Tapani Kettunen

Sitoutumaton
Iisalmi
rehtori, 55

Olen 55-vuotias syntyperäinen iisalmelainen. Ammatiltani olen Kilpijärven koulun rehtori. Noin kolmen vuosikymmenen ajan luokanopettajana ja rehtorina työskennellessäni on koulumaailma kaikkine vivahteineen tullut todellakin tutuksi. Niinpä kouluun, kasvatukseen, opetukseen sekä sivistykseen liittyvät asiat ovat minulle tärkeitä. Antavathan laadukas varhaiskasvatus sekä perusopetus tarvittavat eväät koko loppuelämälle.
Neljän lapsen isänä lapsiperheen arkea niin iloineen, suruineen kuin joskus haasteineenkin on tullut elettyä. Niinpä voisin tituleerata itseäni myös sen alan asiantuntijaksi. Lasteni kautta olen päässyt myös tutustumaan Iisalmen tarjoamiin monipuolisiin harrastusmahdollisuuksiin toimien itsekin toistakymmentä vuotta eri tehtävissä. PK-37:ssä toimin joukkueenjohtajana, Klubi-36:ssa joukkueenjohtajana, valmentajana, johtokunnan jäsesenä ja seuran puheenjohtajanakin. Myös FBI:n salibandyotteluissa ja Visan yleisurheilutapahtumissa on katsomon penkkejä kulutettu jälkikasvua kannustaen.
Iisalmi on jo nyt hyvä paikka asua, käydä koulua, tehdä töitä ja harrastaa monipuolisesti, mutta tehdään siitä yhdessä vieläkin parempi.

Laadukas varhaiskasvatus ja perusopetus antavat eväät koko loppuelämälle

On huolehdittava siitä, että niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessakin on ammattin koulutettu pätevä henkilökunta ja sitä tulee olla riittävästi, jotta voidaan tarjota myös riittävästi tukea kaikille erilaisille oppijoille. Oppilashuollolliset palvelut tulee turvata ja olla kaikkien helposti saavutettavissa. Tilat tulee olla terveet ja turvalliset sekä mahdollistaa monipuoliset oppimisen mahdollisuudet muokattavuudellaan erilaisiksi oppimisympäristöiksi.

Kunnan peruspalvelut oltava helposti kaikkien saavutettavissa

Kunnan peruspalveluiden aina päivähoidosta vanhustenhuoltoon tulee olla kaikkien kuntalaisten helposti ja tarpeen ilmettyä pikaisesti saavutettavissa elämäntilanteesta tai senhetkisestä tulotasosta riippumatta.

Iisalmesta monipaikkaisuuteen houkutteleva maaseutukaupunki

Koskapa näin koronan myötä etätyöskentely ja -opiskelu ovat voimakkaasti lisääntyneet ja niistä näyttää tulevaisuudessa muodostuvan jopa pysyväkin olotila, tulisi Iisalmen lähteä rohkeammin markkinoimaan itseään monipaikkaisuuteen houkuttelevana maaseutukaupunkina. Täällä on tarjolla elämiseen keskeiset monipuoliset palvelut ilman liikenneruuhkia. Voi asua puhtaan luonnon keskellä jopa lähes kaupungin keskustassa ja harrastusmahdollisuuksia löytyy joka makuun.