Martti Leppälä

Hämeenlinna
diplomi-insinööri, rakennesuunnittelija, 65

Olen asunut Hämeenlinnassa vuodesta 2001 lähtien. Tunnen hyvin kaupungin ja sen tarjoamat monipuoliset virkistys-, kulttuuri-, liikunta- ja matkailumahdollisuudet.
Kunnallisvaaliehdokkaana olen ollut vuoden 2013 ja 2017 kuntavaaleissa. Kaudella 2013-17 olen toiminut rakennus- ja ympäristöautakunnan varajäsenenä.
Asun omakotialueella Lakeen kaupunginosassa Hämeenlinnan länsipuolella. Työpaikkani sijaitsee Espoon Leppävaarassa, jonne matkustan pääsääntöisesti pendelöimällä.
Perheeseeni kuuluu aviopuoliso. Lapset, tytär ja poika, ovat jo muuttaneet opiskelun ja työn vuoksi pääkaupunkseudulle.
Harrastuksiini kuuluu talvisin hiihto ja kesällä suunnistan aktiivisesti Hämeenlinnan Suunnistajien väreissä. Olen kuulunut usean vuoden ajan seurani johtokuntaan.
Olen valmis kehittämään paikkakunnan yritystoimintaa ja mahdollistamaan Hämeenlinnaa kehittyä monipuoliseksi ja viihtyisäksi asuin- ja matkailukaupungiksi.

Vaaliteemat

Maksuton pysäköinti pendelöijille Hämeenlinnan aseman lähialueella/ pysäköintitalossa

Hämeenlinnan kaupungin ratkaisu poistaa maksuttomat pysäköintipaikat aseman lähialueelta ja kaduilta oli väärä päätös. Pendelöijät ovat Hämeenlinnan seudun asukkaita ja tulevat tarvitsemaan maksutonta pysäköintiä. On selvää, että korona-ajan helpotettua työmatkaliikenne junalla palaa entiselleen. Tällöin on pelko, että lisääntyneet pysäköintikustannukset aiheuttavat muuttoa pois Hämeenlinnasta lähemmäs pääkaupunkiseutua tai Tampereen talousaluetta.

Hämeenlinnan matkailun kehittäminen

Hämeenlinna on monipuolinen kulttuuri- virkistys- liikunta- ja matkailukaupunki.
Näiden teemojen markkinointi on jäänyt lapsipuolen asemaan. Hämeenlinnasta löytyy monia edellämainittuihin teemoihin liittyviä houkutuksia, joista monet muut kaupungit olisivat kateellisia.

Joukkoliikenteen kehittäminen

Joukkoliikenteen aikataulut ovat kehitettävissä paremmin yhteensopiviksi juna- ja kaukobussiliikenteen kanssa. Nykyiset aikataulut eivät tue riittävästi joustavaa vaihtoa toisiin kulkuneuvoihin.