Katri Reinikainen

Joutsa
perushoitaja, 46

Olen ollut nyt mukana politiikassa kohta neljä vuotta. On tullut paljon uutta asiaa ja ikävää asiaa, mutta myös paljon hyviä asioita. Elämä on tuonut minulle tänä aikana työkokemusta päivystyksestä, sairaalasta, päivähoidosta, koulusta ja kehitysvammaisten parissa. Nämä ovat antaneet paljon uutta tietoa miten kuntamme toimii ja mitä,ehkä vielä pitäisi hioa.
Näinä ikäviä aikoina luonto on tullut vieläkin tärkeämmäksi ja on ollut mukava huomata luonnossa paljon muitakin liikkujia.

Peruspalvelut

Näiden neljän vuoden aikana olen huomannut politiikan tarvitsevan terveydenhuollon edustusta edelleen. Valtiovalta tekee muutoksia, mutta niiden näkyminen kuntatasolla kestää ja meidän on mietittävä meidän kuntalaisten toimivia palveluita lapsesta vanhukseen.

Toimivat palvelut tarkoittavat mielestäni myös toimivia vapaa-ajan harrastuksia ja niitä meillä onneksi on kun korona helpottaa ja toivottavasti uusia harrastuksia saadaan vielä lisää.

Muuttoliike

Huolestuttavaa kunnassa on tappiollinen muuttoliike, miten saisimme nuoria jäämään/ muuttamaan Joutsaan. Se on tietysti selvä että työpaikkoja tulee olla ja helposti lähestyttävät palvelut unohtamatta vuokra-asuntoja ja päivähoitoa.
Valtion on hyvä myös tiedostaa maaseudun elämää ja ottaa tämä asia huomioon miettiessään esim. polttoaineveroja, meillä kun julkista liikennettä ole. Paremmat liikenne yhteydet Jyväskylään voisivat myös kohentaa meidän kunnassa asumisen mukavuutta.