Suvi Anttila

Hämeenlinna
MMM, MBA, 59

Olen Suvi Anttila, hämeenlinnalainen jo yli 30 vuoden ajalta. Kotoisin olen Riihimäeltä ja sukuni Lammin Ylänteen kylästä. Perheeseeni kuuluvat mieheni, kaksi aikuista lastamme sekä koira ja kissa. Asun mieheni kanssa Kankaantakana. Lapsemme ovat jo muuttaneet pois kotoa työskentelemään ja opiskelemaan. Lapsenlapsemme syntyi kaksi vuotta sitten. Heidän kauttaan seuraamme tiiviisti lapsiperheen, nuorten aikuisten työhönsijoittumista sekä opiskelijaelämän tarpeita ja odotuksia.

Työskentelen markkinoinnin ja viestinnän parissa ja siinä kehitän maataloutta ja maaseutua vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Aikaisemmin olen työskennellyt energiasektorilla ja toiminut toimittajana. Työpaikkani sijaitsee Vantaalla, joten tunnen 20 vuoden ajalta erittäin hyvin muualla työskentelevien odotukset sujuvalta julkiselta liikenteeltä ja teiden kunnolta. Koulutukseltani olen maa- ja metsätieteiden maisteri ja lisäksi olen suorittanut työni ohessa MBA-tutkinnon.

Monipaikkaisuus ja etätyöskentely ovat minulle arkea. Etätyöskentely on aina ollut osa työpäiviäni ja viime maaliskuusta lähtien jokapäiväistä. Kun työpaikka on etänä kotona, vaatii se toimivat verkkoyhteydet ja päivärutiinin. Osan vuodesta asumme Rengon Kuittilassa, jossa saamme olla osa kyläyhteisöä.

Lähdin mukaan kunnallisvaaliehdokkaaksi useiden henkilöiden pyynnöstä. Haluan tuoda laajan osaamiseni ja näkemykseni yhteisten asioiden hoitamiseen.

Vaaliteemat

Elinvoimainen Hämeenlinna on kokonaisuus

Hämeenlinnan vahvuus on kaupunki ja sitä ympäröivät taajamat ja maaseutu. Palvelujen toimivuus koko alueella on kaikkien hämeenlinnalaisten etu, on sitten kyseessä lapset, nuoret, työssäkäyvät tai vanhukset.

Tärkeää on pitää työllisyys hyvällä tasolla, yritykset kilpailukykyisinä ja kuntalaisten osaaminen korkealla. Alueen kilpailukyky antaa vahvan pohjan rakentaa kestävää taloutta ja kannattavaa kasvua. Kustannukset on pidettävä kurissa ja samalla varmistettavat investointikyvykkyys.

Monipaikkaisuus on Hämeenlinnalle mahdollisuus

Olemme tehneet yhteiskuntana merkittävän digiloikan lyhyessä ajassa ja siirtyneet etätyöhön niillä sektoreilla, missä se on ollut mahdollista. Monet ovat siirtyneet esimerkiksi vapaa-ajan asunnoilleen tai muuten väljempään asumiseen. Erityisesti nuoret aikuiset ja lapsiperheet haluaisivat asua väljemmin kaupunkien läheisyydessä työmatkan päässä.

Toteutuessaan tämä on selkeä mahdollisuus Hämeenlinnalle. Vaateina ovat mm. työpaikat, hyvät tietoliikenneyhteydet ja toimiva julkinen liikenne.

Kestävästi tuotettua lähiruokaa valintoihin

Kestävä ruoantuotanto ja kiertotalous ovat jo ulottuvillamme. Ilmastonmuutos haastaa meitä tekemään tekoja ja valintoja. Ruokajärjestelmämme on kilpailukykyinen, etuinamme puhdas maa, vesi, ilma ja tuotteet. Viljelyssä on jo olemassa hyviä ilmastoystävällisiä toimintatapoja ja menetelmiä sekä ratkaisuja, joilla varmistamme tavoitteemme saavuttamisen hiilijalanjälkemme pienentämisessä. Lähiruoka ja sen valitseminen on myös kiitos alueemme viljelijöille ja ruoan jatkojalostajille.