Janne Tervahauta

Inari
maanmittausinsinööri, 45

Olen 45-vuotias kolmen lapsen isä. Työskentelen toimitusinsinöörinä Maanmittauslaitoksessa ja olen koulutukseltani maanmittausinsinööri. Työssäni Inarin kunta ja inarilaiset ovat tulleet tutuksi koko laajan kunnan alueella. Ammattini ja työni puolesta erilaiset maankäyttöön liittyvät ja maankäyttöä ohjaavat ratkaisut ovat minulle tuttuja. Vapaaehtoistyönäni toimin ivalolaisen jääkiekkoseura Tunturi-Kiekon puheenjohtajana. Seuratoiminnan kehittämisestä on tullut myös mielekäs harrastus ja intohimoni kohde. Perinteiseen inarilaiseen elämäntapaani kuluu myös pienimuotoinen kotitarvemetsästys ja -kalastus.

Työni kautta maanmittausinsinöörinä koen omaavani hyvät valmiudet käsitellä mm. kaavoitukseen, yhdyskuntatekniikkaan ja muihin erilaisiin maankäyttöön liittyviä ratkaisuja. Pitkästä kokemuksestani esimerkiksi yksityistietoimituksiin erikoistuneena toimitusinsinöörinä uskon olevan hyötyä erilaisten konfliktitilanteiden ja erityyppisten vaatimusten tarkoituksenmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta arvioitaessa. Olen suorittanut myös erikoisammattitutkinnon tuotekehitystyöstä palvelumuotoilun ja prosessien kehittämiseksi.

Vuodet jääkiekkojoukkueiden valmentajana ja kiekkokerhojen ohjaajana, seuran puheenjohtajana toimiminen sekä aktiivinen työ seuratoiminnan kehittäjänä ovat lisänneet ymmärrystäni lasten ja nuorten harrastustoiminnan merkityksestä sekä niistä kehittämistarpeista, mitä asiakokonaisuuteen kuntamme alueella liittyy.

Luonteeltani olen suora, helposti lähestyttävä ja toimin ns. kehittäjän mielellä. Lasteni äidinkieli on pohjoissaame. Tätä kautta saamen kielten käytön mahdollistamisesta ja kielten säilymisen tukemisesta on tullut minulle yksi elämäntehtävä. Olen itse suorittanut pohjoissaamen kielitutkinnon.

Lapset ja nuoret

Kolmen peruskouluikäisen lapsen isänä ja jääkiekkoseuran puheenjohtajana voin sanoa olevani kokemusasiantuntija lasten ja nuorten kouluasioissa ja harrastustoiminnassa. Harrastusten osalta haluan olla mukana kehittämässä toimintaa ja sitä kautta inarilaisten lasten hyvinvointia.

Monipaikkainen Suomi

Minulle on tärkeä arvo, että koko Suomi pysyy asuttuna ja pystymme takamaan riittävät palvelut kaikkialla Suomessa. Olen työskennellyt aktiivisesti monipaikkaisesti jo lähes 10 vuotta. Monipaikkaiseen työkulttuuriin kuuluvat mm joustavat työajat, etätyö ja -kokouskäytännöt sekä jatkuva työtapojen kehittäminen. Monipaikkainen työ tukee kansalaisten aktiivisuutta, lisää työn tehokkuutta ja ennen kaikkea se näkyy parempina ja joustavampina palveluina.

Yritysten Inari

Inarilaiset yrittäjät ovat toimineet edelläkävijöinä kehittäessään Inarin vahvuuksiin perustuvia ja tänne sopivia elinkeinoja, kuten arktisen alueen matkailua, sitä tukevia muita palveluita, testaustoimintaa sekä perinteisiin elinkeinoihin liittyvää yrittäjyyttä. Tätä alueen omista vahvuuksista lähtevää, kuntalaisia kunnioittavaa ja palvelevaa yritystoimintaa ja sen kehittämistä haluan olla luottamusmiehen roolissa tukemassa.