Yritysneuvoja, JET, Tuotekehittäjä, oikeustieteen opintoja jne.

Olen kokenut avioeron, vaimon kuoleman ja toiminut sekä etävanhemman että yksinhuoltajan roolissa. Kaksi lasta, joista toinen valmistuu kauppatieteen maisteriksi ja nuorempi opiskelee AMK turvallisuutta ja riskienhallintaa.

Olen yrittäjä ja toimitusjohtaja vuonna 2001 perustamassani perhe,- ja talousoikeuteen erikoistuneessa Orasmus Oy:ssä. Työhistoriaani kuuluu myös kansainvälinen kauppa strategisilla metalleilla yli 10 vuoden ajan, yrittäjänä K-Rauta-Maatalousalan yrityksessä. Rauta-Maatalous-Sisustusalan yritysten vetäminen ja monta muuta mielenkiintoista kokemusta työn saralla. Orasmus Oy:n ohella olen viimeaikoina tehnyt myös metsä-alan yritystoimintaa. Maalta kun olen kotoisin.

Oman eroni yhteydessä huomasin, että erossa molemmat vanhemmat eivät olekaan tasaveroisia, kun päätetään lasten asioista. Tästä alkoi kiinnostukseni perheoikeuteen ja olen ollutkin 16 vuotta Elatusvelvollisten Liitto ry:n puheenjohtaja sekä monissa muissa lapsialan järjestöissä hallituksissa ja vaikuttamassa. Olen toiminut pitkään alkaen vuodesta 1993 Espoon erilaisissa luottamustehtävissä; Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan eri jaostoissa, kirkon luottamustehtävissä jne. Olen paljon luonnon, metsänhoidon, metsäkaupan jne luottamustehtävissä. Mm Uudenmaan metsäneuvoston pj. Harrastuksena metsätyöt, Rotaryt, maanpuolustustyö, ympäristöasiat jne.

Teemana vain välittämällä vaikutat.

Vaaliteemat

Lapsella oikeus molempiin vanhempiinsa - myös eron jälkeen

Lapsista pitää huolehtia ja heillä pitää olla erotilanteessa yhtäläiset oikeudet kumpaankin vanhempaansa. Samoin etä- ja lähivanhemmalla on oltava oikeus viettää perhe-elämää lastensa kanssa ja lähtökohtana tulee olla vuoroasuminen. Vuoroasuminen sisältyi 01.12.2019 voimaan tulleeseen uuteen lapsenhuoltolakiin.
Sote-uudistuksen jälkeen kunnille jää vielä paljon lapsiin liittyviä päätettäviä asioita; jokaiselle lapselle on tarjottava mahdollisuudet harrastaa, opiskella ja elää rauhassa.

Kunnan pitää olla mukana turvaamassa yrittäjyyden askelmerkit ainakin alussa

Yrittäjät, erityisesti pienyrittäjät työllistävät eniten maassamme. Jokainen työpaikka on arvokas, myös se että yrittäjä työllistää itsensä.
Jokainen yrittäjä tekee joka kuukausi lukuisia tunteja ilmaista työtä valtiolle ja kunnille keräten erilaisia maksuja ja veroja. Silti yrittäjien oma sosiaaliturvansa ja eläkekertymä on usein heikko. Kunnan tehtävänä on kaavoituksen, yrityspaikkojen, riittävien paikoitustilojen ja julkisen liikenteen kehittäminen, niin että liikenne toimii hyvin.

Espoon talous saatava kuntoon

Vuosikymmeniä on jatkunut muuttovirta kaupunkeihin. Nyt näyttäisi olevan suunta maalle. Onko syynä Covil -19 virus, pakolaiset ja pääkaupunkiseudun heikentyneet palvelut. Espoon talouskin on tämän edessä joutunut taipumaan. Espoon velka on suurempi kuin koskaan ja investoinnit eivät ainakaan vähennä sitä. Kanta- espoolaiset lähtevät maalle ja tänne tulee vieraista kulttuureista ns. pakolaisia, joiden elämän veroja maksavat espoolaiset kustantavat vielä pitkään. Tämä kehitys on pysäytettävä.