Liisa Sorjonen

Ilomantsi
Asiakasvastaava, yrittäjä, 55

Olen 54-vuotias maatilan kasvatti Ilomantsin kirkonkylän läheltä. Työskentelen asiakasvastaavana paikallislehti Pogostan Sanomissa ja ylläpidämme karjalaista vaaramaisemaa Anssilan maatilalla siskoni kanssa. Tyttäreni Edisa ja poikani Samir ovat jo aikuisia ja maailmalla omillaan. Vapaa-aikaani vietän luonnossa koirien kanssa ulkoillen sekä kirjojen parissa ja järjestötoiminnassa. Puolisoni Jukka Sorjonen on myös ehdolla kuntavaaleissa Ilomantsissa. Olen toista kautta kunnanvaltuutettuna ja myöskin toista kautta seurakuntavaltuutettuna.

Miksi olen lähtenyt mukaan kuntapolitiikkaan
-Tätini sairastui vakavasti kymmenisen vuotta sitten. Toimin hetken hänen omaishoitajanaan. Se aika avasi silmäni näkemään, miten yksinäinen on vakavasti sairas ihminen, ellei hänellä ole läheisiä tukenaan.
Kotiseutu ja sen hyvinvointi on asia, jonka hyväksi tarvitaan meidän kaikkien panosta. Haluan olla vaikuttamassa, että arkemme olisi sujuvaa ja että Ilomantsi säilyy itsenäisenä kuntana.

Vaaliteemat

Hyvä elämä tasapainossa luonnon kanssa

Ilomantsissa on monipuoliset palvelut. Käyttämällä paikallisia palveluja, ne myös säilyvät täällä. On huolehdittava, että kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet saada tarvitsemansa palvelut riippumatta mm. iästä, tietoteknisistä taidoista tai etäisyyksistä. Toimien kestävän kehityksen pohjalta ja tehden oman osansa ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi huolehdimme, että tulevilla sukupolvilla on hyvä asua Ilomantsissa. Jos jokin asia ei suju, niin selvitetään, kuinka homma saadaan toimimaan.

Luottamus ja yhteistyö

Kotiseutu ja siitä huolenpito on osa meidän jokaisen arkea. Yhteinen tahtotila pitää kotikunnan vahvana. Jokaisella meistä on näkemys, kuinka asioita tulisi hoitaa. Porukassa tuumaten ja avoimesti päätöksenteon vaiheista tiedottaen löydämme ratkaisut.

Paikalliset vahvuudet

Ilomantsissa on paljon osaamista ja mahdollisuuksia. Sekä nuorilla että vanhoilla on paljon annettavaa yhteiseen hyvään. Nykyisin puhutaan monipaikkaisuudesta. Ilomantsi tarjoaa hyvät etätyömahdollisuudet valokuituineen. Täällä on vuokrattavia ja ostettavia asuntoja. Erityisesti luonto ja paikallinen kulttuuri tarjoavat sekä ilomantsilaisille että matkailijoille paljon näkemistä ja kokemista.