Riikka Vaaja

Helsinki, Lauttasaari
Project Manager, valtiotieteiden maisteri, 31

Olen valtiotieteiden maisteri Helsingistä. Asun puolisoni ja lähes 2-vuotiaan vauhtiveikon kanssa Lauttasaaressa.

Valmistuin Turun yliopistosta vuonna 2016 ja olen siitä lähtien työskennellyt yhteiskunnallisen vaikuttamisen tehtävissä. Työssäni olen saanut laaja-alaista kokemusta lukuisilta eri sektoreilta sekä niihin liittyvästä poliittisesta prosessista ja päätöksenteosta. Yhteiskuntatieteellisen koulutukseni ansiosta hahmotan hyvin laajoja kokonaisuuksia ja pystyn poimimaan niistä tärkeimmät yksityiskohdat nopeasti.

Lisäksi olen ollut pitkään aktiivinen eri järjestöissä. Opiskeluaikoina toimin sekä oman ainejärjestöni että Turun keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana. Olen tottunut kantamaan vastuuta ja tekemään oman osani yhteisten asioiden eteen. Tällä hetkellä toimin Lauttasaaren Keskustaseuran hallituksen varapuheenjohtajana.

Liikunta on aina ollut minulle tärkeä asia. Harrastin muodostelmaluistelua juniorien MM-tasolla ja toimin valmentajana kymmenkunta vuotta oman junioriuran jälkeen. Harrastus jatkuu edelleen ja odotan kovasti jäälle pääsyä, kunhan vain koronatilanne sen sallisi.

Miksi haen valtuustoon? Helsinki on upea paikka asua ja elää. Tämä ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, vaan se on vaatinut ja tulee vaatimaan paljon työtä. Olen määrätietoinen ja aikaansaava, ja haluan antaa oman panokseni Helsingin kehittämiseksi.

Vaaliteemat

Tukea lapsiperheille

Helsingissä on huolehdittava perheiden palveluista ja jaksamisesta. Perheiden palveluihin on ohjattava riittävästi resursseja. Etenkin ennaltaehkäisevien palveluiden tulee olla saatavilla matalalla kynnyksellä. Kun perheet voivat hyvin, Helsinki voi hyvin. Tämän lisäksi kotihoidontuen Helsinki-lisän tulee olla perheiden käytettävissä siihen asti, kun lapsi täyttää kaksi vuotta. Teen töitä sen eteen, että Helsingissä lapsiperheiden on hyvä asua ja elää.

Lapset ja nuoret liikkeelle

Jopa 80 % alle kouluikäisistä helsinkiläisistä lapsista liikkuu liian vähän, yhdeksäsluokkalaisista peräti 90 %. Jokaiselle lapselle ja nuorelle tulee tarjota mahdollisuus mielekkääseen harrastukseen. Kuntapäättäjänä haluan mahdollistaa sen, että niin lapset ja nuoret kuin aikuisetkin saavat tarvitsevansa liikkumismahdollisuudet.

Sujuva arki

Myös Helsingissä on huolehdittava lähipalveluista, jotka takaavat sujuvan arjen. Jokaiselle helsinkiläiselle esimerkiksi koulun, päiväkodin, apteekin, ruokakaupan ja postin tulee olla kävelymatkan päässä. Erityisesti lasten, nuorten ja vanhusten palveluiden tulee olla lähellä kotia, ja tarvittaessa kotiin tarjottuna.