Arto Nykänen

Kaavi
eläkeläinen, hallitusammattilainen, 64

MOTTONI: Vain keskustelu erimieltä olevin kanssa kehittää minua!

Arto Nykänen, eläkeläinen Melttuselta, 3 lapsen isä ja 10 lapsen ukki. Lapsenlapsistani 5 asuu Kaavilla, joten minulla on omaa intressiäni suurempi merkitys kehittää tulevaisuuden Kaavia. Tulen politiikan ulkopuolelta ja tunnen yrittäjyyden sekä uskon selkeän vision tuovan Kaaville uuden huomenen.

Olen kokenut yhteiskuntavaikuttaja. Toimin SavonYrittäjien toimitusjohtajana elokuuhun 2019 saakka. Vastasin järjestön operatiivisesta toiminnasta. Olin mukana vaikuttamassa mm. Jännevirran sillan saamisessa, itäradan vaikuttajaverkoston kokoamisessa ja innovaatiorahaston suunnittelussa. Omistajanvaihdosasiantuntijana osallistuin satojen yritysten omistajanvaihdoksen toteutukseen. Ansioluetteloltani löytyvät myös Keskon ja T-ryhmän esimiestehtävät, kaksi jaksoa tilitoimiston esimiestyötä sekä Kuopion kaupunkikeskustan kehittämispäällikkyys.
Olen suorittanut HHJ-tutkinnon vuonna 2012, joten tunnen osakeyhtiön hallitustyön ja selkeän vision sekä johdonmukaisen strategian merkityksen menestyvälle yhteisölle. Olen tälläkin hetkellä 3 keskisuuren yrityksen hallituksen jäsen.

”Juna toi” minut ja rakkaan vaimoni Kaaville vuonna 2006, koska pidämme rauhallisesta maalaismaisemasta ja harrastan metsästystä ja kalastusta.

Jos haluat muutoksen kuntamme toimintatapaan, olen valintasi!

Yrittäjyys

Kunnan on panostettava yrittäjyyteen uudella kolmiosoisella otteella!
• Yrittäjäksi ryhtymistä harkitsevan on saatava laadukas tuki ja toimivat työkalut suunnitteluunsa (Uusyrityskeskus?).
• Kunnan aktiivinen elinkeinopolitiikka vaatii, että kunta tuntee yrittäjiensä tilanteen, siksi jatkossa tulee tehdä aktiivista yhteistyötä Kaavin Yrittäjien kanssa.
• Luopuville yrittäjille on luotava palvelumalli, jolla liiketoiminta jatkuu ja säilyy kunnassamme omistajanvaihdoksilla.

Kuavin huave 2030 (=visio)

Kunnan visio (Kuavin huave) ja strategia (poloku huaveeseen) on uusittava ja laadittava sellaisiksi, että ne ohjaavat kaikkea päätöksentekoa ja myös virkamiesten jokapäiväistä työskentelyä. Vision on oltava helposti omaksuttava ja siihen tulee olla helppo sitoutua. Kun kunnalla on näkymä tulevaisuuteen, poistuu poukkoileva päätöksenteko kuin itsestään. Työ tulee aloittaa heti uuden valtuuston tultua valituksi.

Kaavin imago kuntoon

Kuntakuvaa vahingoittava, julkisuuteenkin näkyvä, riidasta toiseen etenevä toimintatapa, on muutettava. Lupaan tehdä oman osani, rakentaaksemme valtuustoon hyvän yhteistyön ilmapiirin, yli poliittisten ryhmien. Asioista tulee voida keskustella avoimesti ja olla eri mieltä rakentavasti. Kuntalaisten tiedottamiseen ja kuulemiseen myös vaalien välillä tulee kehittää uusia malleja, kuten osallistava budjetointi, videotiedotteet, kyselevät kansalaisillat?